Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 36
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 16/05-23, 22:57.
To ting jeg bemærker er de smalle hattehylder og indretningen af flexarealerne.

Jeg er opmærksom på at der kommer bagagereoler i IC5, men man skulle helst også gerne fortsat kunne opbevare kufferter af mindst kabinestørrelse på hattehylderne uden at de rager ud over og risikere at falde ud. Det er svært at se præcist hvor brede de er i forhold til IC3, men de ser umiddelbart smallere ud. På Øresundstogene lavede man også den fejl at hattehylderne ikke hælder nok, så kufferterne falder ned - derfor må der heller ikke længere opbevares kufferter på hattehylderne i Litra ET.


Foto: Bjarke Ørsted/DSB

I flexrummet lægges der an til samme cykelopbevaringsmetode som i S-tog. Men vognkassen er som bekendt noget smallere end i S-tog og man skal ind og ud af samme dør med cyklen. Dertil skal barnevogne også placeres her, men hvordan kommer passagerer og personale igennem flexarealet hvis der står fire cykler på tværs og en-to barnevogne i den anden side?


Foto: Jan Lundstrøm/DSB

Illustrationerne viser belejligt nok flexrummene med enten cykler eller barnevogne, men ikke begge samtidig:

Illustration: DSB/Alstom


Illustration: Johannes Torpe Studios


Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 16/05-23, 23:22.


Hvem bruger hat i vore dage ;-). Men der er indbygget en konfliktzone i forhold til klapsædebrugere. Tæller klapsæderne for øvrigt med i antallet af passagerer per stamme?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 17/05-23, 08:38.
Det med hylderne er en om'er.

Hvis designerne selv havde kørt med IC tog ville de vide at hylderne ofte er proppet med kufferter. Hvor skal de være? De fleste vil næppe bryde sig om at skulle placere dem uden overvågning et andet sted i vognen.

Mht. Cykler og barnevogne, kan det tænkes at cykelholderne er lavet ekstra "på skrå" så cyklerne ikke rager lige så meget ud som i f.eks. S-togene? Men uanset hvad bliver det en snæver passage...


Er jeg den eneste der under sig over 'bar området' eller rettere vinduet ved bar området?

Ved snack automaten er indrettet et lille bar område, hvor man kun kan stå op, for der er ingen sæder. Men vinduet sidder meget lavt, så lavt  at jeg tvivler på at man kan kigge ud af det. Så når man står op og nyder sin kaffe, kan man ikke kigge ud af vinduet.

Men der er en anden ting der undre mig. Det ser ud som om, at skænken er sat op foran vinduet og dækker den nederste halvdel af selve glasset. Dette gør at man slet ikke kan komme til den nederste del af vinduet, og det vil ikke være tilgængeligt. Hvordan kommer man ned og gøre rent? Og hvad med edderkopper, ørentviste, mug og fugt? Dette er virkelig en dårlig løsning.

Jeg håber jeg har taget fejl. Den rette løsning ville være at hæve vinduet 20 cm, men det kan nok ikke lade sig gøre.

Jeg mener ikke man behøver en spisevogne, selvom det ville være rart, men bare en kiosk
Med venlig hilsen Bent Jensen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/05-23, 11:19.
Inden for landet ville en kiosk være fantatisk.
skal ikke være det store vilde udvalg. Noget så omsætning holdes oppe, og det kan betale sig.
Giv gerne opgave til 3 part.

Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-23, 11:19Inden for landet ville en kiosk være fantatisk.
skal ikke være det store vilde udvalg. Noget så omsætning holdes oppe, og det kan betale sig.
Giv gerne opgave til 3 part.
Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 17/05-23, 12:15.
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:10
Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-23, 11:19Inden for landet ville en kiosk være fantatisk.
skal ikke være det store vilde udvalg. Noget så omsætning holdes oppe, og det kan betale sig.
Giv gerne opgave til 3 part.
Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.

Colaen og kaffen vil du jo kunne købe i automaterne og mon ikke også det bliver muligt at købe noget chokolade i stedet for croissanten?

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/05-23, 12:21.
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:10Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.


... og "bare" lige en samlet bruttoavance der dækker omkostninger til personale og tab af billetindtægter ved at der mistes en snes rejsende.

Det vil ikke blive nemt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/05-23, 12:21
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:10Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.


... og "bare" lige en samlet bruttoavance der dækker omkostninger til personale og tab af billetindtægter ved at der mistes en snes rejsende.

Det vil ikke blive nemt.
Ja ja, skyd da bare idéen ned med det samme. Ødelæg bare min drøm. Dejligt med lidt pessimisme


Citat fra: andersj Dato 17/05-23, 12:15
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:10
Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-23, 11:19Inden for landet ville en kiosk være fantatisk.
skal ikke være det store vilde udvalg. Noget så omsætning holdes oppe, og det kan betale sig.
Giv gerne opgave til 3 part.
Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.

Colaen og kaffen vil du jo kunne købe i automaterne og mon ikke også det bliver muligt at købe noget chokolade i stedet for croissanten?
Jo men det er bare lidt hyggeligere at gå ned i en rigtig kiosk og blive betjent er et menneske i stedet for en maskine


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 17/05-23, 13:36.
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:38
Citat fra: andersj Dato 17/05-23, 12:15
Citat fra: Theis Andersen Dato 17/05-23, 12:10
Citat fra: hummel_62 Dato 17/05-23, 11:19Inden for landet ville en kiosk være fantatisk.
skal ikke være det store vilde udvalg. Noget så omsætning holdes oppe, og det kan betale sig.
Giv gerne opgave til 3 part.
Bare en lille 7-Eleven kiosk, ligesom dem der findes på nogle perroner, med et begrænset udvalg, hvor man bare lige kan købe en cola, en kaffe eller en croissant.

Colaen og kaffen vil du jo kunne købe i automaterne og mon ikke også det bliver muligt at købe noget chokolade i stedet for croissanten?
Jo men det er bare lidt hyggeligere at gå ned i en rigtig kiosk og blive betjent er et menneske i stedet for en maskine

Men så ved vi jo alle godt hvor sjældent sådan en kiosk vil være åben, søndag-fredag og kun mellem København og Odense og kun i lyntogene. Automaterne kan være åbne på alle afgange på alle tider af døgnet.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 17/05-23, 14:05.
Citat fra: andersj Dato 17/05-23, 13:36Automaterne kan være åbne på alle afgange på alle tider af døgnet.

... og en automat kan vel også sælge friske varer af god kvalitet (friskbagte croissanter, friske salater, halvflasker af Italiensk vin fra kundernes yndlingsvinområder, kager fra det lokale gourmetkonditori, etc.). Hvis man putter frisk sødmælk og gode bønner i kaffemaskinen, kan den også sagtens lave en god cappuccino. Porcelænskoppen kan dog måske blive lidt problematisk at håndtere?

Når jeg tænker tilbage på BK vognene o IC togene mener jeg at huske at de var åbne under hele turen .og måske mister toget et par siddepladser, men mon ikke det går.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: mss Dato 17/05-23, 08:38Det med hylderne er en om'er.

Hvis designerne selv havde kørt med IC tog ville de vide at hylderne ofte er proppet med kufferter. Hvor skal de være? De fleste vil næppe bryde sig om at skulle placere dem uden overvågning et andet sted i vognen.

Mht. Cykler og barnevogne, kan det tænkes at cykelholderne er lavet ekstra "på skrå" så cyklerne ikke rager lige så meget ud som i f.eks. S-togene? Men uanset hvad bliver det en snæver passage...

IC3 og tildels IR4 er genialt ved at bagagen kan opbevares mellem sæderne - dengang blev der tænkt over tingene, noget som åbenbart ikke længere er at aktuelt, når der skal indkøbes nye tog.

Coradia er sikkert et fint tog, men det vil altid mangle 30 cm i bredden i forhold til IC3/IR4 og Øresundstogene - og 30 cm betyder mere end hvad DSB vil være ved. Det er ganske enkelt tåbeligt ikke at udnytte det danske bredde fritrumsprofil ved at bestille toget med en bredere vognkasse - det er ikke her risikoen for forsinkelser ligger, men sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig ude i Telegade.

Der er ikke plads til både cykler og barnevogne i flexrummet - de to billeder er derfor rent spin fra DSBs side. Det havde være mere ærligt, at lave et billede der viser de faktiske udfordringer ved at vælge et 'for smalt togsæt' - nemlig at der skal vælges mellem enten cykler eller barnevogne !!

Vi kan stadig lære meget af Svenskerne - bl.a. at bestille materiel, der udnytter hele fritrumsprofilet og ikke som her, et bestille et regionaltog der skal foregive at være et IC-tog :-)

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 36
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak