Citat fra: mpp Dato 8/02-24, 20:26Snälltåget har spisevogne og er jo et fuldstændigt privat foretagene.
Det er jo heller ikke just sammenligneligt. Nattog har et helt andet rejsemønster og publikum.
Citat fra: mpp Dato 8/02-24, 20:26Tilsvarende med Italo i Italien, hvor der også er 3 klasser og en væsentligt over DSB 1'
Italiens befolkning er 10x så høj som Danmark og Italo betjener eksklusivt de virkelig befolkningstunge strækninger som Rom-Milano, Rom-Napoli, Firenze til Venedig osv.
De har med andre ord et langt større passagergrundlag. Du kunne lige så godt sammenligne med Tyskland og påpege at de også der har restaurationsvogn på deres ICE.
Citat fra: mpp Dato 8/02-24, 20:26Som jeg ser det er problemet ikke, at det ikke ville kunne fungere i Danmark, men derimod at DSB netop modtager statsstøtte til driften og at de er bange for at nogle skulle få ondt i røven over at de udvikler deres produkt. Så hellere fortsætte med et middelmådigt miskmask selvom Talgo-togene da viser, at der er nogle der godt vil noget mere.
Så selvom DSB gennem årene har prøvet mange forskellige modeller for madsalg i togene, og ikke har kunnet få det til at løbe rundt, så mener du altså bare at du er klogere. Godt så.
I Schweiz, der er lidt mere sammenlignelig med Danmark i størrelse og befolkningstal, har SBB været nødt til at opgive salgsvogne på de fleste IC-linjer, og har kun spisevogn på den virkelig tunge hovedstrækning mellem Zürich og Genève.
For at den slags skal være rentabelt kræver det øjensynligt passagertal som Danmark ikke kan mønstre.