Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 37
Citat fra: Krabsen Dato 16/06-24, 22:01
Citat fra: pjl Dato 16/06-24, 21:48Er heller ikke et problem hos de utallige modeller leveret til SBB, der kører rundt i ret meget sne - mere end letbanen...
Det er ikke sneen i sig selv der har givet problemer i Aarhus,  men de jævnlige skift mellem frost og tø, der afstedkommer isbelagte ledninger.

Det er altså heller ikke unikt for Aarhus. I Basel har de f.eks også Stadler Tango, og takket være Rhinen har man også fugtig luft og temperaturer der af og til ligger og svinger ved nulpunktet. Variobahn har man f.eks også i Helsinki og Bergen, hvor man også har både havluft og frostvejr.

Citat fra: Mads Dato 17/06-24, 09:39
Citat fra: andersj Dato 16/06-24, 23:04Gad vide hvorfor væggene på Talgo'erne er så tykke? Jeg kan se at det virker til at være generelt for ICE tog at de har en bred vindueskarm, men øvrige ICE-tog er jo produceret af Siemens.
På Coradia Stream og mange andre tog er væggene jo nærmest papirtynde til sammenligning, men der må jo være en årsag til det store hulrum mellem plastikken og stålvognkassen, som jo tager en del værdifulde cm i bredden. På andre Talgo-tog er væggene meget tyndere, så det kunne tyde på et eller andet som DB kræver i ICE'erne og som derfor også er kommet med i DSB's vogne.

Her et foto fra NS ICNG (Coradia Stream) - bemærk at liste og karm spejler sig i vinduet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bedre plads til ledninger og kabler?
De fleste kabler og ledninger går gennem loftet. Vognsidebredden afhænger typisk af kollisionssikkerheden (altså selve strukturen i vognkassen). Jo højere hastighed, jå stærkere struktur. Dertil forventeligt også krav til "krydshastigheden" når to højhastighedstog møder hinanden eller der køres i tunneller. Dette sammenholdt med at der oftest er et overtryk i passagerkabinen ved højhastighedstog af komfort hensyn.

/Lasse

Citat fra: bjergged Dato 18/06-24, 11:12..... I Basel har de f.eks også Stadler Tango, og takket være Rhinen har man også fugtig luft og temperaturer der af og til ligger og svinger ved nulpunktet. Variobahn har man f.eks også i Helsinki og Bergen, hvor man også har både havluft og frostvejr.

Efter det foreliggende er det ikke materieltyperne, men Grenaabanens strækninger i det åbne land, der er problematiske.

Jeg ved ikke, om BLT's "lange strækninger" kan sammenlignes med Grenaabanen; i øvrigt klarede Variobahn sig vist ikke så godt i Helsinki.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 18/06-24, 22:35.
For lige at vende tilbage: Har hørt nogle rygter om at en af de 2 første IC5 togsæt skulle have været skyld i brand/røgudvikling på fabrikken i Salzgitter. Nogle der kender eller har hørt noget til de rygter?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 18/06-24, 22:39.
Ligesom Talgo-sættet i Kastrup? Det lyder da mærkeligt..
Måske har nogle blandet tingene sammen.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 18/06-24, 22:55.
Citat fra: mss Dato 18/06-24, 22:39Ligesom Talgo-sættet i Kastrup? Det lyder da mærkeligt..
Måske har nogle blandet tingene sammen.

Det var ikke en brand, men en håndværker, der desuden kom meget slemt til skade, som kom i kontakt med en 1500V ledning, da personen skulle lave noget arbejde.

DSB pressemeddelelse af 20. juni 2024 kl. 09:00:

"Nye IC5-tog vinder international designpris
Kunderne kommer fra 2027 til at køre i et prisbelønnet tog. DSB og togproducenten Alstom har nemlig vundet den prestigefyldte 'Red Dot Award' i kategorien 'Product Design' med det kommende IC5-tog. Det vinder prisen for sit enkle og funktionelle design.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nye-ic5-tog-vinder-international-designpris/ .

M.v.h.
Niels

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 20/06-24, 10:40.
Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/6/ic5-train-wins-prestigious-red-dot-award-2024

Men vi får da et par ting klarlagt, eksempelvis at Johannes Torpe ikke har været med siden tilbuddet blev lavet i 2020. Men det mest markante er dog at kommunikationen er ændret fra "DSB forventer at købe 150 togsæt" til "DSB har købt 150 togsæt".
Der er også noget sjovt i at de her designpriser gives på baggrund af computerillustrationer og ikke det færdige produkt ude hos kunderne. De nye Zefiro Express til Västtrafik vandt også "Brandenburg Design Award" tilbage i 2019, men de kører stadig ikke med passagerer her fem år senere. Men mon ikke det er nogle priser man alligevel køber sig til at få.

Jeg kan dog godt lide at Alstom har delt denne illustration af perfekt design i pressemeddelelsen - rigtig godt til intensiv passagerudveksling og til at undgå at få tilsmudsede bukser når man skal manøvrere forbi med store kufferter. Det bliver også rigtig nemt at få barnevogn eller de inderste cykler forbi de 30 cm der er mellem de to cykelstyr i forgrunden.


Det her er også design i verdensklasse, med nem og hurtig afgang til nødbremse og samtaleanlæg. Man skal bare klatre op på bordet og ind over de to passagerer der sidder der.


Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 20/06-24, 11:20.
Ja det ser faktisk virkeligt skidt ud!
Et par tydelige eksempler på hvordan det IKKE skal gøres... :o


Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 20/06-24, 11:43.
Citat fra: mss Dato 20/06-24, 11:20Ja det ser faktisk virkeligt skidt ud!
Et par tydelige eksempler på hvordan det IKKE skal gøres... :o

Rolig nu. Nødbremsen sidder nok dubleret flere steder, og sikkert også omkring dørene, og dem inde i passagerafdelingen er jo ikke svære at betjene. Enten sidder der nogle som kan gøre det, og hvis der er frit, så er de jo stadig frit tilgængelige.
Placeringen er muligvis valgt for at folk ikke kan komme til at bruge dem ved et uheld, eller at nogle vil trække i dem for at lave drengestreger.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af nrk. 20/06-24, 13:00.
De må hellere sørge for at skrive Red Dot Design Award 2024 udvendigt ved siden af dørpartierne, så folk ved hvor godt et tog det er de skal med.  8)


Coradia Stream & Talgo nyt
Af Krabsen. 20/06-24, 13:24.
Hvis det er forkert at tildele en designpris på baggrund af computerillustrationer er det vel også lidt forkert at kritisere indretning og tilgængelighed, før der er en fysisk opbygning at vurdere ud fra?

Citat fra: andersj Dato 20/06-24, 10:40Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/6/ic5-train-wins-prestigious-red-dot-award-2024

Men vi får da et par ting klarlagt, eksempelvis at Johannes Torpe ikke har været med siden tilbuddet blev lavet i 2020. Men det mest markante er dog at kommunikationen er ændret fra "DSB forventer at købe 150 togsæt" til "DSB har købt 150 togsæt".


Hvor har du læst "DSB har købt 150 togsæt"? Jeg har prøvet at lede rundt men kan ikke finde det nogen steder, hverken i DSB's eller Alstoms respektive  pressemeddelelse. Hvis DSB konkret har bestilt 150 togsæt så er det stort.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af nielsm. 20/06-24, 14:52.
Citat fra: Danskjävlar Dato 20/06-24, 14:36Hvor har du læst "DSB har købt 150 togsæt"? Jeg har prøvet at lede rundt men kan ikke finde det nogen steder, hverken i DSB's eller Alstoms respektive  pressemeddelelse. Hvis DSB konkret har bestilt 150 togsæt så er det stort.
Her står der:
CitatIC5 bliver rygraden i fremtidens togtrafik i Danmark, og DSB har købt cirka 150 el-togsæt, som efter planen skal køre på skinnerne fra 2027.

Citat fra: nielsm Dato 20/06-24, 14:52
Citat fra: Danskjävlar Dato 20/06-24, 14:36Hvor har du læst "DSB har købt 150 togsæt"? Jeg har prøvet at lede rundt men kan ikke finde det nogen steder, hverken i DSB's eller Alstoms respektive  pressemeddelelse. Hvis DSB konkret har bestilt 150 togsæt så er det stort.
Her står der:
CitatIC5 bliver rygraden i fremtidens togtrafik i Danmark, og DSB har købt cirka 150 el-togsæt, som efter planen skal køre på skinnerne fra 2027.

Åh DENNE meddelese
https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nye-ic5-tog-vinder-international-designpris/


Jeg kiggede på denne og på Alstoms pressemeddelese
https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/strategiske-projekter/ic5/prisvindende-samarbejde/

Gå op Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 37
Billige jernbane T-shirts

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak