Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 34 35 [36]
Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 16/10-24, 18:32.
Citat fra: MBRrail Dato 13/10-24, 23:32Jeg havde taget turen til København i fredags for at kigge nærmere på DSBs Talgo230 vogne, her er min oplevelse af vognene.

Vi stod i kø i ca halvanden time inden vi kunne komme ind og se, hvor efter kigget i stamme EC0407 foregik guidet i små grupper.

Den lave indstigning i sammenhæng med flexarealet i endevognen gør det nemt at komme ind med både cykler og barnevogne.

Infomations systemets design virker nemt og overskueligt, samt giver muligheden for at se hvor du er henne i toget. Dog undrer det mig at man har valgt at placere den udvendige info skærm i døren? (Det er ikke kun Talgo ting andre producender gør det også) Fra mit daglige virke med el og automation kan jeg jo se de langsigtede problemer med kabelbrud og defekte skærme for mig.

Første klasses vognene er som man bør forvente af et første klasses produkt, og en behagelig fornøjelse. Alle sæder har sine egne to armlæn,  der kan klappes op, så det er nemt at komme ud fra pladsen ved vinduet. Den ekstra udklappelige hylde over bordet ved flyopstillingen er også en fin nødvendig detalje som er godt se også er kommet med, både på første og standard.

Stanard sæderne var for mit vedkommende ikke nogen positiv oplevelse. De smallere sæder og hovedstøtter gjorde at mine skuldre hele tiden kom konflikt med "ørerne" på hovedstøtterne. Prøvede at justere sædet og sidde på andre måder uden held at jeg kunne sidde behageligt.
Læselamperne er ikke justerbare og oplyste kun min skulder, om det var det samme på første kan jeg ikke svare på da den ved min plads ikke virkede.

Handicap faciliteterne virkede også rummelige og placering af automater i samme vogn giver også mening.

Men når styrevognene kommer på og flexarealet forsvinder i den ende af toget der tættest på HC toilettet, syntes jeg som far at det nærmeste puslebord er 11 vogne væk fra den EVT familiezone er for langt. Der kunne kunne godt have været en vogn med Familetoilet og snack automater en tredjedel inde i toget fra den anden ende også.

En sidste ting jeg bed mærke i ved rundvisningen, er at den håndværksmæssige finish af interiøret er ret sjusket. Flere steder er paneler ikke skåret lige og der er graterer. Andre steder er skruer strammet så godt til at panelet er begyndt at bukke. Ved begge de to pladser jeg sad ved var fugen til glasset i hattehylden påført med rystende hånd.

Over ordnet set vil jeg givet vognstammen 3 ud af 5 stjerner ved det her første indtryk, det er et okay tog, men oplevelsen på standard gør at jeg jeg går der fra lidt skuffet. Jeg er udemærket godt klar over at vognende endnu ikke er overtaget af DSB og der er et stykke vej inden vi kommer der til, og at der stadig er mange detaljer der ikke er på plads endnu. DSB skal da også have ros for at vise det frem, og lave et arrangement hvor der var smil og godt humør ;)

Mvh Marc             

Hej Marc,

Selvom der ikke er meget man som enkelt person kan gøre, så vil jeg anbefale at man skriver til DSB omkring sine oplevelser og overvejelser. Jeg kender en person som er en del af projektet og vil gerne prøve at løfte dilemmaet med flexrum og pusleområdet.

Gå op Sider: 1 ... 34 35 [36]
Indsend billederDSB D 828

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak