Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 37 38 [39] 40
Coradia Stream & Talgo nyt
Af Worm. 9/01-25, 02:15.
Citat fra: Niels Bak Dato  9/01-25, 00:32
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 21:57
Citat fra: mss Dato  8/01-25, 19:45
Citat fra: lomse Dato  8/01-25, 18:53Det med frirum profile, giver mening i mit hovedet.
Så et tog kan køre fra Nord til Syd.
Ja ja IC5 er tiltænkt at køre rent dansk trafik, men kan os nu se.

De kommer kun til at køre i Danmark, da naboerne kører 15 kV 16 2/3 Hz og IC5 kun kan køre med 25 kV 50 Hz.
Okay det er et godt akument

Men hvis de kunne køre på naboernes strøm, så kunne de sagtens bruges i den nuværende udenlandstrafik også. Det svenske fritrumsprofil endnu større, så ingen problemer der. Og IC3 kan køre til Hamborg, så så langt er der heller ingen problemer.
IC3 kørte tidl. helt til Berlin.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 9/01-25, 07:22.
Nej, det var kun ICE-TD der kørte til Berlin.

Anyways, IC5 er købt til indlandstrafikken, og kun det.
Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?


Coradia Stream & Talgo nyt
Af lomse. 9/01-25, 09:31.
Ja en fælles europæisk standard fir jernbaner.
-profile
-Strøm
-Signal
-sikkerhed

Men det er nok ikke muligt, da det er fordyrt.

Citat fra: mss Dato  9/01-25, 07:22Nej, det var kun ICE-TD der kørte til Berlin.

...
Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?

præcist. Det var den berygtede Deutsche Bahn BR605 der kørte Hamborg trafikken i sin tid.
Med Diesel placeret direkte under 1. kl. stillekupé - brummm brummm... knækakserne snakker vi ikke mere om, togene er skrottet.

Coradia Nordic er en tilpasning til MEGET lave udetemperaturer. Skønt Väst- og Skånetrafik også har købt dem, er den mere tænkt til forhold hvor den dimensiosgivende udetemperatur er noget under de -12 °C som anvedes i Dk og Skåne.
Dimensionerande udetemperatur, 'DVUT' for Jokkmokk er -34,8 °C.
Der bruges mere plads til isolering, mere teknik til holde flere ting isfri mv., det giver en anden pris.
 
unde tunger siger at man in Danmark indstiller al trafik på veje og skinner og alle TV stationer skal rydde sendefladen og udsende alle praktikanter som katastroferapporter lige så snart 2 snefug ligger ved siden af hinanden.
kortom: Der er ingen grund til at man anskaffer tog der kan køre når det sner.

Det var tilbud efter udbud. Alstom har tilbudt Coradia Steam efter DSB kravspecifikation.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 9/01-25, 11:06.
Nogle der egentlig ved hvilke andre producenter der var i spil og med hvilket materiale? Kunne være spændende at se DSB's design på disse togsæt.

Citat fra: mss Dato  9/01-25, 07:22Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?

Alstom har jo tydeligtvis ikke budt med Coradia Nordic men med Coradia Stream, så DSB har ikke haft det store valg.
DSB kunne (og måske burde) have gjort en tilpasset dansk profil til et krav i udbuddet, så havde producenterne jo budt med materiel med en bredere profil. Jeg tvivler på at de andre producenter bød med tog der var med dansk profil når det ikke var et krav.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/01-25, 11:57.
Citat fra: Thorfinn Dato  9/01-25, 10:48Der er ingen grund til at man anskaffer tog der kan køre når det sner.

Ved sammenligning af for eks. Hässleholm og Kjøge Nord ses at der heller ikke har været grund til at bygge de faste anlæg til at fungere ved sne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 9/01-25, 13:36.
Citat fra: mss Dato  9/01-25, 07:22Nej, det var kun ICE-TD der kørte til Berlin.

Anyways, IC5 er købt til indlandstrafikken, og kun det.
Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?

IC3 har en enkelt gang været i Berlin som bestilt særtog i forbindelse med Berlin Marathon - https://www.bahnbilder.de/bild/daenemark~triebzuege~ic-3-5000er-diesel-mfa-50xx-ff54xx-mfb-52xx/446682/dsb-5284-sammelte-am-berliner-hauptbahnhof.html

Citat fra: lomse Dato  9/01-25, 09:31Ja en fælles europæisk standard fir jernbaner.
-profile
-Strøm
-Signal
-sikkerhed

Men det er nok ikke muligt, da det er fordyrt.

IC5 bliver jo bygget efter et standardprofil, men det er bare et noget mere restriktivt profil end hvad der er muligt at køre med i Danmark. Tilsvarende er det danske profil mere restriktivt end det de har i Sverige og Norge.
I det sydligt udland er det oftest sådan noget som gamle tunneller der sætter begrænsninger i profilet.

Citat fra: LM94 Dato  9/01-25, 11:06Nogle der egentlig ved hvilke andre producenter der var i spil og med hvilket materiale? Kunne være spændende at se DSB's design på disse togsæt.

Kun Stadler og Alstom afgav et endeligt tilbud, selvom Siemens og Bombardier også var prækvalificeret. Selvom Bombardier var ved at blive opkøbt på tidspunktet for afgivelse af endeligt tilbud, så kunne man godt have budt med et Bombardier produkt alligevel.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/01-25, 11:44
Citat fra: mss Dato  9/01-25, 07:22Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?

Alstom har jo tydeligtvis ikke budt med Coradia Nordic men med Coradia Stream, så DSB har ikke haft det store valg.
DSB kunne (og måske burde) have gjort en tilpasset dansk profil til et krav i udbuddet, så havde producenterne jo budt med materiel med en bredere profil. Jeg tvivler på at de andre producenter bød med tog der var med dansk profil når det ikke var et krav.

I beslutningsgrundlaget fremgår det at man tillod europæisk standardprofil af hensyn til økonomien, forstået på den måde at en bredere vognkasse ikke ville kunne generere flere billetindtægter da man ikke ville få plads til flere siddepladser af den grund.
På S-tog er der krav til bredere profil af hensyn til ståpladskapaciteten.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/01-25, 22:56.
IC5 testtoget er angiveligt bragt til testringen i Făurei i Rumænien i starten af december. Link til foto på Instagram: https://www.instagram.com/p/DD72x0YtwEx/?img_index=1

I et forsøg på at finde mere info, faldt jeg over disse billeder med ME 1532 med en DB Talgo stamme (ICE L) på vej til testbanen i Źmigród i Polen for et år siden: https://www.railvolution.net/news/news-from-db-s-ice-l-testing.

Anders

Hvorfor er det egentlig at DSB ikke har valgt at forlænge nogle af deres IC5 stammer, som NS har valgt med deres to variationer?
Ville det ikke give mere frihed for DSB at køre med mere kapacitet på kapacitet-belastede afgange?

Dispositionsmæssigt er det ikke fleksibelt når ikke alle togsæt er ens. Tænker at man prioriterer det højere end hvad der måtte være af pladsmæssige fordele.


Citat fra: Thom32 Dato I dag 07:48Hvorfor er det egentlig at DSB ikke har valgt at forlænge nogle af deres IC5 stammer, som NS har valgt med deres to variationer?
Ville det ikke give mere frihed for DSB at køre med mere kapacitet på kapacitet-belastede afgange?

De fleste spørgsmål i forbindelse med IC5 kan besvares med IC4.
Ingen tør at tilføje bare det mindste der giver selv de mindste ekstra risici.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 11:51.
Strategien er jo at styre passagermængderne gennem Orange billetter, så kan man køre enkelte tog med to IC5 med flere og billige Orange billetter og enkelte tog med en IC5 med færre og dyrere Orange billeter.

Man skal også tænke på at et togsæt på eksempelvis 8 vogne måske ville være godt til København-Aarhus, men toget fortsætter videre til Aalborg Lufthavn hvor 8 vogne er alt for meget.

I Nederlandene har man ikke Orange-billetter, så der er det kun muligt at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen. Men i Nederlandene har man også det uundgåelige problem at et tog der er planlagt til at køre med eksempelvis 8+8 vogne, så kun kører med 5+8 vogne fordi der kun der et 5-vogns togsæt ledig.

Citat fra: Time will tell Dato I dag 11:04
Citat fra: Thom32 Dato I dag 07:48Hvorfor er det egentlig at DSB ikke har valgt at forlænge nogle af deres IC5 stammer, som NS har valgt med deres to variationer?
Ville det ikke give mere frihed for DSB at køre med mere kapacitet på kapacitet-belastede afgange?

De fleste spørgsmål i forbindelse med IC5 kan besvares med IC4.
Ingen tør at tilføje bare det mindste der giver selv de mindste ekstra risici.

Det komiske er jo at man i kravspecifikationerne er gået med livrem og seler, men både ved EC-vognene og IC5 ender man med at vælge et tilbud på togplatforme der endnu ikke er færdigudviklet.
Det er som om der er nogle der ikke har lært hvad præcist der gik galt i IC4-projektet. Især Talgo er vel den vognproducent med højest risiko.

Anders

Citat fra: andersj Dato I dag 11:51Strategien er jo at styre passagermængderne gennem Orange billetter, så kan man køre enkelte tog med to IC5 med flere og billige Orange billetter og enkelte tog med en IC5 med færre og dyrere Orange billeter.

Man skal også tænke på at et togsæt på eksempelvis 8 vogne måske ville være godt til København-Aarhus, men toget fortsætter videre til Aalborg Lufthavn hvor 8 vogne er alt for meget.

I Nederlandene har man ikke Orange-billetter, så der er det kun muligt at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen. Men i Nederlandene har man også det uundgåelige problem at et tog der er planlagt til at køre med eksempelvis 8+8 vogne, så kun kører med 5+8 vogne fordi der kun der et 5-vogns togsæt ledig.

Citat fra: Time will tell Dato I dag 11:04
Citat fra: Thom32 Dato I dag 07:48Hvorfor er det egentlig at DSB ikke har valgt at forlænge nogle af deres IC5 stammer, som NS har valgt med deres to variationer?
Ville det ikke give mere frihed for DSB at køre med mere kapacitet på kapacitet-belastede afgange?

De fleste spørgsmål i forbindelse med IC5 kan besvares med IC4.
Ingen tør at tilføje bare det mindste der giver selv de mindste ekstra risici.

Det komiske er jo at man i kravspecifikationerne er gået med livrem og seler, men både ved EC-vognene og IC5 ender man med at vælge et tilbud på togplatforme der endnu ikke er færdigudviklet.
Det er som om der er nogle der ikke har lært hvad præcist der gik galt i IC4-projektet. Især Talgo er vel den vognproducent med højest risiko.
Planen var vel også at de skulle være hylde varer, I drift andre steder?
Ved godt man straks vil sige findes ikke. Men det vat stadig planen

Ja talgo i udførelsen til DB og DSB er ikke hyldevare, og IC5 var heller ikke tør bag ørerne før man afgav ordre.
Så det er ikke som med IC4 der slet ikke var udviklet endnu, men det er heller ikke "hyldevare".
Da skulle man have valgt Siemens Viaggio Comfort til EC og f.eks. ICE 4 (dog ændret fra 15kV til 25 kV) til Intercity.


Gå op Sider: 1 ... 37 38 [39] 40

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak