Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 34
Coradia Stream & Talgo nyt
Af GHolm. 8/02-24, 00:04.
Citat fra: mss Dato  7/02-24, 23:56Find stillekupéen i stedet. Så behøver du ikke at ærgre dig sådan.
1.kl. er for de der vil betale for lidt mere plads og eller at skulle slippe for at blande sig med "pøbelen", og det koster nu engang.
At 1.kl. må og skal være dyrere ligger i kortene, der er færre pladser pr. Kvm. og ingen ståpladser ved spidsbelastning. Mange ville heller aldrig betale tillægget om det så kun var 10 kr, så belægningen vil aldrig være 100%.
Så hvis 1.kl. blev billigee ville det betyde at standard-passagererne skulle betale for den dårlige rentabilitet på 1.kl...

Selvfølgelig skal 1. klasse vær dyrere end standard, men at det skal koste så meget når man nærmest intet for for pengene er åndsvagt. for som du selv pointere så for man meget af det samme til standardpris i stillezonen. De ekstra kvadratmeter mister vi også snart. Sæt prisen ned eller gør så 1 klasse faktisk er prisen værd. Bedre benplads, bedre sæder og gratis vand, te eller kaffe om bord på toget kunne være en god start.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 8/02-24, 00:24.
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 23:16
Citat fra: andersj Dato  7/02-24, 23:06Fra Slagelse er man vel allerede opgraderet i den forstand at man kører med IC-tog til samme pris på standard som tilsvarende rejser med regionaltog koster.

Så er vi endda slet ikke kommet til det med at 1. klasse i det ene togsæt i regionaltog med flere togsæt er nedklasseret til Standard Stillezone. Så her kan man ofte sidde på 1. klasse i en IC3 fra Nykøbing F til København med en billig Orange billet - sidst jeg gjorde det, havde jeg hele 1. klasse kupéen for mig selv, mens folk stod op ude i gangen det sidste stykke fra Ringsted til København.
Men hvordan hjælper det de af kunderne på f.eks Slagelse-Kbh., som gerne betaler ekstra for god plads og fravær af råb og skrig, men ikke vil flås med 3-4-dobbelt pris på 1. i forhold til 2. klasse?

Og hvordan hjælper det DSB's økonomi at køre med tomme 1. klasses zoner? Er planøkonomi fint, eller kunne DSB med fordel tænke lidt mere forretningsorienteret?


Problemet med 1. klasse i IC'erne er at den højere pris er fordi der er service ombord. Fjerner man servicen, bliver langdistancekunderne sure.

En løsning kunne selvfølgelig være at have en "Premium Economy" i IC-togene i weekenden, når der køres med mere end et togsæt. Så almindelig "dyr" 1. klasse med service i det ene togsæt og "Premium Economy" uden service i det andet togsæt, med pladsreserveringskrav. Så kan man sige at det eksempelvis koster 40-60 kr. for pladsbilletten, som så også samtidig er tillægget for "Premium Economy".

Almindelig 1. klasse-tillæg til 180 kr. bør så også inkludere en pladsbillet, så folk ikke sætter sig i den forkerte kupé uden service. Men det kræver nok også en bookingplatform hvor det er mere fleksibelt at ændre sin plads til et andet tog.

Der er helt klart nogle kommercielle muligheder som man har svært ved at indfri, til dels fordi man har en oldgammel og ufleksibel bookingplatform.

Uanset hvad ændrer alt sig også med IC5 og DSB er også generelt udfordret på at IC og til dels også ICL togene fungerer både som langdistance- og som regionaltog hvilket kræver noget fleksibilitet og er mindre forudsigeligt end når de to togtyper er opdelt og fjerntogene evt. er med reservationskrav. 

Prispolitikken med 1. klasse hos DSB afspejler også at det produkt man tilkøber har en hvis værdi, uanset distancen - ligesom en pladsbillet. I udlandet er tillægget ofte en procentdel af billetprisen til 2. klasse, så opgraderingen er afhængig af distancen. Men der følger så typisk heller ikke noget service med ombord på togene. 

Til slut så er det heller ikke altid til kundens fordel når noget bliver mere kommercielt. Se eksempelvis hvad man lige nu må slippe for en standardbillet Göteborg-Stockholm med MTRx her fredag eftermiddag den 9. februar - godt nok i svenske kroner. Jeg kunne ikke vise SJ's priser, for mellem 11:24 og 17:24 er alle deres X2000 mellem Göteborg og Stockholm simpelthen allerede udsolgt i alle klasser til fredag eftermiddag.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: mss Dato  7/02-24, 23:56Find stillekupéen i stedet. Så behøver du ikke at ærgre dig sådan.
1.kl. er for de der vil betale for lidt mere plads og eller at skulle slippe for at blande sig med "pøbelen", og det koster nu engang.
At 1.kl. må og skal være dyrere ligger i kortene, der er færre pladser pr. Kvm. og ingen ståpladser ved spidsbelastning. Mange ville heller aldrig betale tillægget om det så kun var 10 kr, så belægningen vil aldrig være 100%.
Så hvis 1.kl. blev billigee ville det betyde at standard-passagererne skulle betale for den dårlige rentabilitet på 1.kl...
Når 1. klasse i dag kører med tæt på 0 kunder lørdag og søndag, så er det allerede standard-passagerne som "betaler for den dårlige rentabilitet på 1.kl" således som du formulerer det.

Mit forslag/kritik handler netop om at forbedre rentabiliteten.

Jeg har aldrig foreslået at der skulle prissættes med mål om 100% belægning. Tværtimod, da du har helt ret i målgruppen. Men der er et stykke vej mellem ca. 0% og 100% belægning.

Med den nuværende prissætning lørdag og søndag føler næsten ingen at de får værdi for pengene. Derfor fravælger de produktet. Jeg har selv brugt 1. klasse til rejser på Sjælland i "gamle dage" (da tillæg kun var 20%). Nu vil jeg ikke flås med 3-4-dobbelt pris, og nøjes dermed med at betale lav pris på 2. klasse. DSB kunne sagtens få flere penge ud af mig og andre - bare ikke så ekstrem en merpris på Sjælland.

Hvis man i stedet tilbød 1. klasse i IC til f.eks. 20-30-50% ekstra, lørdag og søndag, gerne med reduceret "service", så ville DSB få flere penge ind, med den samme kapacitet og ca. samme omkostninger (marginal-omkostning på vand og kaffe er tæt på 0). Dvs. forbedret rentabilitet.

Men DSB er åbenbart ligeglad, og foretrækker dårlig økonomi. Besynderligt.

Citat fra: andersj Dato  8/02-24, 00:24Problemet med 1. klasse i IC'erne er at den højere pris er fordi der er service ombord. Fjerner man servicen, bliver langdistancekunderne sure.
[...]
Der er helt klart nogle kommercielle muligheder som man har svært ved at indfri, til dels fordi man har en oldgammel og ufleksibel bookingplatform.
[...]
Prispolitikken med 1. klasse hos DSB afspejler også at det produkt man tilkøber har en hvis værdi, uanset distancen - ligesom en pladsbillet. I udlandet er tillægget ofte en procentdel af billetprisen til 2. klasse, så opgraderingen er afhængig af distancen. Men der følger så typisk heller ikke noget service med ombord på togene. 
I weekenden har produktet ingen værdi for kunderne, til den udbudte pris, for ellers var der ikke kun ca. 0-1 kunde pr. tog som købte det.

Generelt burde man ændre prisen tilbage til et procent-tillæg, som gerne kunne være forskelligt fra hverdag til weekend (afhængig af generel efterspørgsel). Det kunne inkludere vand/kaffe. En eventuel sandwich eller andet som man typisk har brug for 1 af uanset strækningens længde, kunne man tilbyde kunderne mod (yderligere) betaling.

Det kan godt være at der har siddet en planøkonom som synes at fast pristillæg i kr. uanset længde virkede smart - men kunderne er bare ikke enige, i det mindste ikke i weekenden. Markedet lyver ikke.

Det forekommer mig, at vi er ret langt væk fra at tale om Talk-vognene og IC5-togene.

IC5 vil ikke engang have 1. klasse.

Måske er der interesse for at starte en særskilt tråd om DSBs førsteklasses tilbud?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af UTJ. 8/02-24, 11:01.
Citat fra: PD Hansen Dato  8/02-24, 01:23
Citat fra: mss Dato  7/02-24, 23:56Find stillekupéen i stedet. Så behøver du ikke at ærgre dig sådan.
1.kl. er for de der vil betale for lidt mere plads og eller at skulle slippe for at blande sig med "pøbelen", og det koster nu engang.
At 1.kl. må og skal være dyrere ligger i kortene, der er færre pladser pr. Kvm. og ingen ståpladser ved spidsbelastning. Mange ville heller aldrig betale tillægget om det så kun var 10 kr, så belægningen vil aldrig være 100%.
Så hvis 1.kl. blev billigee ville det betyde at standard-passagererne skulle betale for den dårlige rentabilitet på 1.kl...
Når 1. klasse i dag kører med tæt på 0 kunder lørdag og søndag, så er det allerede standard-passagerne som "betaler for den dårlige rentabilitet på 1.kl" således som du formulerer det.

Mit forslag/kritik handler netop om at forbedre rentabiliteten.

Jeg har aldrig foreslået at der skulle prissættes med mål om 100% belægning. Tværtimod, da du har helt ret i målgruppen. Men der er et stykke vej mellem ca. 0% og 100% belægning.

Med den nuværende prissætning lørdag og søndag føler næsten ingen at de får værdi for pengene. Derfor fravælger de produktet. Jeg har selv brugt 1. klasse til rejser på Sjælland i "gamle dage" (da tillæg kun var 20%). Nu vil jeg ikke flås med 3-4-dobbelt pris, og nøjes dermed med at betale lav pris på 2. klasse. DSB kunne sagtens få flere penge ud af mig og andre - bare ikke så ekstrem en merpris på Sjælland.

Hvis man i stedet tilbød 1. klasse i IC til f.eks. 20-30-50% ekstra, lørdag og søndag, gerne med reduceret "service", så ville DSB få flere penge ind, med den samme kapacitet og ca. samme omkostninger (marginal-omkostning på vand og kaffe er tæt på 0). Dvs. forbedret rentabilitet.

Men DSB er åbenbart ligeglad, og foretrækker dårlig økonomi. Besynderligt.
Du vrøvler. Du udtaler dig om økonomiske kalkuler uden at kende økonomien og belægning og sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel under rationering (=antal pladser). Desuden overser du at der jo er politik i hvordan prisstrukturen er sammensat. Og dette er langt fra "planøkonomi" som du også udtaler dig om. Vær venligst præcis i din argumentation. Det kan givetvis give mening af have "udsolgt" på de billige rækker og køre tomt på de dyrere, for dermed har man altis en plads til de virkelig trængende, ikke blot dem som for et lillebitte tillæg vil mænge sig med dem som betaler for at slippe for almuen. Husk på at mange i DSB har fortid i flybranchen og der praktiserer man stort set det samme som DSB gør og når mange flyselskaber gør det samme er det måske netop fordi det giver mening.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/02-24, 11:04.
Næ det er mærkeligt at de slet ikke får 1. Klasse. Men så er den potte vel ude. Og debatten om tillæg måake omsonst...?


Citat fra: mss Dato  8/02-24, 11:04Næ det er mærkeligt at de slet ikke får 1. Klasse. Men så er den potte vel ude. Og debatten om tillæg måake omsonst...?

IC4 har heller ikke en 1. klasses-afdeling som er fysisk forskellig fra 2. klasse, og i nogle af ER4-togene har der aldrig været forskel på sæderne på 1. klasse og i stillekupeen.

Tanken hos DSB må være at 1. klasse (eller DSB 1) indenrigs er/skal være et koncept - fx servicen i toget samt adgang til lounge (eller ventesal om man vil) i København, Odense og Århus - mere end en fysisk komfortkategori.

Hvis jeg husker rigtigt, var det desuden oprindelig sådan at man skulle have 1.klasse-billet til IntercityLyn, da IC3'erne blev indsat. Lyn+ krævede vist også 1.klasse i en periode. Hvornår de krav blev droppet, mindes jeg ikke, men det kan da være en kvik sjæl i Høje Tåstrup får ideen igen, når IC5'erne sættes i drift.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 8/02-24, 14:10.
Jeg synes der er meget "appeal to authority" og "mon ikke DSB har tænkt på det" i de her tråde og helt ærligt synes jeg det er svært at få øje på. DSB synes øjensynligt at vi skal være glade hvis der kommer et der kan køre og om det så er det ene eller det andet er underordnet.

At kalde en tør bolle for "forplejning" er vildt og kaffen/vandet er jo noget man i tog i andre lande bare ville købe i den medfølgende cafe (og eventuelt have servering ved sædet). Skulle det være 180 kroner værd skulle det i det mindste være en fastelavnsbolle, der jo godt kan løbe der op af ...

Endeligt er der jo muligheden for at man tiltrækker nye passagerer med en anden prissætning – f.x. at forretningsfolk vælger toget i stedet for bilen på Sjælland. Her er 2 x 180 x måske 3 personer = 1080 kroner udover togbilletterne og så bliver bilen måske valgt selvom toget ville være bedre til at arbejde undervejs.

Og i forhold til DSBs ledelse fra flybranchen, så er det jo SAS som også har haft sine egne problemer ...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/02-24, 15:28.
Man skal ikke faldbyde 1.kl. Det er de få pladser for dyre at køre rundt med til. Selv ved fuld belægning kan det dårligt betale sig at køre de kvm. rundt.
Som det lyder her, er der sjældent nok passagerer på 1.kl. Så en reduktion af pladserne på den klasse er vel det næste logiske skridt.

Mht. forretningsfolk tænker jeg at de fleste kører standard. Og de direktører og andre ledende medarbejdere som naturligt ville benytte 1.kl. fravælger oftest helt principielt toget, og det har intet med prisen at gøre. Det kan være mange andre grunde, som vanetænkning, manglende rettidighed, besvær med transport til/fra stationen osv.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 8/02-24, 16:15.
Altså vanetænkningen kunne jo blive brudt med et nyt tilbud, der netop henvendte sig til dem. I Italien har man møderum ombord på togene og det viser da, at det er noget der kan være efterspørgsel efter, når de øvrige ting i øvrigt fungerer.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/02-24, 17:08.
Vogne med møderum er ligesom spisevogne og anden luksus noget der netop koster så meget, at det kræver særlige tilskud fra staten. Det er helt ud af DSB's hænder...


Ja, i stedet for at forgylde 1. klasse, så tror jeg det ville hjælpe væsentlig mere på at trække forretningsrejsende til, hvis der var hurtigere og meget mere pålidelige forbindelser.

Det skal ikke være ret mange forretningsmøder man misser pga. forsinkelser eller aflysninger, før man vælger en anden transportform.

Så lige nu er der ikke ret meget andet at gøre end at glæde sig til Bane.dk endelig er færdig med ETCS og elektrificering, og IC5 er leveret, så "Gode tog til tiden" kan blive mere end bare marketing.

Citat fra: bjergged Dato  8/02-24, 18:14Ja, i stedet for at forgylde 1. klasse, så tror jeg det ville hjælpe væsentlig mere på at trække forretningsrejsende til, hvis der var hurtigere og meget mere pålidelige forbindelser.

Det skal ikke være ret mange forretningsmøder man misser pga. forsinkelser eller aflysninger, før man vælger en anden transportform.

Så lige nu er der ikke ret meget andet at gøre end at glæde sig til Bane.dk endelig er færdig med ETCS og elektrificering, og IC5 er leveret, så "Gode tog til tiden" kan blive mere end bare marketing.
Der er ikke noget problem med belægningen 1. klasse i Lyntog og EuroCity. Faktisk har flere Lyntog udvidet første klasse hvor stillezonen i IC3 benyttes som 1. klasse.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 8/02-24, 19:25.
Jamen det er da dejligt, så er de i det mindste nogenlunde rentable.
EC beholder jo også sin 1.kl.(Talgotog).
Mht. Lyntogene må vi se hvad der sker. Mit bud er dog at en stor del af  1.kl. billetterne er de sidste der bliver solgt inden toget er fyldt.


Gå op Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 34
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak