Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af steenth. 18/09-24, 14:41.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/09-24, 14:10Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:

1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"

2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom

3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.

4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.

"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.

/Lasse
Når jeg har været til erhvervsret, så er levering er meget brugt begreb i jura. Levering sker, når ansvaret for varen flyttes fra sælger til køber. Købeloven angiver en række mulighed for hvornår det sker. Hentet hos sælger, leveret hos køber eller mest almindelig afleveret til forsendelse. Men købeloven bruges mest til at afgøre det problemer, som opstår, som ikke er en aftale om i enten i aftalen eller hvad der er normalt for branchen - forbrugerkøb er dog beskyttet, hvor en del bestemmelser ikke kan fraviges. Og her er det international handel, som har egne regler. Og Talgo og DSB har helt sikkeret aftale hvornår levering skal ske.
Mvh
Steen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 19/09-24, 23:13.
Den anden del af diskussionen om "levering" handler vel om hvornår garantien træder i kraft. Det må trods alt være lettere for en leverandør at lave opdateringer på tog de selv juridisk ejer end først at skulle oprette en garantisag og vurdere, hvem der skal betale – uanset om der så følger en servicekontrakt med. Det er så givetvist noget, der fungerer forskelligt afhængig om man sælger mobiltelefoner eller tog.

Citat fra: mpp Dato 19/09-24, 23:13Den anden del af diskussionen om "levering" handler vel om hvornår garantien træder i kraft. Det må trods alt være lettere for en leverandør at lave opdateringer på tog de selv juridisk ejer end først at skulle oprette en garantisag og vurdere, hvem der skal betale – uanset om der så følger en servicekontrakt med. Det er så givetvist noget, der fungerer forskelligt afhængig om man sælger mobiltelefoner eller tog.
Pladder.
Medmindre jernbanebranchen er totalt afsporet, så er det normale at ejer/operatør rejser et krav mod leverandør. Derefter er det op til leverandøren at rette forholdet.
Derudover, så kan der være lavet aftaler omkring ændringer/up-dates i forbindelse med overtagelsen.....men det kræver dyb indsigt i papirgangen.
Andre gange kan det aftales at ændringer laves senere gældende for hele serien.
Og så er der alle gråzonerne.....
Hvis køber har forlagt etellerandet og det viser sig problematisk (og leverandøren har taget forbehold), så kan leverandøren bede køber om at rette sine egne fejl.



Citat fra: steenth Dato 18/09-24, 14:41
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/09-24, 14:10Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:

1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"

2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom

3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.

4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.

"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.

/Lasse
Når jeg har været til erhvervsret, så er levering er meget brugt begreb i jura. Levering sker, når ansvaret for varen flyttes fra sælger til køber. Købeloven angiver en række mulighed for hvornår det sker. Hentet hos sælger, leveret hos køber eller mest almindelig afleveret til forsendelse. Men købeloven bruges mest til at afgøre det problemer, som opstår, som ikke er en aftale om i enten i aftalen eller hvad der er normalt for branchen - forbrugerkøb er dog beskyttet, hvor en del bestemmelser ikke kan fraviges. Og her er det international handel, som har egne regler. Og Talgo og DSB har helt sikkeret aftale hvornår levering skal ske.
Mvh
Steen
Ja, jeg var ikke klar nok. Det er mere "levering" der på engelsk bliver "delivery", der typisk ikke anvendes som det tidspunkt, hvor risikoen overgår fra sælger til køber indenfor jernbaneverdenen og køber kan anvende toget. Her bruger man ofte "take over / overtagelse" Dette fordi "delivery" typisk er at toget ankommer til kunden, men at leverandøren har noget tid til at gøre toget klar - eller som i flere tilfælde- foretage resterende tests mm. på køberens ejendom. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig, at DSB "overtager" tog, før de kan indsættes i kommerciel drift.
/Lasse

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 24/09-24, 13:09.
Til dette års Innotrans har Talgo valgt at udstille DSB Apt 0608 på deres indendørs stand - Det er første gang i Innotrans historien at en ægte togvogn er udstillet indendørs.

Apt er en første klasse vogn med to toiletter.

Foto kan ses her: https://twitter.com/eisenbahnin/status/1838234537744122034?s=61&t=fPkJwKBCDgkyPw0Lvhsm3w

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 26/09-24, 21:25.
Tredje stamme har i dag passeret grænsen og er på vej mod København.

Anders


Ikke noget stort nyt, men Talgo har udgivet en ny reklamevideo i forbindelse med Innotrans der viser de nye EC på fabrikken i Spanien og i Danmark.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 27/09-24, 10:59.
Citat fra: rkarmark Dato 26/09-24, 22:38Ikke noget stort nyt, men Talgo har udgivet en ny reklamevideo i forbindelse med Innotrans der viser de nye EC på fabrikken i Spanien og i Danmark.

"Don't mind the step" er altså et ret godt motto. Nu bliver det spændende at se om det så også er tilfældet på danske perroner, men det kan vi jo se til kulturnatten.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Basse. 27/09-24, 11:40.
Det var EC 407 der ankom i går. 403-406 er stadig i Spanien.

De nye EC vogne kommer vidst med en gulvhøjde på 76cm mod den danske standardhøjde på 55cm, så der kommer til at være et trin op i Danmark. De burde tilgengæld passe med peronhøjden i Tyskland (I hvert fald Hamborg).

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 27/09-24, 22:22.
Spor 1,2,7 og 8 på København H har 72 cm høje perroner, så egentlig er det ikke så slemt når de skal køre over Femern.

Det bliver værre med de 26 cm høje perroner i Padborg.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 27/09-24, 22:44.
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 22:22Spor 1,2,7 og 8 på København H har 72 cm høje perroner, så egentlig er det ikke så slemt når de skal køre over Femern.

Det bliver værre med de 26 cm høje perroner i Padborg.

Så kan man vel se forskellen til kulturnatten, hvis man både går til spor 1 og spor 26. Derudover, er der så ikke noget med at dørene er forskellige på de IC3'er, der kører til Tyskland ift dem, der kun kører i Danmark? Jeg troede at det havde at gøre med perronhøjden, men det kan selvfølgeligt også have med noget andet at gøre.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af ivar. 27/09-24, 23:00.
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 22:22Spor 1,2,7 og 8 på København H har 72 cm høje perroner, så egentlig er det ikke så slemt når de skal køre over Femern.

Det bliver værre med de 26 cm høje perroner i Padborg.

Padborg er ikke overrendt i det daglige, så det går nok.

-ivar

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 28/09-24, 01:04.
Citat fra: mpp Dato 27/09-24, 22:44Derudover, er der så ikke noget med at dørene er forskellige på de IC3'er, der kører til Tyskland ift dem, der kun kører i Danmark? Jeg troede at det havde at gøre med perronhøjden, men det kan selvfølgeligt også have med noget andet at gøre.

Det er svjv. noget med hvor meget dørene svinger ud ved åbning/lukning, så sættene der kan køre til Tyskland har døre med lidt mindre udsving.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 01:16.
Citat fra: mpp Dato 27/09-24, 22:44
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 22:22Spor 1,2,7 og 8 på København H har 72 cm høje perroner, så egentlig er det ikke så slemt når de skal køre over Femern.

Det bliver værre med de 26 cm høje perroner i Padborg.

Så kan man vel se forskellen til kulturnatten, hvis man både går til spor 1 og spor 26. Derudover, er der så ikke noget med at dørene er forskellige på de IC3'er, der kører til Tyskland ift dem, der kun kører i Danmark? Jeg troede at det havde at gøre med perronhøjden, men det kan selvfølgeligt også have med noget andet at gøre.

Er det ikke EB'er i spor 26 og Talgo i spor 1? Der er ikke plads til en Talgo-stamme i spor 26.

Man skal også tænke på at i Tyskland er fritrumsprofilet generelt smallere, så perronkanten er nok tættere på skinnerne end i Danmark.

Citat fra: ivar Dato 27/09-24, 23:00
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 22:22Spor 1,2,7 og 8 på København H har 72 cm høje perroner, så egentlig er det ikke så slemt når de skal køre over Femern.

Det bliver værre med de 26 cm høje perroner i Padborg.

Padborg er ikke overrendt i det daglige, så det går nok.

-ivar

Men det bliver stadig et trin på 50 cm, hvilket er over det dobbelte af TSI-reglernes krav til nye perroner der hedder at trin må maksimalt være 23 cm.

Det kan selvfølgelig også være at Padborg udgår som stop til passagerudveksling, så det kun bliver personaleveksel og evt. politikontrol.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 37
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak