Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 40 41 [42]
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/03-25, 00:46.
Endnu en Talgo-stamme på vej vestpå: https://www.youtube.com/watch?v=rnUf31hTKtQ

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Baumann, Hjordkær. 13/03-25, 06:57.
Hvorfor er den sat på rulleskøjter ?

Citat fra: Baumann Dato 13/03-25, 06:57Hvorfor er den sat på rulleskøjter ?
For at hjulene ikke falder ned mellem skinnerne på bredsporet i Spanien.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/03-25, 15:08.
Det er nok ikke den helt store overraskelse efter at DB i 2023 annoncerede at ICE L også på sigt ville blive indsat til Østrig og Danmark, men nu er det i hvert fald bekræftet at Talgos BR 105 lokomotiv også bygges og godkendes til kørsel i Danmark.

Kopiert fra LinkedIn:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/03-25, 10:58
Citat fra: Thorfinn Dato  4/03-25, 09:02
Citat fra: andersj Dato 28/02-25, 12:25Flere tyske medier skriver nu at indsættelsen af ICE L mellem Amsterdam og Berlin er udskudt på ubestemt tid og at DB derfor vil indsætte ICE 3neo (BR 408) som midlertidig erstatning fra december 2025. ICE L skal i første omgang kun køre internt i Tyskland og senere også på Amsterdam-Berlin.
Men er det ikke mere Fleresystems Talgolokomotivet, som DSB jo netop ikke bestillte?
Der er ikke ret meget 1,5 kVDC / 15 kVAC @16 2/3 materiel i denne verden, så blev det de fine BR408.



Jo BR 105 lokomotivet er også forsinket på ubestemt tid, men meningen er at de i starten skal trækkes af de Vectron lokomotiver NS International har indlejet og som pt. bruges til at trække IC1 vognene mellem Amsterdam og Berlin, ligesom DB også vil leje Vectron lokomotiver til kørsel med vognene internt i Tyskland.

Men det kan godt været at man nu venter med at starte op til Amsterdam indtil BR 105 er leveret, så NS International kan tilbagelevere nogle af Vectron lokomotiverne til december. De skal fortsat bruges til Nightjet togene mod Zürich og Innsbruck/Wien.

De starter slet ikke Amsterdam op med talgo vognene. De kan ikke blive godkendt i Holland pga det alt for høje akseltryk og der er forlydende om at DB vil annullere dele af deres ordre.
Akseltrykket er et af de mange mange problemer de også har med vognenes godkendelse i Danmark. Og at de på ingen måde er tæt på at være funktionelle.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 13/03-25, 20:44.
Citat fra: banemanden Dato 13/03-25, 20:21De starter slet ikke Amsterdam op med talgo vognene. De kan ikke blive godkendt i Holland pga det alt for høje akseltryk og der er forlydende om at DB vil annullere dele af deres ordre.
Akseltrykket er et af de mange mange problemer de også har med vognenes godkendelse i Danmark. Og at de på ingen måde er tæt på at være funktionelle.
Bunder akseltrykproblemet i at de er endt med at veje mere end forudsat i udbuddet eller er det noget andet?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/03-25, 21:49.
Citat fra: mlarsen Dato 13/03-25, 20:44
Citat fra: banemanden Dato 13/03-25, 20:21De starter slet ikke Amsterdam op med talgo vognene. De kan ikke blive godkendt i Holland pga det alt for høje akseltryk og der er forlydende om at DB vil annullere dele af deres ordre.
Akseltrykket er et af de mange mange problemer de også har med vognenes godkendelse i Danmark. Og at de på ingen måde er tæt på at være funktionelle.
Bunder akseltrykproblemet i at de er endt med at veje mere end forudsat i udbuddet eller er det noget andet?
Mon ikke det har noget at gøre med at der faktisk kun er een aksel under hver vogn bortset fra en boggie i hver ende af sættet?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 13/03-25, 23:45.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 13/03-25, 21:49Mon ikke det har noget at gøre med at der faktisk kun er een aksel under hver vogn bortset fra en boggie i hver ende af sættet?
Jo, men det er vel ikke noget man først har opdaget efter leveringen?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 14/03-25, 01:34.
Seneste redigering: 14/03-25, 01:38 af ivar
Akseltryk?
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at DSB har bestilt materiel med et uspecificeret akseltryk.
Jeg har også svært ved at forestille mig, at Talgo vil levere et produkt, der ikke opfylder kravene - kundespecifikke eller regulatoriske - til akseltryk, det er jo penge ud af vinduet, fordi leverancen vil kunne afvises umiddelbart.
Der må være en bedre forklaring - akseltryk er en rimelig ukompliceret størrelse.

Citat fra: ivar Dato 14/03-25, 01:34Akseltryk?
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at DSB har bestilt materiel med et uspecificeret akseltryk.
Jeg har også svært ved at forestille mig, at Talgo vil levere et produkt, der ikke opfylder kravene - kundespecifikke eller regulatoriske - til akseltryk, det er jo penge ud af vinduet, fordi leverancen vil kunne afvises umiddelbart.
Der må være en bedre forklaring - akseltryk er en rimelig ukompliceret størrelse.

Ikke desto mindre er det faktisk en af de primære årsager til, at de ikke er ude og køre.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 14/03-25, 23:42.
Citat fra: banemanden Dato 14/03-25, 15:18
Citat fra: ivar Dato 14/03-25, 01:34Akseltryk?
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at DSB har bestilt materiel med et uspecificeret akseltryk.
Jeg har også svært ved at forestille mig, at Talgo vil levere et produkt, der ikke opfylder kravene - kundespecifikke eller regulatoriske - til akseltryk, det er jo penge ud af vinduet, fordi leverancen vil kunne afvises umiddelbart.
Der må være en bedre forklaring - akseltryk er en rimelig ukompliceret størrelse.

Ikke desto mindre er det faktisk en af de primære årsager til, at de ikke er ude og køre.

Men hvor er problemet så opstået? Er det DSB der ikke har været grundige nok i kravspecifikationerne, eller er det Talgo der ikke har været i stand til at bygge det inden for specifikationerne?

Men hvor er problemet så opstået? Er det DSB der ikke har været grundige nok i kravspecifikationerne, eller er det Talgo der ikke har været i stand til at bygge det inden for specifikationerne?

Det sidder der nok en flok jurister og forsøger at finde ud af.......Tidligere kunne jernbanemateriel afvises hvis vægt eller akseltryk var for højt. Om en sådan bestemmelse findes i kontrakten med Talgo skal være usagt......meeen hvis nogle af bemærningerne herinde holder vand, så kunne noget tyde på at en sådan bestemmelse eller en afart heraf findes.

Hvis disse informationer er rigtige, så er Talgo en ommer?
Tænker man kan vel ikke lave reglerne om, eller ændre på toget? Har vi et problem på vej?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 10:10.
Med de vægtangivelser der er påmalet vognene synes der langt op til det maksimale tilladte akseltryk på 22,5 tons. Det eneste sted jeg lige kan spotte et potentiale for udfordringer vil være ved endevognen og vægtfordelingen ved de aksler der bærer den. Endevognen står til 37 ton og efterfølgende Bpt vogn til 17 ton - hvor meget af endevognen hviler på bogien og hvor meget hviler på den fælles aksel mellem den og Bpt-vognen? Bpt-vognen er nok også tungest i den ende der vender op mod endevognen.

Ende- og styrevognen med en traditionel bogie og ekstra lang vognkasse er nyt for Talgo, så det er vel også her potentialet for udfordringer er størst.

Noget andet er også at de her vægtangivelser på vognene kun inkluderer antal siddepladser ganget med ca. 75 kg. Men hvad med stående passagerer og bagage? Det er svært at finde fotos af de her vægtangivelser på andre vogne, så jeg skal ikke kunne sige om det er kutymen kun at medregne vægten fra siddende passagerer. Det er også værd at bemærke at de tyske vogne i ICE L har flere siddepladser fordi de har en kortere sædeafstand.

Der har dog også været rygter fra det tyske om at bremseprocenten er for lav, så det kan selvfølgelig også være her at et for højt akseltryk spiller ind. Altså at de ikke er for tunge til forhold til tilladt vægt, men at de er for tunge i forhold til bremsesystemet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 40 41 [42]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak