Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36 37
Citat fra: Niels Bak Dato  2/10-24, 13:13
Citat fra: esni Dato 29/09-24, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 09:49
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Og når der ikke umiddelbart er sikker uledsaget passage, så er handikapkonventionen ikke opfyldt
Det er som jeg forstår det ikke korrekt. Der skal blot være mulighed for ledsagelse fra personalet på stedet (som der så vist ikke er i Padborg - jeg taler generelt her).
Konventionens passus om uafhængighed af andre mennesker skal læses som "kan rejse alene/uden ledsager". Så længe der er personale på stedet til at hjælpe med de nødvendige lifte/sporkrydsninger eller hvad der nu er brug for, så er det i orden.
Den optimale løsning er selvfølgelig, at folk kan klare det selv, men det andet er acceptabelt, og der er også en vis proportionalitet i den måde reglerne kan administreres på. Kravene til en mindre station vil på den måde være mindre end kravene til en meget benyttet station - men en eller anden mulighed skal der være. DSB's taxa til Tinglev falder formentligt ind under dette, i hvert fald som løsning i en periode indtil ombygning er færdig - men kræver så i dette tilfælde at EC så også standser i Tinglev for at tage passageren med. Ved nogen om det sker?

Jeg tror rullestols brugeren der skal med toget sydpå fra Padborg, bestiller en tysk taxa fra bopælen.
Og tager toget fra Flensburg, der kører med lavguvlstog engang i timen, næsten hele døgnet.  ::)

Hilsen Marc - en Synnejye, der ofte kommer forbi Padborg ;)   

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 2/10-24, 17:49.
Citat fra: MBRrail Dato  2/10-24, 16:22
Citat fra: Niels Bak Dato  2/10-24, 13:13
Citat fra: esni Dato 29/09-24, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 09:49
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Og når der ikke umiddelbart er sikker uledsaget passage, så er handikapkonventionen ikke opfyldt
Det er som jeg forstår det ikke korrekt. Der skal blot være mulighed for ledsagelse fra personalet på stedet (som der så vist ikke er i Padborg - jeg taler generelt her).
Konventionens passus om uafhængighed af andre mennesker skal læses som "kan rejse alene/uden ledsager". Så længe der er personale på stedet til at hjælpe med de nødvendige lifte/sporkrydsninger eller hvad der nu er brug for, så er det i orden.
Den optimale løsning er selvfølgelig, at folk kan klare det selv, men det andet er acceptabelt, og der er også en vis proportionalitet i den måde reglerne kan administreres på. Kravene til en mindre station vil på den måde være mindre end kravene til en meget benyttet station - men en eller anden mulighed skal der være. DSB's taxa til Tinglev falder formentligt ind under dette, i hvert fald som løsning i en periode indtil ombygning er færdig - men kræver så i dette tilfælde at EC så også standser i Tinglev for at tage passageren med. Ved nogen om det sker?

Jeg tror rullestols brugeren der skal med toget sydpå fra Padborg, bestiller en tysk taxa fra bopælen.
Og tager toget fra Flensburg, der kører med lavguvlstog engang i timen, næsten hele døgnet.  ::)

Hilsen Marc - en Synnejye, der ofte kommer forbi Padborg ;)   

Desværre er perronen i Flensburg 76 cm, mens indstigningshøjden for handicappede er 55 cm i de regionaltog der kører pt. - der er dog lift/rampe ombord på regionaltogene der betjenes af togpersonalet.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/10-24, 17:49
Citat fra: MBRrail Dato  2/10-24, 16:22
Citat fra: Niels Bak Dato  2/10-24, 13:13
Citat fra: esni Dato 29/09-24, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 09:49
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Og når der ikke umiddelbart er sikker uledsaget passage, så er handikapkonventionen ikke opfyldt
Det er som jeg forstår det ikke korrekt. Der skal blot være mulighed for ledsagelse fra personalet på stedet (som der så vist ikke er i Padborg - jeg taler generelt her).
Konventionens passus om uafhængighed af andre mennesker skal læses som "kan rejse alene/uden ledsager". Så længe der er personale på stedet til at hjælpe med de nødvendige lifte/sporkrydsninger eller hvad der nu er brug for, så er det i orden.
Den optimale løsning er selvfølgelig, at folk kan klare det selv, men det andet er acceptabelt, og der er også en vis proportionalitet i den måde reglerne kan administreres på. Kravene til en mindre station vil på den måde være mindre end kravene til en meget benyttet station - men en eller anden mulighed skal der være. DSB's taxa til Tinglev falder formentligt ind under dette, i hvert fald som løsning i en periode indtil ombygning er færdig - men kræver så i dette tilfælde at EC så også standser i Tinglev for at tage passageren med. Ved nogen om det sker?

Jeg tror rullestols brugeren der skal med toget sydpå fra Padborg, bestiller en tysk taxa fra bopælen.
Og tager toget fra Flensburg, der kører med lavguvlstog engang i timen, næsten hele døgnet.  ::)

Hilsen Marc - en Synnejye, der ofte kommer forbi Padborg ;)   

Desværre er perronen i Flensburg 76 cm, mens indstigningshøjden for handicappede er 55 cm i de regionaltog der kører pt. - der er dog lift/rampe ombord på regionaltogene der betjenes af togpersonalet.

Det ved jeg,  men uanset er forholdene bedre end i Padborg.

mvh Marc

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 5/10-24, 09:49.
Så er testkørslerne af IC5 igang.


Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Mads. 5/10-24, 12:43.
Det bliver noget anderledes syn når IC5 er blevet arbejdshesten i DSBs flåde, fremfor IC3/IR4.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Ove Nygaard, Fredericia. 5/10-24, 13:31.
Citat fra: ivar Dato 28/09-24, 23:57
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 21:03
Citat fra: Jensen123 Dato 28/09-24, 19:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Hej Gustav

Hvad er det du ikke forstår ved: "personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer"

Jeg forstår det skam godt og jeg forstår også at FN's handicapkonvention stiller krav til staten, ikke jernbaneoperatører. Det er den danske stat som laver reglerne og lovene som DSB skal overholde, ikke FN. At staten så ikke overholder konventionen er en anden sag og et større problem end trinfri ind- og udstigning i togenen på Padborg station. For jeg er da fuldstændig enig i at det burde der være og konventionen burde overholdes, men det er ikke et krav DSB er påkrævet at leve op til. Men det er stadig værd at nævne at der er en mulighed for at man kan kommer af og på toget selvom der er et trin. Det kræver bare hjælp fra en ansat, hvilket da er bedre end ingenting og bedre end den situation der er i dag.

Det undrer mig noget, at folk ikke forholder sig til et tidligere indlæg, hvor der oplyses, at DSB tilbyder transport med taxi mellem Padborg og Tinglev for kørestolsbrugere.

DSB har - så vidt jeg ved - ikke personale i Padborg, der kunne udføre den type operationer.

Det er muligt at køre over i nordenden af perronerne, men det strider mod politireglementet.

Hvordan de klarer trapperne i Tinglev, ved jeg ikke, men der er da i det mindste folk fra Fremdrift til stede.

-ivar
Hej Ivar!
Overgangen i niveau over sporene til perronen i Padborg kan passeres af biler - som f. eks. ved HM Dronning Ingrids "vinken farvel" til HM Dronning Magrethe's rejse med tog til Flensborg-Frankrig i det Herrens år 1979 (cirka). Overgangen var "bevogtet" af driftsområdechefen i egen "høje person" , den gang 187 cm, nu lidt mere sammensunken, og indkasserede en 20 kr. seddel, som blev stukket i hånden af HM Dronning Ingrid som "tak"! De 20 kr. blev doneret til kontorpersonalets kaffekasse, som driftsområdechefen pga manglende tid til kaffedrikning ikke var medlem af. Hvorvidt løsningen i dagens situation med at benytte overgangen på denne måde ifm befordring af kørestolsbrugere fra Tinglev/Padborg området har jeg ingen vidende om, men sikkert er, at der ikke må modtages "drikkepenge" som tak til "bevogteren", hvem det så måtte være.
Venlig hilsen
Ove Nygaard :)
doc, do Padborg 1973 - 1989

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Svend. 5/10-24, 14:50.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.

Mon ikke det er 55 cm perroner, standarden her i landet når vi taler fjerntog, der tænkes på.

Citat fra: Svend Dato  5/10-24, 14:50
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.

Mon ikke det er 55 cm perroner, standarden her i landet når vi taler fjerntog, der tænkes på.

Lige præcis. Ramperne er der netop så man kan bruge dem i Danmark hvor perronhøjden er en anden end i Tyskland, som Talgo vognene er designet til at passe med

Citat fra: Svend Dato  5/10-24, 14:50
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 19:49
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.

Mon ikke det er 55 cm perroner, standarden her i landet når vi taler fjerntog, der tænkes på.
Faktisk kan de bruges ned til 50 cm perron som der er i Kolding.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 5/10-24, 20:06.
Hej Ove,

selvfølgelig havde du også en anekdote om den overgang.  ;D  ;D

Venlig hilsen
-ivar

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 6/10-24, 16:57.
Der er kommet endnu en video fra Tjekkiet, hvor man også kan køre motorene ved acceleration. Heldigvis er det en mere "normal" lyd end ICNG i Nederlandene.


Anders

Har man glemt at skrive LED-pærer i udbuddet eller hvad er årsagen til at et tog (IC3) fra 90'erne har fået LED, men et nybygget tog fra 2020'erne ikke har?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 6/10-24, 20:44.
Citat fra: frederikhk Dato  6/10-24, 18:11Har man glemt at skrive LED-pærer i udbuddet eller hvad er årsagen til at et tog (IC3) fra 90'erne har fået LED, men et nybygget tog fra 2020'erne ikke har?

Hvor ser du det ikke er LED? Ud fra hvad jeg kan se, så er det de samme LED spot dioder som EB har.

Citat fra: LM94 Dato  6/10-24, 20:44
Citat fra: frederikhk Dato  6/10-24, 18:11Har man glemt at skrive LED-pærer i udbuddet eller hvad er årsagen til at et tog (IC3) fra 90'erne har fået LED, men et nybygget tog fra 2020'erne ikke har?

Hvor ser du det ikke er LED? Ud fra hvad jeg kan se, så er det de samme LED spot dioder som EB har.

Det kan godt være det er lyset der snyder, 0:48 i videoen synes jeg farven lignede halogenpærer. Tænkte da også at det kan ikke passe.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/10-24, 04:02.
Citat fra: frederikhk Dato  6/10-24, 23:17
Citat fra: LM94 Dato  6/10-24, 20:44
Citat fra: frederikhk Dato  6/10-24, 18:11Har man glemt at skrive LED-pærer i udbuddet eller hvad er årsagen til at et tog (IC3) fra 90'erne har fået LED, men et nybygget tog fra 2020'erne ikke har?

Hvor ser du det ikke er LED? Ud fra hvad jeg kan se, så er det de samme LED spot dioder som EB har.

Det kan godt være det er lyset der snyder, 0:48 i videoen synes jeg farven lignede halogenpærer. Tænkte da også at det kan ikke passe.
Lyset i LED kommer idag fra noget flouriserende stof som kan blandes til forskellige farvetoner, så du kan få LED lamper med samme varme hvide lys som glødelamper/helogenpærer.

Gå op Sider: 1 ... 32 33 [34] 35 36 37
ContecRail
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak