Citat fra: Thorfinn Dato 18/09-24, 08:55Citat fra: andersj Dato 5/09-24, 17:36Overdragelse/levering er vel det samme,...
uuuuu -Pas på, det er definitioner for jurister. Jeg kender ikke den konkrete aftale og aftalegrundlag. Jeg har en baggrund indenfor byggeri. Der kender man færdigmelding og aflevering. Det er 2 vidt forskellige ting. Til en færdigmelding skal der kun 1 part til. Til en aflevering skal begge parter blive enig.
På samme måde kan Talgo sige "Se den står i Kastrup. Den er leveret." og DSB kan sige: "vi takker, nu tester vi og i kan overdrage når alting spiller 10-4 - ind til da er kassen smækket i"
Men igen, du skal kværne hele den konkrete aftale og hele aftalegrundlag for at kende forskellen.
Der er normalt flere definitioner, om denne lige er identisk med Talgo kontrakten ved jeg ikke:
1: Togene er i Danmark for tests, der skal overstås og dokumenteres, inden sagsbehandlingen/homologeringen hos myndighederne kan afsluttes. Togene tilhører Talgo og de er hverken "leveret", "færdgmeldt" eller "overdraget"
2: "Levering": Togene ankommer fysisk til kunden efter myndighedsgodkendelse, men er stadig leverandørens ejendom
3: Foreløbig overtagelse: Togene kan bestå en test og indsættes i drift. "Risikoen" er overgået til operatøren, men toget er ikke fuldt betalt endnu. Foreløbig overtagelse er ofte "nogle dage" men kan også være "nogle måneder" efter levering.
4: Endelig overtagelse: Efter en periode i drift uden for meget bøvl, kan toget endeligt overtages.
"Levering" er derfor ofte ikke et decideret juridisk anvendt begreb. "Overtagelse" er nok mere korrekt.
/Lasse