Citat fra: PD Hansen Dato 7/02-24, 23:16Citat fra: andersj Dato 7/02-24, 23:06Fra Slagelse er man vel allerede opgraderet i den forstand at man kører med IC-tog til samme pris på standard som tilsvarende rejser med regionaltog koster.
Så er vi endda slet ikke kommet til det med at 1. klasse i det ene togsæt i regionaltog med flere togsæt er nedklasseret til Standard Stillezone. Så her kan man ofte sidde på 1. klasse i en IC3 fra Nykøbing F til København med en billig Orange billet - sidst jeg gjorde det, havde jeg hele 1. klasse kupéen for mig selv, mens folk stod op ude i gangen det sidste stykke fra Ringsted til København.
Men hvordan hjælper det de af kunderne på f.eks Slagelse-Kbh., som gerne betaler ekstra for god plads og fravær af råb og skrig, men ikke vil flås med 3-4-dobbelt pris på 1. i forhold til 2. klasse?
Og hvordan hjælper det DSB's økonomi at køre med tomme 1. klasses zoner? Er planøkonomi fint, eller kunne DSB med fordel tænke lidt mere forretningsorienteret?
Problemet med 1. klasse i IC'erne er at den højere pris er fordi der er service ombord. Fjerner man servicen, bliver langdistancekunderne sure.
En løsning kunne selvfølgelig være at have en "Premium Economy" i IC-togene i weekenden, når der køres med mere end et togsæt. Så almindelig "dyr" 1. klasse med service i det ene togsæt og "Premium Economy" uden service i det andet togsæt, med pladsreserveringskrav. Så kan man sige at det eksempelvis koster 40-60 kr. for pladsbilletten, som så også samtidig er tillægget for "Premium Economy".
Almindelig 1. klasse-tillæg til 180 kr. bør så også inkludere en pladsbillet, så folk ikke sætter sig i den forkerte kupé uden service. Men det kræver nok også en bookingplatform hvor det er mere fleksibelt at ændre sin plads til et andet tog.
Der er helt klart nogle kommercielle muligheder som man har svært ved at indfri, til dels fordi man har en oldgammel og ufleksibel bookingplatform.
Uanset hvad ændrer alt sig også med IC5 og DSB er også generelt udfordret på at IC og til dels også ICL togene fungerer både som langdistance- og som regionaltog hvilket kræver noget fleksibilitet og er mindre forudsigeligt end når de to togtyper er opdelt og fjerntogene evt. er med reservationskrav.
Prispolitikken med 1. klasse hos DSB afspejler også at det produkt man tilkøber har en hvis værdi, uanset distancen - ligesom en pladsbillet. I udlandet er tillægget ofte en procentdel af billetprisen til 2. klasse, så opgraderingen er afhængig af distancen. Men der følger så typisk heller ikke noget service med ombord på togene.
Til slut så er det heller ikke altid til kundens fordel når noget bliver mere kommercielt. Se eksempelvis hvad man lige nu må slippe for en standardbillet Göteborg-Stockholm med MTRx her fredag eftermiddag den 9. februar - godt nok i svenske kroner. Jeg kunne ikke vise SJ's priser, for mellem 11:24 og 17:24 er alle deres X2000 mellem Göteborg og Stockholm simpelthen allerede udsolgt i alle klasser til fredag eftermiddag.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.