Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 29 30 [31]
Coradia Stream & Talgo nyt
Af steenth. 18/09-24, 14:41.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/09-24, 14:10Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:

1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"

2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom

3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.

4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.

"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.

/Lasse
Når jeg har været til erhvervsret, så er levering er meget brugt begreb i jura. Levering sker, når ansvaret for varen flyttes fra sælger til køber. Købeloven angiver en række mulighed for hvornår det sker. Hentet hos sælger, leveret hos køber eller mest almindelig afleveret til forsendelse. Men købeloven bruges mest til at afgøre det problemer, som opstår, som ikke er en aftale om i enten i aftalen eller hvad der er normalt for branchen - forbrugerkøb er dog beskyttet, hvor en del bestemmelser ikke kan fraviges. Og her er det international handel, som har egne regler. Og Talgo og DSB har helt sikkeret aftale hvornår levering skal ske.
Mvh
Steen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 19/09-24, 23:13.
Den anden del af diskussionen om "levering" handler vel om hvornår garantien træder i kraft. Det må trods alt være lettere for en leverandør at lave opdateringer på tog de selv juridisk ejer end først at skulle oprette en garantisag og vurdere, hvem der skal betale – uanset om der så følger en servicekontrakt med. Det er så givetvist noget, der fungerer forskelligt afhængig om man sælger mobiltelefoner eller tog.

Citat fra: mpp Dato 19/09-24, 23:13Den anden del af diskussionen om "levering" handler vel om hvornår garantien træder i kraft. Det må trods alt være lettere for en leverandør at lave opdateringer på tog de selv juridisk ejer end først at skulle oprette en garantisag og vurdere, hvem der skal betale – uanset om der så følger en servicekontrakt med. Det er så givetvist noget, der fungerer forskelligt afhængig om man sælger mobiltelefoner eller tog.
Pladder.
Medmindre jernbanebranchen er totalt afsporet, så er det normale at ejer/operatør rejser et krav mod leverandør. Derefter er det op til leverandøren at rette forholdet.
Derudover, så kan der være lavet aftaler omkring ændringer/up-dates i forbindelse med overtagelsen.....men det kræver dyb indsigt i papirgangen.
Andre gange kan det aftales at ændringer laves senere gældende for hele serien.
Og så er der alle gråzonerne.....
Hvis køber har forlagt etellerandet og det viser sig problematisk (og leverandøren har taget forbehold), så kan leverandøren bede køber om at rette sine egne fejl.



Citat fra: steenth Dato 18/09-24, 14:41
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/09-24, 14:10Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:

1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"

2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom

3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.

4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.

"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.

/Lasse
Når jeg har været til erhvervsret, så er levering er meget brugt begreb i jura. Levering sker, når ansvaret for varen flyttes fra sælger til køber. Købeloven angiver en række mulighed for hvornår det sker. Hentet hos sælger, leveret hos køber eller mest almindelig afleveret til forsendelse. Men købeloven bruges mest til at afgøre det problemer, som opstår, som ikke er en aftale om i enten i aftalen eller hvad der er normalt for branchen - forbrugerkøb er dog beskyttet, hvor en del bestemmelser ikke kan fraviges. Og her er det international handel, som har egne regler. Og Talgo og DSB har helt sikkeret aftale hvornår levering skal ske.
Mvh
Steen
Ja, jeg var ikke klar nok. Det er mere "levering" der på engelsk bliver "delivery", der typisk ikke anvendes som det tidspunkt, hvor risikoen overgår fra sælger til køber indenfor jernbaneverdenen og køber kan anvende toget. Her bruger man ofte "take over / overtagelse" Dette fordi "delivery" typisk er at toget ankommer til kunden, men at leverandøren har noget tid til at gøre toget klar - eller som i flere tilfælde- foretage resterende tests mm. på køberens ejendom. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig, at DSB "overtager" tog, før de kan indsættes i kommerciel drift.
/Lasse

Gå op Sider: 1 ... 29 30 [31]
Veterantog kalenderIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak