Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hastighed på ERTMS strækninger
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg har lige bladret stræknings oversigt ETCS igennem, og jeg studsede over et par ting.

Køge Næstved er stadig væk med 120 km/h og ikke 160 km/h
Vigerslev Ringsted er stadigvæk med 180 km/h og ikke 200 km/h
Næstved Vordingborg er 180 km/h og ikke 200 km/h

Mellem Køge og Næstved burde alt være klart til at køre 160 km/h
DSB har allerede materiel der kan køre 200 km/h, og nu er der de tyske vogne på vej der også kan køre 200 km/h.

Hvornår bliver hastighederne hævet?

Citat fra: bastholm Dato 29/09-22, 13:11Jeg har lige bladret stræknings oversigt ETCS igennem, og jeg studsede over et par ting.

Køge Næstved er stadig væk med 120 km/h og ikke 160 km/h
Vigerslev Ringsted er stadigvæk med 180 km/h og ikke 200 km/h
Næstved Vordingborg er 180 km/h og ikke 200 km/h

Mellem Køge og Næstved burde alt være klart til at køre 160 km/h
DSB har allerede materiel der kan køre 200 km/h, og nu er der de tyske vogne på vej der også kan køre 200 km/h.

Hvornår bliver hastighederne hævet?

Hvilket materiale har DSB, udover EB, som kan køre 200?

På banerne her i det jyske er strækningshastighederne heller ikke hævet. Og stadig de samme hastighedsnedsættelser ved stationer m.m.

Thybanen stadig 75 km/t. Og de resterende baner stadig 100 helholdvis 120 km/t.

Hastighed på ERTMS strækninger
Af andersj, Aalborg. 29/09-22, 15:32.
Seneste redigering: 29/09-22, 15:34 af andersj
Citat fra: vollensir Dato 29/09-22, 15:19På banerne her i det jyske er strækningshastighederne heller ikke hævet. Og stadig de samme hastighedsnedsættelser ved stationer m.m.

Thybanen stadig 75 km/t. Og de resterende baner stadig 100 helholdvis 120 km/t.

Men det kræver jo også at infrastrukturen tillader en højere hastighed. ETCS i sig selv giver ikke mulighed for en højere hastighed, medmindre hastigheden før var begrænset til 120 km/t pga. manglende togkontrolanlæg på strækningen.

I Vrå og Brønderslev kan man nu køre 100 km/t i afvigende gren i nordenden af stationerne efter at sporskifterne helt tilbage i 2012 blev udskiftet. Men man ændrede ikke i sikringsanlæggene dengang og hastighedsopgraderingen var heller ikke engang med da man tog ETCS i brug i 2018 - det er først kommet med en senere opdatering.

Måske er det fordi man først lavet en 1-1 udskiftning af signalerne og derefter implementerer eventuelle højere hastigheder som infrastrukturen tillader.

Prøv at skriv en mail til Banedanmark / Signalprogrammet. Nogle gange får man fat på medarbejdere der er meget glade for interessen i deres arbejde og glædeligt deler oplysninger.

Anders

Citat fra: bastholm Dato 29/09-22, 13:11Jeg har lige bladret stræknings oversigt ETCS igennem, og jeg studsede over et par ting.

Køge Næstved er stadig væk med 120 km/h og ikke 160 km/h
Vigerslev Ringsted er stadigvæk med 180 km/h og ikke 200 km/h
Næstved Vordingborg er 180 km/h og ikke 200 km/h

Mellem Køge og Næstved burde alt være klart til at køre 160 km/h
DSB har allerede materiel der kan køre 200 km/h, og nu er der de tyske vogne på vej der også kan køre 200 km/h.

Hvornår bliver hastighederne hævet?

Næstved-Køge bliver sat op til 160 km/t når der er udrullet ERTMS på den nye bane og forbindelsen mellem Køge-Køge Nord.

Jeg tror man venter med at godkende til 200 km/t til man har materiel(ikke kun lokomotiv) der kan udnytte hastigheden.

Hastighed på ERTMS strækninger
Af andersj, Aalborg. 29/09-22, 16:57.
Citat fra: frederikhk Dato 29/09-22, 15:56Jeg tror man venter med at godkende til 200 km/t til man har materiel(ikke kun lokomotiv) der kan udnytte hastigheden.

Både lokomotiv og de lånte IC1-vogne kan køre 200 km/t fra april 2023, men køreplanen er dog lagt efter IC3 på de international tog.

Anders

Fordi man fokuserer på komfort med langsom acceleration svarende til, eller måske endda lavere end IC3, hvilket bliver indhentet af 10% højere max hastighed, eller fordi der ikke er kapacitet til kortere rejsetid med vectron og de nye vogne endnu?

Ic4 kan faktisk køre 200 KM, men der mangler lige ermts ;-) duk og væk..

Hastighed på ERTMS strækninger
Af andersj, Aalborg. 13/10-22, 15:23.
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/10-22, 12:26Fordi man fokuserer på komfort med langsom acceleration svarende til, eller måske endda lavere end IC3, hvilket bliver indhentet af 10% højere max hastighed, eller fordi der ikke er kapacitet til kortere rejsetid med vectron og de nye vogne endnu?

Normalt ændrer man kun på tiderne en gang om året og især nu hvor man skal køre med "nyt" materiel og nyt signalsystem, så er det nok en god idé at have noget buffer det første års tid. Der kan også være konflikter med andre tog som gør at det ikke er muligt at rykke på tiderne.

Når man har køretidsreserver er det mest for at kunne indhente forsinkelser.

Anders

Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.
Men om det også blive den faktiske hastighed, det ved jeg så ikke.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/10-22, 19:15Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.

Det kan du ikke regne med. De hastigheder, der er angivet i tjenestekøreplanerne, er tilknyttet materieltypen og ikke de strækninger, det skal køre på.

Køreplanerne i TKØ for tog til Helsingør har også altid angivet 180 km/t for ET-afgange og 160 for EB, selvom strækningshastigheden kun er 120 km/t.

Citat fra: RasmusD Dato 14/10-22, 02:44
Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/10-22, 19:15Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.

Det kan du ikke regne med. De hastigheder, der er angivet i tjenestekøreplanerne, er tilknyttet materieltypen og ikke de strækninger, det skal køre på.

Køreplanerne i TKØ for tog til Helsingør har også altid angivet 180 km/t for ET-afgange og 160 for EB, selvom strækningshastigheden kun er 120 km/t.

Vi har denne redegørelse
https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelser/Netredegoerelse-2023
Se 3.3.F VEJL. MAKSIMALE HASTIGHED

For version år 2023 er det:
Køge–Næstved 120 km/h (har ATC i 2023)
Vigerslev–Køge N–Ringsted 180 km/h (har ATC i 2023)
Næstved–Vordingborg er 160 km/h (har ETCS i 2023)

Andre strækninger som har ETCS (se 3.3.I TOGKONTROL i linken):

Vordingborg-Nykøbing F 120 km/h
Roskilde–Køge 120 km/h
Herning–Skanderborg 100 eller 120 km/h
Thisted–Struer–Langå 75, 100 eller 120 km/h

Til jævnførelse, Umeå-Kramfors i Sverige:
https://bransch.trafikverket.se/contentassets/8f6338585468400693657821e2d178d0/267_gimonas_till_sundsvall_221010.pdf
mestadels max 225/h men max 250 med särskild förmåga till kurvtagning.

Hastighed på ERTMS strækninger
Af andersj, Aalborg. 22/10-22, 23:58.
Netredegørelsen har flere fejl en rigtige oplysninger. Køge-(Næstved) har haft ETCS siden august 2021. Næstved-Nykøbing F har 180 km/t, undtagen Vordingborg-Orehoved.

Den du linker til viser også:
Lindholm-Hobro = ATC (strækningen har intet togkontrolsystem i K23)
Hobro-Randers = Intet togkontrolsystem (strækningen har ATC i K23)
Vejle-Holstebro = ATC togstop (strækningen har ETCS i K23)

Holstebro-Skern-(Esbjerg og Skjern-Herning får ETCS i løbet af K23.

Anders

Citat fra: RasmusD Dato 14/10-22, 02:44
Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/10-22, 19:15Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.

Det kan du ikke regne med. De hastigheder, der er angivet i tjenestekøreplanerne, er tilknyttet materieltypen og ikke de strækninger, det skal køre på.

Køreplanerne i TKØ for tog til Helsingør har også altid angivet 180 km/t for ET-afgange og 160 for EB, selvom strækningshastigheden kun er 120 km/t.
Enig. TK(Ø) angiver materiellets højeste hastighed, ikke strækningens. (SR §68 2.1)

De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Gå op Sider:[1] 2
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak