Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 36
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 19/04-23, 21:13.
Der blev i dag kørt med to togsæt sammenkoblet, 3222 (8-vogns) og 3133 (5-vogns), som i øvrigt også er de eneste to togsæt NS har overtaget fra Alstom - hvilket skete i mandags.

Dagens kørsler måtte dog afbrydes klokken 15:41 pga. dørfejl på toget i Rotterdam. Resten af dagens afgange i løbet blev aflyst uden erstatningstog.

Anders


Så er der lagt en glimrende video på You Tube med en passagertest af ICNG fra Rotterdam Centraal til Amsterdam. Den udmærkede YouTuber Simply Railway er meget tilfreds med rejsen og indretningen af Coradia Stream hos NS.

Dutch Railways new train sets

Citat fra: Nordexpress Dato 28/04-23, 18:15Så er der lagt en glimrende video på You Tube med en passagertest af ICNG fra Rotterdam Centraal til Amsterdam. Den udmærkede YouTuber Simply Railway er meget tilfreds med rejsen og indretningen af Coradia Stream hos NS.

Dutch Railways new train sets
Jeg håber ikke at DSB's får sådan noget porno lys I loftet


Citat fra: Theis Andersen Dato 28/04-23, 18:29
Citat fra: Nordexpress Dato 28/04-23, 18:15Så er der lagt en glimrende video på You Tube med en passagertest af ICNG fra Rotterdam Centraal til Amsterdam. Den udmærkede YouTuber Simply Railway er meget tilfreds med rejsen og indretningen af Coradia Stream hos NS.

Dutch Railways new train sets
Jeg håber ikke at DSB's får sådan noget porno lys I loftet

Helt enig ift. pornolyset, ellers ser det godt ud.

Citat fra: Nordexpress Dato 28/04-23, 18:15Så er der lagt en glimrende video på You Tube med en passagertest af ICNG fra Rotterdam Centraal til Amsterdam. Den udmærkede YouTuber Simply Railway er meget tilfreds med rejsen og indretningen af Coradia Stream hos NS.

Dutch Railways new train sets

Håber godt nok DSB har gjort ligesom NS, og selv valgt producent af sæder.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af kme. 28/04-23, 20:19.
Det er altså et smalt tog og mere et regionaltog end IC.

Se fx. ved 10:17 hvor to voksne mænd sidder ved af hinanden.

Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 19:57
Citat fra: Nordexpress Dato 28/04-23, 18:15Så er der lagt en glimrende video på You Tube med en passagertest af ICNG fra Rotterdam Centraal til Amsterdam. Den udmærkede YouTuber Simply Railway er meget tilfreds med rejsen og indretningen af Coradia Stream hos NS.

Dutch Railways new train sets

Håber godt nok DSB har gjort ligesom NS, og selv valgt producent af sæder.

Det har de. Du kan læse mere om det her på designerens hjemmeside, hvor du også kan se de involverede partier for bl.a. materialer og konstruktion. Sæderne bliver bl.a. bygget hos det kinesiske firma KTKs fabrik i Frankrig. Designeren af sæderne har også meget erfaring med interiordesign rundt omkring i Danmark

På hjemmesiden kan du også se en række fotos af de første færdigbyggede sæder.
http://www.johannestorpe.com/projects/alstom





Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 29/04-23, 13:00.
De faste armlæn i siderne af "sofaerne" i IC3 og IR4 er vel ca. 4-5 cm brede hver og der er fire af dem på tværs af vognkassen. Dvs. man har allerede hentet knap 20 cm plads ved blot at gøre armlænene vipbare.

Vindueskarmen ser også ud til at være smallere på IC5 end de nuværende tog hos DSB, hvilket også kan bidrage med et par cm. Især på IC4 og Øresundstogene er karmene meget brede, vel knap 10 cm. Det betyder desværre også at man ikke kan bruge vindueskarmen i IC5 som armlæn - af en eller anden grund føles det altid bedre at bruge vindueskarmen som armlæn fremfor det rigtige armlæn. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 29/04-23, 13:00De faste armlæn i siderne af "sofaerne" i IC3 og IR4 er vel ca. 4-5 cm brede hver og der er fire af dem på tværs af vognkassen. Dvs. man har allerede hentet knap 20 cm plads ved blot at gøre armlænene vipbare.

Vindueskarmen ser også ud til at være smallere på IC5 end de nuværende tog hos DSB, hvilket også kan bidrage med et par cm. Især på IC4 og Øresundstogene er karmene meget brede, vel knap 10 cm. Det betyder desværre også at man ikke kan bruge vindueskarmen i IC5 som armlæn - af en eller anden grund føles det altid bedre at bruge vindueskarmen som armlæn fremfor det rigtige armlæn. 

Du henter kun plads ved vipbare armlæn, hvis du vipper dem op.

Jeg benytter altid armlæn i MF, da det giver en naturlig barriere til sidemanden. Armlænet ud mod midtergangen vil jeg nødigt undvære.

Mvh. Jens

Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 19:50Helt enig ift. pornolyset, ellers ser det godt ud.
Hedder det ikke bare "bordelbelysning", når man intet "porno" ser?

Citat fra: Niels Munch Dato 29/04-23, 14:17
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 19:50Helt enig ift. pornolyset, ellers ser det godt ud.
Hedder det ikke bare "bordelbelysning", når man intet "porno" ser?

En god stemning skaber det ihvertfald  :D

DSB pressemeddelelse 11. maj 2023 kl. 12:00:

"IC5-tog klar til at gå fra projekt til produktion
I april 2021 indgik DSB og togproducenten Alstom en aftale om leverance af 100 elektriske togsæt i årene 2025-2029. Nu er designprocessen nået så langt, at togleverandøren Alstom har produceret en 1-1 skalamodel af det nye IC5-tog, som det hedder i den danske version. Når designet om kort tid bliver endeligt låst, er IC5-togene klar til at komme i produktion."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/ic5-tog-klar-til-at-ga-fra-projekt-til-produktion/ .

M.v.h.
Niels

Coradia Stream & Talgo nyt
Af phil1687. 11/05-23, 13:39.
Nye billeder af toget fra DSBs instagram: https://www.instagram.com/p/CsGYeDYOpO6/

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 11/05-23, 15:48.
Der er også nogle billeder af bl.a. førerrummet hos Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/5/alstom-and-danish-state-railways-unveil-11-scale-model-carriage-new-ic5-train

Ingeniøren skriver desuden at man allerede er i fuld gang med at bygge vognkasserne, så det er kun selve apteringen der kan finjusteres. Så vidt jeg ved begyndte man at bygge vognkasserne i december 2022 i Katowiche.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/03-23, 18:04Så er første ICE-L stamme ude at rulle i Spanien, dog på rulleskøjter pga. bredsporet. Jeg må sige at DSB's design er væsentligt mere vellykket på disse vogne end DB's. Det er især det gennemgående vinduesbånd og dørene i en kontrastfarve der gør DSB's mere vellykket. Det er bare ikke pænt med det store hvide areal hvor toiletterne er på ICE-L hvilket er endnu tydeligere på anden og tredje sidste vogn (som sandsynligvis har handicaptoiletter).
Bemærk også de højere vinduer i restaurantvognen, som heller ikke hjælper på togets udseende, men som gør at man kan se ud mens man står op eller sidder på barstole.


Her er også et foto: https://www.flickr.com/photos/92426651@N06/52721885508/in/photostream/
Vil mene at DB nu aldrig har haft noget kønt design men de var til gengæld behagelige at køre i,
Med venlig hilsen Bent Jensen

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 36
DSB MY 1135
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak