Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 4/01-24, 22:23.
Citat fra: Gladedk Dato  4/01-24, 19:41Talgo vogne køre imorgen til Sibirien / kac. Tidspunkt ukendt. Altså 5/1-2024

De skal så ikke nærme sig Sibirien overhoved i første omgang, men forblive oppe i 30'er gruppen.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 4/01-24, 22:53.
Så nørder i ud igen folkens  :o
Som tyskerne siger "Ich verstehe nur Bahnhof..."  ;)


Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 4/01-24, 23:20.
Seneste redigering: 4/01-24, 23:23 af LM94
Håber den her giver mening.
Der er et spor 30 også, men dette bruges af entreprenører, BaneDanmark og Sund&Bælt. Det er et spor som ender lige før vaskehallen (gul rektangel).

50'er gruppen = Sibirien (øgenavn).

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 5/01-24, 00:52.
Mange tak! Hvad er Sibirien? (Ud over et sted i Rusland jeg kørte igennem for 30 år siden  ;) )

Edit: Arh -50"er gruppen! Det er en fordel at læse alt....


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 25/01-24, 00:16.
Seneste redigering: 25/01-24, 00:22 af andersj
Det ser ud til at pressen er inviteret til præsentation af Talgo-vognene her i dag torsdag.

Torsdag d. 25. januar
Indland: DSB fremviser et nyt EC-tog. Toget skal indgå primært i den internationale drift blandt andet til Hamborg, og det leveres af den spanske producent Talgo.


Ovenstående stammer herfra: https://finans.dk/erhverv/ECE16776174/den-kommende-uge-her-er-dine-fikspunkter-i-nyhedsstroemmen/

Tirsdag var transportministeren og transportordførerne inviteret indenfor. Nedenstående fotos stammer fra Transportministeriet på LinkedIn:


Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 25/01-24, 00:24.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af dysharmonica. 25/01-24, 12:28.
Seneste redigering: 25/01-24, 12:30 af dysharmonica
Video fra Kenny Kariyawasam er frigivet.

https://www.youtube.com/watch?v=BHF1cCjN-qc

Og billeder fra DSB
https://www.facebook.com/dsb/posts/776374471195268

Coradia Stream & Talgo nyt
Af QN903Qnr0779. 25/01-24, 19:23.
Seneste redigering: 25/01-24, 19:25 af QN903Qnr0779
Citat fra: andersj Dato 25/01-24, 00:24Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
Bemærk at endestationen (eller næste station?) er Skærbæk, men det er jo også næsten Tyskland..... - Også set på DR-TVA i dag kl. 18:30, minuttal 18:00.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 25/01-24, 19:23Bemærk at endestationen (eller næste station?) er Skærbæk, men det er jo også næsten Tyskland..... -

Oh, så kommer der måske atter gennemgående tog til Niebüll - uden skift i Tønder :P ?

Duk & væææææk
Niels

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/01-24, 20:18.
Citat fra: Niels Munch Dato 25/01-24, 19:58
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 25/01-24, 19:23Bemærk at endestationen (eller næste station?) er Skærbæk, men det er jo også næsten Tyskland..... -

Oh, så kommer der måske atter gennemgående tog til Niebüll - uden skift i Tønder :P ?

Duk & væææææk
 

Når de klarer både Holme-Olstrup, Odense Sygehus og Ålbæk må Niebüll være piece-of-cake bare man spænder et Vectron for equipagen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 25/01-24, 20:22.
DSB's pressebilleder viser kun arrangementet og ikke så meget vognene. Rådet for Bæredygtig trafik har lavet nogle fine oversigtsfotos af de forskellige vogne: https://baeredygtigtrafik.dk/nye-vogne-til-dsbs-udlandstrafik-praesenteret/

Kenny har også filmet de forskellige afsnit og den lille togførerkupé: https://youtu.be/6QHPgtGqRe0?si=qYLFTFKknoMrOcuY

Jeg bemærker også at man heldigvis har valgt skydedøre ind til toiletterne. På den ICE L vogn der var udstillet på Innotrans i 2022 var dørene til toiletterne almindelige døre, som åbnede ind i toilettet. Det gjorde at det hele blev meget trangt når døren stod åben, samt når den skulle åbnes og lukkes.
Det er noget jeg sidenhen har lagt mærke til er mere eller mindre standard i ICE togene, at døren åbner ind i toilettet som en almindelig dør.
Hos DSB har traditionen også været skydedøre i både IC3, IR4, IC4 og ET.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/01-24, 20:22Det er noget jeg sidenhen har lagt mærke til er mere eller mindre standard i ICE togene, at døren åbner ind i toilettet som en almindelig dør.
Hos DSB har traditionen også været skydedøre i både IC3, IR4, IC4 og ET.

Ja, og WC-dørene i ICE er til at få lange løg af. Hvis man er en lidt stor mand og har en taske med er det virkelig bøvlet at komme ind og ud. Bravo til DSB for at få lavet skydedøre, selvom det givetvis er dyrere.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 25/01-24, 20:49.
Tak for de gode links. Sikke et dejligt tog  :D
Glæder mig til at sidde i de sæder.
Og godt at toiletterne har fået skydedøre, det andet er noget hø.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 25/01-24, 21:00.
Nogen som kender hvad Litra de få?

Gå op Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 37
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak