Citat fra: andersj Dato 15/03-25, 10:10Med de vægtangivelser der er påmalet vognene synes der langt op til det maksimale tilladte akseltryk på 22,5 tons. Det eneste sted jeg lige kan spotte et potentiale for udfordringer vil være ved endevognen og vægtfordelingen ved de aksler der bærer den. Endevognen står til 37 ton og efterfølgende Bpt vogn til 17 ton - hvor meget af endevognen hviler på bogien og hvor meget hviler på den fælles aksel mellem den og Bpt-vognen? Bpt-vognen er nok også tungest i den ende der vender op mod endevognen.
Ende- og styrevognen med en traditionel bogie og ekstra lang vognkasse er nyt for Talgo, så det er vel også her potentialet for udfordringer er størst.
Noget andet er også at de her vægtangivelser på vognene kun inkluderer antal siddepladser ganget med ca. 75 kg. Men hvad med stående passagerer og bagage? Det er svært at finde fotos af de her vægtangivelser på andre vogne, så jeg skal ikke kunne sige om det er kutymen kun at medregne vægten fra siddende passagerer. Det er også værd at bemærke at de tyske vogne i ICE L har flere siddepladser fordi de har en kortere sædeafstand.
Der har dog også været rygter fra det tyske om at bremseprocenten er for lav, så det kan selvfølgelig også være her at et for højt akseltryk spiller ind. Altså at de ikke er for tunge til forhold til tilladt vægt, men at de er for tunge i forhold til bremsesystemet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg tror du rammer hovedet på sømmet. Og så handler det pludselig om, hvordan du udregner akseltrykket. Laver du en gennemsnitsberegning eller tager du det aksel for aksel - det er selvfølgelig ikke et spørgsmål JEG stiller, men et de vender og drejer i DSB nu. Og derudover så ER trykket bare højere, når de ikke har konventionelle bogier. De hjul der så er, får jo naturligt højere tryk.
Derudover er togene i teknisk ubrugelig stand. Skærmen der styrer systemer som HVAC, lys osv virker ikke, dørsystemerne virker ikke (Dørene kan ikke betjenes automatisk) og bremsesystemerne har store problemer også. Så, med andre ord, præcis de samme problemer som tyskerne har med dem også.
Nu testes Talgo lokomotiverne også i det tyske, og det er jo naturligt, når der ER bestilt disse lokomotiver. Spørgsmålet er, om DB ender med at annullere deres anden ordre. Og det synes jeg, ud fra diverse jernbanemedier, næsten de siger direkte de arbejder hen mod. De benægter det i hvert fald ikke.