Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 19:49.
Citat fra: Jimbow Dato 28/09-24, 17:52
Citat fra: mss Dato 28/09-24, 11:17Nej, med et par mobile perrontrin er den ikke løst. Der skal lifte til, ellers får du ikke en kørestol op i toget.
Jeg tænker at man  endelig må hæve mindst en perronkant i Padborg eller lade den udgå som stop. Diverse Storm P. løsninger vil aldrig blive en succes.

Der er planer om at hæve perronerne i Padborg, men pt. endnu ingen forventet dato for hvornår de kan være færdige.

Nu du siger det, så kan jeg egentlig godt huske der kom en mail fra Transportministeriet ud omkring det i januar. Det ser ud til at man vil hæve den til 76 cm, som også passer til Coradia Max togene der skal stå for regionaltrafikken i fremtiden.

Link til pressemeddelelsen: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13775247/forbedringer-af-tilgaengeligheden-pa-stationer-bliver-undersogt?publisherId=5278762&lang=da

Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Ramperne er vel kun til at overvinde gabet mellem tog og perron. Om de også kan bruges ved 55 cm perroner ved jeg ikke, men ved 26 cm. perroner vil det være for stejlt.

Anders

Jeg er kæmpe fortaler for at gøre det så nemt som muligt for folk med nedsat mobilitet at bruge offentlig transport, men Danmark sidder lidt som en lus mellem to negle på jernbaneområdet.
I EU er der to peronhøjder som man prøver at få igennem som fælles standarder. En på 76cm og en på 55cm.
I Danmark er vi ved at standardisere os på 55cm på fjernbanen. Det går dog relativt langsomt, men de fleste større stationer er ved at være der. Det kunne givet vis godt gå noget hurtigere med resten, herunder også Padborg. Det nye materiel til indenrigs brug bestilles også så det passer med det og der bliver f.eks. niveaufri indstigning fra 55cm personer i de nye IC5-tog. Problemet opstår for alvor når vi taler internationale tog. For Sverige har 55cm som standard, men Tyskland har overvejende 76cm. Så lige meget hvilken af de to standarder Danmark havde valgt så havde vi et problem med den éne grænse.
Det blev så Tyskland der trak det korteste strå her, nok pga. af Øresundstrafikken (her gætter jeg).
Derfor har man valgt at de nye EC tog har 76cm indstigning, så passer de i hvert fald i den tyske ende. I Danmark må man så desværre løse trinnet med enten ramper eller lifte. Mon ikke ramper kan gøre det her, da trinnet jo kun bliver 21cm de fleste steder. (Der er ingen undskyldning for Padborg, der må man se at få hævet perronerne til 55cm).

Perronen i Padborg har kun adgang via trapper, så det skal man måske også overveje inden man har så travl med om kørestolsbrugere kan komme mellem perron og tog.

Citat fra: andersj Dato 24/09-24, 13:09Til dette års Innotrans har Talgo valgt at udstille DSB Apt 0608 på deres indendørs stand - Det er første gang i Innotrans historien at en ægte togvogn er udstillet indendørs.

Apt er en første klasse vogn med to toiletter.

Foto kan ses her: https://twitter.com/eisenbahnin/status/1838234537744122034?s=61&t=fPkJwKBCDgkyPw0Lvhsm3w

Et foto mere:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB Apt 0608 på InnoTrans 2024, 26.09.2024 (ots).

M.v.h.
Niels 

Coradia Stream & Talgo nyt
Af steenth. 28/09-24, 20:52.
Citat fra: Time will tell Dato 28/09-24, 20:31Perronen i Padborg har kun adgang via trapper, så det skal man måske også overveje inden man har så travl med om kørestolsbrugere kan komme mellem perron og tog.
Det er også en del af projektet, det problem også skal klares.

Citat fra: Jensen123 Dato 28/09-24, 19:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Hej Gustav

Hvad er det du ikke forstår ved: "personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer"

Jeg forstår det skam godt og jeg forstår også at FN's handicapkonvention stiller krav til staten, ikke jernbaneoperatører. Det er den danske stat som laver reglerne og lovene som DSB skal overholde, ikke FN. At staten så ikke overholder konventionen er en anden sag og et større problem end trinfri ind- og udstigning i togenen på Padborg station. For jeg er da fuldstændig enig i at det burde der være og konventionen burde overholdes, men det er ikke et krav DSB er påkrævet at leve op til. Men det er stadig værd at nævne at der er en mulighed for at man kan kommer af og på toget selvom der er et trin. Det kræver bare hjælp fra en ansat, hvilket da er bedre end ingenting og bedre end den situation der er i dag.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 28/09-24, 23:57.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 21:03
Citat fra: Jensen123 Dato 28/09-24, 19:38
Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?

Hej Gustav

Hvad er det du ikke forstår ved: "personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer"

Jeg forstår det skam godt og jeg forstår også at FN's handicapkonvention stiller krav til staten, ikke jernbaneoperatører. Det er den danske stat som laver reglerne og lovene som DSB skal overholde, ikke FN. At staten så ikke overholder konventionen er en anden sag og et større problem end trinfri ind- og udstigning i togenen på Padborg station. For jeg er da fuldstændig enig i at det burde der være og konventionen burde overholdes, men det er ikke et krav DSB er påkrævet at leve op til. Men det er stadig værd at nævne at der er en mulighed for at man kan kommer af og på toget selvom der er et trin. Det kræver bare hjælp fra en ansat, hvilket da er bedre end ingenting og bedre end den situation der er i dag.

Det undrer mig noget, at folk ikke forholder sig til et tidligere indlæg, hvor der oplyses, at DSB tilbyder transport med taxi mellem Padborg og Tinglev for kørestolsbrugere.

DSB har - så vidt jeg ved - ikke personale i Padborg, der kunne udføre den type operationer.

Det er muligt at køre over i nordenden af perronerne, men det strider mod politireglementet.

Hvordan de klarer trapperne i Tinglev, ved jeg ikke, men der er da i det mindste folk fra Fremdrift til stede.

-ivar

Coradia Stream & Talgo nyt
Af RasmusD. 29/09-24, 00:19.
Som det blev påpeget tidligere i tråden, så er al snak om perronhøjder og kørestolsramper i Padborg formålsløs, så længe der kun er adgang til perronen via trapper

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 29/09-24, 00:31.
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 00:19Som det blev påpeget tidligere i tråden, så er al snak om perronhøjder og kørestolsramper i Padborg formålsløs, så længe der kun er adgang til perronen via trapper

Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af RasmusD. 29/09-24, 09:49.
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Mikkelhk, Lunderskov. 29/09-24, 10:58.
Citat fra: ivar Dato 28/09-24, 23:57Hvordan de klarer trapperne i Tinglev, ved jeg ikke, men der er da i det mindste folk fra Fremdrift til stede.
Der er elevatortårne i Tinglev, både ved øperronen ved spor 3/4 og ved perronen i spor 1. Det er dermed ikke noget problem at få en kørestol til/fra øperronen.

Hilsen Mikkel

Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 29/09-24, 11:22.
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 09:49
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Og når der ikke umiddelbart er sikker uledsaget passage, så er handikapkonventionen ikke opfyldt

Eskild

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 29/09-24, 13:33.
Citat fra: Mikkelhk Dato 29/09-24, 10:58
Citat fra: ivar Dato 28/09-24, 23:57Hvordan de klarer trapperne i Tinglev, ved jeg ikke, men der er da i det mindste folk fra Fremdrift til stede.
Der er elevatortårne i Tinglev, både ved øperronen ved spor 3/4 og ved perronen i spor 1. Det er dermed ikke noget problem at få en kørestol til/fra øperronen.

Tak for info

-ivar

Denne Tysk kanal kan rigtig godt lige de nye EC vogne.

https://youtu.be/e3DdF-7tAQU?si=oe2bag1TXqC8a9VB&t=133

Citat fra: esni Dato 29/09-24, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 29/09-24, 09:49
Citat fra: ivar Dato 29/09-24, 00:31Og som jeg lige har skrevet, så er din påstand ikke rigtig. Der er - ganske udmærket - adgang. Det er alene et spørgsmål om hvem. der skal sørge for en sikker passage.

Jeg synes ikke, en usikret traktorvej på privat område kan kaldes "udmærket adgang", især ikke når der er rig mulighed for at hjul sidder fast, men det er måske bare mig.

Og når der ikke umiddelbart er sikker uledsaget passage, så er handikapkonventionen ikke opfyldt
Det er som jeg forstår det ikke korrekt. Der skal blot være mulighed for ledsagelse fra personalet på stedet (som der så vist ikke er i Padborg - jeg taler generelt her).
Konventionens passus om uafhængighed af andre mennesker skal læses som "kan rejse alene/uden ledsager". Så længe der er personale på stedet til at hjælpe med de nødvendige lifte/sporkrydsninger eller hvad der nu er brug for, så er det i orden.
Den optimale løsning er selvfølgelig, at folk kan klare det selv, men det andet er acceptabelt, og der er også en vis proportionalitet i den måde reglerne kan administreres på. Kravene til en mindre station vil på den måde være mindre end kravene til en meget benyttet station - men en eller anden mulighed skal der være. DSB's taxa til Tinglev falder formentligt ind under dette, i hvert fald som løsning i en periode indtil ombygning er færdig - men kræver så i dette tilfælde at EC så også standser i Tinglev for at tage passageren med. Ved nogen om det sker?

Gå op Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 37
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak