Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 34 35 [36] 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 16/10-24, 18:32.
Citat fra: MBRrail Dato 13/10-24, 23:32Jeg havde taget turen til København i fredags for at kigge nærmere på DSBs Talgo230 vogne, her er min oplevelse af vognene.

Vi stod i kø i ca halvanden time inden vi kunne komme ind og se, hvor efter kigget i stamme EC0407 foregik guidet i små grupper.

Den lave indstigning i sammenhæng med flexarealet i endevognen gør det nemt at komme ind med både cykler og barnevogne.

Infomations systemets design virker nemt og overskueligt, samt giver muligheden for at se hvor du er henne i toget. Dog undrer det mig at man har valgt at placere den udvendige info skærm i døren? (Det er ikke kun Talgo ting andre producender gør det også) Fra mit daglige virke med el og automation kan jeg jo se de langsigtede problemer med kabelbrud og defekte skærme for mig.

Første klasses vognene er som man bør forvente af et første klasses produkt, og en behagelig fornøjelse. Alle sæder har sine egne to armlæn,  der kan klappes op, så det er nemt at komme ud fra pladsen ved vinduet. Den ekstra udklappelige hylde over bordet ved flyopstillingen er også en fin nødvendig detalje som er godt se også er kommet med, både på første og standard.

Stanard sæderne var for mit vedkommende ikke nogen positiv oplevelse. De smallere sæder og hovedstøtter gjorde at mine skuldre hele tiden kom konflikt med "ørerne" på hovedstøtterne. Prøvede at justere sædet og sidde på andre måder uden held at jeg kunne sidde behageligt.
Læselamperne er ikke justerbare og oplyste kun min skulder, om det var det samme på første kan jeg ikke svare på da den ved min plads ikke virkede.

Handicap faciliteterne virkede også rummelige og placering af automater i samme vogn giver også mening.

Men når styrevognene kommer på og flexarealet forsvinder i den ende af toget der tættest på HC toilettet, syntes jeg som far at det nærmeste puslebord er 11 vogne væk fra den EVT familiezone er for langt. Der kunne kunne godt have været en vogn med Familetoilet og snack automater en tredjedel inde i toget fra den anden ende også.

En sidste ting jeg bed mærke i ved rundvisningen, er at den håndværksmæssige finish af interiøret er ret sjusket. Flere steder er paneler ikke skåret lige og der er graterer. Andre steder er skruer strammet så godt til at panelet er begyndt at bukke. Ved begge de to pladser jeg sad ved var fugen til glasset i hattehylden påført med rystende hånd.

Over ordnet set vil jeg givet vognstammen 3 ud af 5 stjerner ved det her første indtryk, det er et okay tog, men oplevelsen på standard gør at jeg jeg går der fra lidt skuffet. Jeg er udemærket godt klar over at vognende endnu ikke er overtaget af DSB og der er et stykke vej inden vi kommer der til, og at der stadig er mange detaljer der ikke er på plads endnu. DSB skal da også have ros for at vise det frem, og lave et arrangement hvor der var smil og godt humør ;)

Mvh Marc             

Hej Marc,

Selvom der ikke er meget man som enkelt person kan gøre, så vil jeg anbefale at man skriver til DSB omkring sine oplevelser og overvejelser. Jeg kender en person som er en del af projektet og vil gerne prøve at løfte dilemmaet med flexrum og pusleområdet.

Citat fra: andersj Dato 13/10-24, 22:13Flere vogne afhænger af om værkstedet i Næstved er bygget til at håndtere længere stammer.

ICE L har også kun et fleksrum, men de har også en vogn med familiekupéer hvor banevogne skal være. Så fleksrummet er kun til cykler i ICE L og de skal stå lodrette, hvor de hos DSB skal stå vandrette og dele plads med barnevogne.

Generelt er DSB ikke glade for småbørnsfamilier, da barnevogne både i IC4, Talgo og IC5 er henvist til et seperat fleksrum, så barnet kan ikke rigtig ligge i barnevognen samtidig med at forældrene sidder ned. I Talgo og IC5 bliver der endda ret langt til toilet med puslebord.


Der er skam flere pusleborde ombord. Det er ikke alle toiletter, der har det, men en del har. Så man skal ikke gå så langt  :)

Tjah, måske gentager jeg mig selv, men 15 eller 17 vogne med helt ens ualmindelig kedeligt antracitgråt sædebetræk samt lyse klapborde - gab gab - totalt fravær af kunstneriske eller farverige indslag - tilsyneladende meget i tråd med en af de seneste ICE renoveringer hos Deutsche Bahn.

Kunne måske accepteres til et S-tog, men sikken en tabt på gulvet mulighed for at gøre jernbanen spændende og tiltrækkende.

Og rødt er godt, men det design anvendte ÖBB jo i 1990'erne. Gab.

 

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 24/10-24, 14:19.
Citat fra: Nordexpress Dato 24/10-24, 11:05Tjah, måske gentager jeg mig selv, men 15 eller 17 vogne med helt ens ualmindelig kedeligt antracitgråt sædebetræk samt lyse klapborde - gab gab - totalt fravær af kunstneriske eller farverige indslag - tilsyneladende meget i tråd med en af de seneste ICE renoveringer hos Deutsche Bahn.

Kunne måske accepteres til et S-tog, men sikken en tabt på gulvet mulighed for at gøre jernbanen spændende og tiltrækkende.

Og rødt er godt, men det design anvendte ÖBB jo i 1990'erne. Gab.

Det bedste design var det originale design på IC3, især når togene var nyvaskede og skinnede. Der er nogle flyselskaber, der laver retro-designs på nogle af deres fly, så det kunne jo være sjovt at se, hvordan det ville se ud på en IC5 eller Talgo

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 24/10-24, 15:24.
Sådan er smag så forskellig.

Jeg holder meget af det nye design, inde og ude! Det er retro og moderne på samme tid.



Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 24/10-24, 16:44.
Ja... for mit vedkommende er det det nuværende MF-design der er det optimale. Flot og farverigt udvendigt, roligt men ikke kedeligt indvendigt. Det gamle med de blå sæder og mangefarvede nakkepuder var alt for farvelade-agtigt til min smag, nærmest så det skreg i øjnene. Jeg kan godt være enig i at EC er en smule for gråt, dog.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af H-Kruse. 27/10-24, 13:11.
Coradia Stream IC5 toget ligner langt fra et langdistance intercitytog men derimod et langt regional tog. I mine øjne noget af en downgrade i forhold til de gamle tidløse IC3 tog, håber dog selvfølgelig togene vil overraske positivt når de engang i fremtiden kommer ud at køre på danske skinner.

Undrer mig over at alt teknikken tilsyneladende er placeret på togets tag mere eller mindre ubeskyttet og udsat for vind og vejr, ser meget rodet og ufærdigt ud, samt selvfølgelig det vigtigste - kan det holde.

Dog mest af alt spændt hvordan køre komforten vil opleves på de stadig alt for mange slidte og ujævne strækninger vi har i Danmark. Ifølge forskellige "youtubere" der har testet den Hollandske ICNG version lyder det ikke for positivt, der berettes om en del støj og slingren.

MF er et ikonisk dansk design. Flot tog, innovativt look og perfekt til den tid de var designet til.

Min ærlige mening er dog, at de har haft deres tid. Jeg synes ikke de er behagelige at sidde i (Altså, sæder og benplads) sammenlignet med IC4 eksempelvis. Til gengæld larmer de mindre indeni, afhængigt af hvor man sidder. De er håbløse med hensyn til tilgængelighed og man skal ikke drømme ret længe om en tur til Lufthavnen i en MF, før man får knust disse drømme. Er man i København forstår man hurtigt, hvorfor Øresundstogene er perfekte til lufthavnskørsel og generel fremragende tilgængelighed.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 27/10-24, 14:06.
Jeg tror også bare at IC5 udfordrer ens klassiske forestilling om fjerntog. Alene det at de har lavgulv, hvilket så også gør at teknikken i højere grad er ovenpå end nedenunder toget.
Jeg tror på at det er et godt tog indtil det modsatte er bevist.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af Ncard00. 15/11-24, 00:16.
Udpluk fra DSB's nye kvartalsrapport vedr. IC5:

IC5 har kørt 200 km/t i test

"Alstom, som er leverandør af de nye IC5-eltogsæt, har gennemført testkørsel med det første færdigbyggede togsæt på en testbane i Tjekkiet. Testene af togets acceleration, trækkraft og bremser forløber som planlagt, inklusive kørsel med 200 km/t."

"Med udgangen af 2024 vil der være produceret 7 IC5-eltogsæt, og i 2. kvartal 2025 vil det første tog ankomme til Danmark, hvor der skal udføres valideringstest. De resterende togsæt vil gennemgå omfattende testkørsler uden for Danmarks grænser, inden serieproduktionen af toget påbegyndes. Planen er fortsat, at toget skal indgå i DSB's togdrift i løbet af 2027."

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/i-arets-forste-9-maneder-udgjorde-resultat-for-skat-et-overskud-pa-541-mio.-kr/

Det er klart, at designet af IC5 vil udfordre nogle. I nogle tilfælde vil det blot være tilpasning til forandring, hvilket er uundgåeligt. I nogle tilfælde vil kritikken være berettiget - i sidste ende gav VLAK-regeringen mandat til, at DSB bestiller én togmodel til regional- og fjernbetjening. Så IC5 er i sandhed et regionaltog, der var en smule opgraderet.

Men som en, der generelt rejser med tunge ting på hjul som barnevogne og kufferter på hjul - er det lave gulvdesign (med alle de kompromiser, det medfører) en kæmpe opgradering, og jeg hilser ændringen velkommen.

Jeg kan huske, at jeg skiftede i Malmø fra X2000 til Øresundtåg med kuffert på hjul og barnevogn, og forskellen mellem de 2 tog kunne ikke være større.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 15/11-24, 12:50.
Citat fra: dysharmonica Dato 15/11-24, 12:00... i sidste ende gav VLAK-regeringen mandat til, at DSB bestiller én togmodel til regional- og fjernbetjening.

VLAK + DF, S, RV, SF og ALT.

https://www.trm.dk/nyheder/2018/bredt-flertal-saetter-udbud-af-fremtidens-tog-i-gang

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 15/11-24, 15:15.
Citat fra: mss Dato 24/10-24, 15:24Sådan er smag så forskellig.

Jeg holder meget af det nye design, inde og ude! Det er retro og moderne på samme tid.



Bortset fra pictogrammerne på døren, sat på af en blind på vej til frokost.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 15/11-24, 15:29.
Citat fra: Ncard00 Dato 15/11-24, 00:16Udpluk fra DSB's nye kvartalsrapport vedr. IC5:

IC5 har kørt 200 km/t i test

"Alstom, som er leverandør af de nye IC5-eltogsæt, har gennemført testkørsel med det første færdigbyggede togsæt på en testbane i Tjekkiet. Testene af togets acceleration, trækkraft og bremser forløber som planlagt, inklusive kørsel med 200 km/t."

"Med udgangen af 2024 vil der være produceret 7 IC5-eltogsæt, og i 2. kvartal 2025 vil det første tog ankomme til Danmark, hvor der skal udføres valideringstest. De resterende togsæt vil gennemgå omfattende testkørsler uden for Danmarks grænser, inden serieproduktionen af toget påbegyndes. Planen er fortsat, at toget skal indgå i DSB's togdrift i løbet af 2027."

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/i-arets-forste-9-maneder-udgjorde-resultat-for-skat-et-overskud-pa-541-mio.-kr/


Interessant at regeringen nu lufter muligheden for fuld elektrificering igen, selvom det i første omgang var blevet dømt ude. Det er da meget rart at de alligevel er villige til at tage alternative muligheder op, når nu det viser sig at forskellen ikke er så stor igen.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 15/11-24, 19:12.
...øøøh, ups, det var vist i den forkerte tråd.

Gå op Sider: 1 ... 34 35 [36] 37
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak