Citat fra: ivar Dato 28/09-24, 23:57Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 21:03Citat fra: Jensen123 Dato 28/09-24, 19:38Citat fra: Gustav Hansen Dato 28/09-24, 19:06Har vi alle glemt at Talgo-vognene er udstyret med mobile ramper som personalet kan bruge når kørestolsbrugere eller andre skal af og på?
Hej Gustav
Hvad er det du ikke forstår ved: "personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer"
Jeg forstår det skam godt og jeg forstår også at FN's handicapkonvention stiller krav til staten, ikke jernbaneoperatører. Det er den danske stat som laver reglerne og lovene som DSB skal overholde, ikke FN. At staten så ikke overholder konventionen er en anden sag og et større problem end trinfri ind- og udstigning i togenen på Padborg station. For jeg er da fuldstændig enig i at det burde der være og konventionen burde overholdes, men det er ikke et krav DSB er påkrævet at leve op til. Men det er stadig værd at nævne at der er en mulighed for at man kan kommer af og på toget selvom der er et trin. Det kræver bare hjælp fra en ansat, hvilket da er bedre end ingenting og bedre end den situation der er i dag.
Det undrer mig noget, at folk ikke forholder sig til et tidligere indlæg, hvor der oplyses, at DSB tilbyder transport med taxi mellem Padborg og Tinglev for kørestolsbrugere.
DSB har - så vidt jeg ved - ikke personale i Padborg, der kunne udføre den type operationer.
Det er muligt at køre over i nordenden af perronerne, men det strider mod politireglementet.
Hvordan de klarer trapperne i Tinglev, ved jeg ikke, men der er da i det mindste folk fra Fremdrift til stede.
-ivar
Hej Ivar!
Overgangen i niveau over sporene til perronen i Padborg kan passeres af biler - som f. eks. ved HM Dronning Ingrids "vinken farvel" til HM Dronning Magrethe's rejse med tog til Flensborg-Frankrig i det Herrens år 1979 (cirka). Overgangen var "bevogtet" af driftsområdechefen i egen "høje person" , den gang 187 cm, nu lidt mere sammensunken, og indkasserede en 20 kr. seddel, som blev stukket i hånden af HM Dronning Ingrid som "tak"! De 20 kr. blev doneret til kontorpersonalets kaffekasse, som driftsområdechefen pga manglende tid til kaffedrikning ikke var medlem af. Hvorvidt løsningen i dagens situation med at benytte overgangen på denne måde ifm befordring af kørestolsbrugere fra Tinglev/Padborg området har jeg ingen vidende om, men sikkert er, at der ikke må modtages "drikkepenge" som tak til "bevogteren", hvem det så måtte være.
Venlig hilsen
Ove Nygaard
doc, do Padborg 1973 - 1989