Citat fra: mss Dato 9/01-25, 07:22Nej, det var kun ICE-TD der kørte til Berlin.
...
Hvorfor man ikke valgte Alstom Coradia Nordic ved jeg ikke. Den burde vel kumne køre i Danmark, eller er den alligevel for bred?
præcist. Det var den berygtede Deutsche Bahn BR605 der kørte Hamborg trafikken i sin tid.
Med Diesel placeret direkte under 1. kl. stillekupé - brummm brummm... knækakserne snakker vi ikke mere om, togene er skrottet.
Coradia Nordic er en tilpasning til MEGET lave udetemperaturer. Skønt Väst- og Skånetrafik også har købt dem, er den mere tænkt til forhold hvor den dimensiosgivende udetemperatur er noget under de -12 °C som anvedes i Dk og Skåne.
Dimensionerande udetemperatur, 'DVUT' for Jokkmokk er -34,8 °C.
Der bruges mere plads til isolering, mere teknik til holde flere ting isfri mv., det giver en anden pris.
unde tunger siger at man in Danmark indstiller al trafik på veje og skinner og alle TV stationer skal rydde sendefladen og udsende alle praktikanter som katastroferapporter lige så snart 2 snefug ligger ved siden af hinanden.
kortom: Der er ingen grund til at man anskaffer tog der kan køre når det sner.
Det var tilbud efter udbud. Alstom har tilbudt Coradia Steam efter DSB kravspecifikation.