Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 37
Ved du hvilke tidspunkter i nat?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af sil1207. 10/07-24, 22:02.
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 10/07-24, 13:14Ved du hvilke tidspunkter i nat?


Den kører fra Kastrup 00:19 og ind på Hovedbanegården og derefter 3 løb til Ringsted før den returnerer til Kastrup. Præcise tidspunkter udover det har jeg ikke lige ved hånden.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 29/07-24, 15:04.
Nyeste opdatering fra NS i Nederlandene går på at man nu har 30 togsæt i drift, mens 34 færdigbyggede togsæt afventer ombygning/opgradering hos Alstom, bl.a. pga. svejsefejl i vognkasserne. Alstom har reserveret en fuld produktionslinje i Katowice til ombygningen, mens færdiggørelse af de øvrige togsæt er spredt ud til Villeneuve i Schweiz, Katowice i Polen og de forskellige produktionssteder i Tyskland.

I de 30 togsæt der er i drift er der følgende mangler:
1. Falsk bremse-notifikation før afgang - forventes at blive løst med softwareopdatering i slutningen af august.
2. Indvendige døre ofte defekte - softwareopdatering har løst nogle, men ikke alle problemer.
3. Førerrumsdøre slutter ikke tæt når de er lukket men ulåste, så regnvand trænger ind i førerrummet. Tætningslister udskiftes.
4. Klimaanlæg i førerrum er for støjende og der er et ukomfortabelt træk. Man forsøger at justere klimaanlæg.

Pressemeddelelse NS: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 30/07-24, 16:46.
Citat fra: andersj Dato 29/07-24, 15:04Nyeste opdatering fra NS i Nederlandene går på at man nu har 30 togsæt i drift, mens 34 færdigbyggede togsæt afventer ombygning/opgradering hos Alstom, bl.a. pga. svejsefejl i vognkasserne. Alstom har reserveret en fuld produktionslinje i Katowice til ombygningen, mens færdiggørelse af de øvrige togsæt er spredt ud til Villeneuve i Schweiz, Katowice i Polen og de forskellige produktionssteder i Tyskland.

Fedt, fik mig en tur med 3209 i går, er fedt nok som tog.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af KimC. 2/08-24, 11:51.
Citat fra: andersj Dato 21/06-24, 05:04Det er jo sådan en situation hvor Alstom kan sige at der er plads til de bestilte 6 cykler og en barnevogn, men kun hvis man bruger 20 minutter på at placere dem i den korrekte rækkefølge og tager dem ud af toget i samme rækkefølge igen.

Det er jo ikke første gang i det her projekt at Alstom har udnyttet en mangelfuld kravspecifikation fra DSB. Der var jo både parkeringsbremsen og belysningen inde i toget hvor Alstom havde valgt billigst muligt løsning, fordi DSB ikke havde specificeret at (nød)parkeringsbremsen skulle kunne betjenes fra førererummet og at belysningen skulle være med LED.

Svagt formulerede specifikationer var også en af mange faktorer bag al balladen om IC4. Det har DSB åbenbart ikke lært af, og det blive spændende om vi får en elektrisk femvogns udgave af IC4, som skal henstå i mange år før problemerne bliver løst, imens IC3 og IC4 bliver provisorisk levetidsforlænget. 

Det som er nyt i IC5 i forhold til ICNG er at de motoriserede bogier har 75% højere effekt.

Måske Alstom var igang med at udvikle kraftigere motorisering for at kunne tilbyde længere tog med delte bogier hele vejen. IC5 har 4 motoriserede bogier mens 5 vogns ICNG har 3. Det er lidt et mærkeligt tilfælde at hvis man forestiller sig en 5 vogns ICNG med alle 7 bogier motoriseret, så er det samme effekt som IC5.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 2/08-24, 15:24.
De bygger næppe den kraftige motorisering uden at DSB specifikt har krævet det. Men det er vel primært til at holde en høj acceleration ved de højere hastigheder tænker jeg? Selv efter hastighedsopgraderingerne er der mange steder på København-Aalborg hvor man skal ned fra 200 til 140 til 200 til 120 til 180 osv. pga. kurveforholdene.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 2/08-24, 20:02.
75% alligevel, det er da heftigt  :)
Men jeg tænker at det så ikke er motorerne alene, men derimod summen af kraftigere motorer, flere motorer, og det at man har en langt højere køreledningsspænding i Danmark, der til sammen gør togene så meget mere potente.
ICNG må føles som en sløv skinnebus sammenlignet med IC5  ;)


Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 3/08-24, 11:11.
@Lasse Toylsbjerg Petersen har et foredrag og muligvis tidligere her fortalt, at den kraftigere motorisering i IC5 skyldes, at man i udbudsmaterialet har lagt vægt på muligheden for at kunne indhente forsinkelser. Men det giver da også meget god mening, at et tog, der skal bruges til regionalkørsel, kan accelerere hurtigt.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 29/08-24, 23:31.
Ifølge tyske medier må Alstom nu for tredje gang annoncere forsinkelser på Cordia Max (tidligere Coradia Stream HC) til Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG).
Oprindeligt skulle de 34 togsæt have været levet til december 2024, seneste forsinkelse var til december 2025 og den nuværende forsinkelse hedder at kun 20 togsæt vil være klar til december 2025.
Togene blev bestilt kort før IC5 tilbage i 2021.

Anders

Citat fra: andersj Dato 29/08-24, 23:31Ifølge tyske medier må Alstom nu for tredje gang annoncere forsinkelser på Cordia Max (tidligere Coradia Stream HC) til Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG).
Oprindeligt skulle de 34 togsæt have været levet til december 2024, seneste forsinkelse var til december 2025 og den nuværende forsinkelse hedder at kun 20 togsæt vil være klar til december 2025.
Togene blev bestilt kort før IC5 tilbage i 2021.

Har Alstom bare for travlt, og tager flere ordrer ind end de har tid til, eller hvad er årsagen til alle disse forsinkelser?

Synes aldrig jeg hører noget om, at fx Siemens og Stadler har de samme problemer, ihvertfald slet ikke i samme grad.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Thorfinn. 3/09-24, 15:31.
Seneste redigering: 3/09-24, 15:34 af Thorfinn
Citat fra: Ncard00 Dato  3/09-24, 11:00Synes aldrig jeg hører noget om, at fx Siemens og Stadler har de samme problemer, ihvertfald slet ikke i samme grad.
prøv at læse tyske medier:
Stadler skulle gerne have leveret massevis af U-Bahn til Berlin, men blablabla....
Spørg SBB hvordan det går med at modtage deres Giruno - ups.

Siemens har lovet nogle Viaggio til CD og öBB, men blablabla...
DB nægter at modtage ICE3neo fordi kvaliteten af svejsningerne (sic!) ikke er i orden - ups det er Qualität "made in Gärmani"

Talgo behøver vi ikke at snakke om. Skoda har vist også deres at kæmpe med. Eneste jeg ikke har læst noget om er CAS, men jeg har heller ikke ledt .

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 3/09-24, 16:36.
Citat fra: Thorfinn Dato  3/09-24, 15:31
Citat fra: Ncard00 Dato  3/09-24, 11:00Synes aldrig jeg hører noget om, at fx Siemens og Stadler har de samme problemer, ihvertfald slet ikke i samme grad.
prøv at læse tyske medier:
Spørg SBB hvordan det går med at modtage deres Giruno - ups.

Det går så godt at de har bestilt 5 mere.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 3/09-24, 17:03.
Første DSB Coradia Stream på vej til testcentret i Velim (fede fotos 😉):

https://railcolornews.com/2024/09/01/passenger-the-real-one-alstom-coradia-stream-emu-for-dsb/


Gå op Sider: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 37
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak