Citat fra: Danskjävlar Dato 29/09-22, 23:32Jeg mener en Kattegatforbindelse koster kassen og selvom den ville få rejsetiden ned på 1 time mellem KBH og Århus, så vil jeg nok sige at togfondens planer til 1/4 af prisen og 2 timer til Aarhus ville være at foretrække. Så er der mange penge vi kunne bruge på andre projekter der kan forbedre jernbanerne andre steder.
Enig, hvis Kattegats argumentation alene er 60 minutter mellem Kh og Ar, er dette en meget dyr løsning. Hvis der f.eks. nyanlægges højhastighedsbaner mellem Rg og Kø, Ng og Od, Od og Md (Vestfynprojektet)og endelig Fa til Hasselager over Vejle fjord, kan rejsetiden ved 250 km/t reduceres til 93 minutter ved stop i Odense og Fredericia, og til 85 minutter ved 320 km/t på samme baner.
Nedenfor ses mit overslag på rejsetid baseret på strækningshastighed og afstand.
Desuden har en parallel højhastighedsbane den fordel at den gamle bane kan anvendes til stoptog og kort stationsafstand (som Lokaltogs baner). Så der er nok umiddelbart flere fordele ved en landbaseret højhastighedsnet til Århus end over Kattegat.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Citat fra: Danskjävlar Dato 29/09-22, 23:32Foresten så der der ikke ligefrem brug for 350km/t tog indenrigs i Danmark, vi er et rimeligt lille land.
Hvorfor er der ikke behov for 320 km/t i Danmark?
Om vi reducerer de nuværende 160 minutter til 93 minutter, da er de 8 minutters forskel til 85 minutter næsten gratis, når 90 % af omkostningerne er nyt baneanlæg og tog, hvor 320 km/t er marginalt dyrere end 250 km/t