Citat fra: mss Dato 17/05-23, 08:38Det med hylderne er en om'er.
Hvis designerne selv havde kørt med IC tog ville de vide at hylderne ofte er proppet med kufferter. Hvor skal de være? De fleste vil næppe bryde sig om at skulle placere dem uden overvågning et andet sted i vognen.
Mht. Cykler og barnevogne, kan det tænkes at cykelholderne er lavet ekstra "på skrå" så cyklerne ikke rager lige så meget ud som i f.eks. S-togene? Men uanset hvad bliver det en snæver passage...
IC3 og tildels IR4 er genialt ved at bagagen kan opbevares mellem sæderne - dengang blev der tænkt over tingene, noget som åbenbart ikke længere er at aktuelt, når der skal indkøbes nye tog.
Coradia er sikkert et fint tog, men det vil altid mangle 30 cm i bredden i forhold til IC3/IR4 og Øresundstogene - og 30 cm betyder mere end hvad DSB vil være ved. Det er ganske enkelt tåbeligt ikke at udnytte det danske bredde fritrumsprofil ved at bestille toget med en bredere vognkasse - det er ikke her risikoen for forsinkelser ligger, men sporene fra IC4 skræmmer åbenbart stadig ude i Telegade.
Der er ikke plads til både cykler og barnevogne i flexrummet - de to billeder er derfor rent spin fra DSBs side. Det havde være mere ærligt, at lave et billede der viser de faktiske udfordringer ved at vælge et 'for smalt togsæt' - nemlig at der skal vælges mellem enten cykler eller barnevogne !!
Vi kan stadig lære meget af Svenskerne - bl.a. at bestille materiel, der udnytter hele fritrumsprofilet og ikke som her, et bestille et regionaltog der skal foregive at være et IC-tog :-)