Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 36
Citat fra: andersj Dato 25/01-24, 00:24Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvordan er dette togs bredde ift. de nye smalle IC5?
Gottlieb og naboen til højre ser noget klemte ud.

Citat fra: mpp Dato 27/01-24, 20:01Derudover er der jo den udfordring med markedsundersøgelser, at [...]
Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 6/02-24, 12:58.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:37
Citat fra: andersj Dato 25/01-24, 00:24Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hvordan er dette togs bredde ift. de nye smalle IC5?
Gottlieb og naboen til højre ser noget klemte ud.

Talgoerne bliver 2,90 m brede. Det er vist det samme som IC5.
Talgo-vogne kan bygges bredere, men selvom de har korte vognkasser der ikke krænger så meget ud i kurver/sporskifter befinder vognkassen sig jo helt nede ved skinnerne hvor fritrumsprofilet er mindre.
IC5 kunne have været væsentligt bredere, men der valgte man altså "standardvare".
IC3 er til sammenligning 3,10 m i bredden.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 6/02-24, 16:03.
Og bare lige for at regne efter: det betyder 5 cm mindre pr passager. Men effekten på sædebredden er mindre end 5 cm, da sædernes sider er smallere end i IC3, og ydersiden mangler helt fordi armlænene hænger ud over midtergangen - hvilket betyder at man kan gøre selve sædepuden en smule bredere. Det er jo cirka samme bredde som i de tyske ICE 3, og dem har jeg aldrig haft nogen problemer med i forhold til sædebredde.

Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af GHolm. 7/02-24, 00:31.
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 00:15
Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.


Gad egentlig vide hvorfor de ikke gør det? Det ville jo komme dem selv til gode. I stedet gør de bare så 1. klasse kan fjernes når de ikke kan sælger billeter nok, hvilket jo giver fin mening i regionaldriften, men til IC? 1 klasse og standard kommer bare til at ligne hindanden endnu mere end de gør i dag, hvis det overhovedet kan lade sig gør

Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 00:31
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 00:15
Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.


Gad egentlig vide hvorfor de ikke gør det? Det ville jo komme dem selv til gode. I stedet gør de bare så 1. klasse kan fjernes når de ikke kan sælger billeter nok, hvilket jo giver fin mening i regionaldriften, men til IC? 1 klasse og standard kommer bare til at ligne hindanden endnu mere end de gør i dag, hvis det overhovedet kan lade sig gør
Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af GHolm. 7/02-24, 01:46.
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 00:37
Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 00:31
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 00:15
Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.


Gad egentlig vide hvorfor de ikke gør det? Det ville jo komme dem selv til gode. I stedet gør de bare så 1. klasse kan fjernes når de ikke kan sælger billeter nok, hvilket jo giver fin mening i regionaldriften, men til IC? 1 klasse og standard kommer bare til at ligne hindanden endnu mere end de gør i dag, hvis det overhovedet kan lade sig gør
Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.

40 kroner er også meget hvis man kun skal et kort stykke, som jo ofte er tilfældet med regional. Men det er også mere InterCity jeg tænkte på

Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 01:46
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 00:37
Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 00:31
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 00:15
Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.


Gad egentlig vide hvorfor de ikke gør det? Det ville jo komme dem selv til gode. I stedet gør de bare så 1. klasse kan fjernes når de ikke kan sælger billeter nok, hvilket jo giver fin mening i regionaldriften, men til IC? 1 klasse og standard kommer bare til at ligne hindanden endnu mere end de gør i dag, hvis det overhovedet kan lade sig gør
Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.

40 kroner er også meget hvis man kun skal et kort stykke, som jo ofte er tilfældet med regional. Men det er også mere InterCity jeg tænkte på
Husk at du kan hente kaffe, te eller vand i 7-Eleven og har Loungeadgang inkluderet i prisen. Men nej det er måske et stort tillæg hvis man rejser fra Nørreport til Østerport alt er relativt.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 7/02-24, 18:33.
Ja, henter man en stor kop kaffe i 7-Eleven så er opgraderingen næsten gratis. Henter man en stor kop i begge ender af turen, så er der profit.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af GHolm. 7/02-24, 22:17.
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:04
Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 01:46
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 00:37
Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 00:31
Citat fra: PD Hansen Dato  7/02-24, 00:15
Citat fra: mss Dato  6/02-24, 12:58
Citat fra: PD Hansen Dato  6/02-24, 01:43Mon DSB i øvrigt nogensinde har undersøgt hvordan markedet ville reagere på et lavere 1. klasses tillæg på rejser på 40-60 minutter med IC på Sjælland, i stedet for det nuværende faste 180 kr. tillæg.
Ja ihvertfald i regionaltog opererede man engan gmed et 20 kr tillæg. Det gav flere 1.kl. passagerer.
Men i landsdelstrafikken er d

Det ser ud som om at noget af svaret er blevet væk.

Aften og weekend er IC-tog på Sjælland ofte helt tomme på 1. klasse. (Og mon ikke de også kører videre tomme til/fra Fyn/Jylland)

Nogle af os har øget betalingsvillighed - men vil selvfølgelig ikke betale 3-4-dobbelt pris på 1. klasse på "korte" rejser. Heller ikke selv om der i teorien følger en flaske vand med.

Dermed går DSB glip af indtægter, og spilder kapacitet.

Det kunne være fantastisk for alle, hvis DSB tænkte kommercielt, og prøvede at sælge disse tomme sæder, til en pris, der var købere til.


Gad egentlig vide hvorfor de ikke gør det? Det ville jo komme dem selv til gode. I stedet gør de bare så 1. klasse kan fjernes når de ikke kan sælger billeter nok, hvilket jo giver fin mening i regionaldriften, men til IC? 1 klasse og standard kommer bare til at ligne hindanden endnu mere end de gør i dag, hvis det overhovedet kan lade sig gør
Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.

40 kroner er også meget hvis man kun skal et kort stykke, som jo ofte er tilfældet med regional. Men det er også mere InterCity jeg tænkte på
Husk at du kan hente kaffe, te eller vand i 7-Eleven og har Loungeadgang inkluderet i prisen. Men nej det er måske et stort tillæg hvis man rejser fra Nørreport til Østerport alt er relativt.

Det afhænge jo også af at man er på en station hvor der er en lounge og at man gerne vil have kaffe, te eller vand og at man ved det på forhånd. Sådan noget som et bedre sæde skal man se langt efter, og når IC3 erstatts af IC5 så forsvinder 2+1 sæderne. Jeg rejser ikke selv på første klasse, men jeg ville da klart overveje det på længere rejser især, hvis jeg altså fik noget for pengene.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af PD Hansen. 7/02-24, 22:30.
Seneste redigering: 7/02-24, 22:33 af PD Hansen
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:04
Citat fra: GHolm Dato  7/02-24, 01:46
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 00:37Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.
40 kroner er også meget hvis man kun skal et kort stykke, som jo ofte er tilfældet med regional. Men det er også mere InterCity jeg tænkte på
Husk at du kan hente kaffe, te eller vand i 7-Eleven og har Loungeadgang inkluderet i prisen. Men nej det er måske et stort tillæg hvis man rejser fra Nørreport til Østerport alt er relativt.

1) Hvor mange regionaltog går der mellem København og f.eks Slagelse på lørdage og søndage? Vist nok 0. Så hjælper det ikke kunder i f.eks Slagelse, at der nok går nogle fra Ringsted.

2) Og DSB går stadig glip af penge ved at køre med ledige 1. klasses pladser på IC i weekenden. Vil du have ekstra betalingsvillige IC-kunder over i regionaltog, når der tydeligvis er ledig kapacitet på 1. i IC? Hvad er fordelen for DSB (og skatteborgere/samfund) ved at køre med tomme 1. klasses zoner?

3) Dit ekstreme eksempel med Nørreport til Østerport virker lidt fjollet. Her hopper de fleste på S-toget, og man overlever nok det festlige klassefrie samfund i et par minutter  ;)  Tænk i stedet på København-Slagelse, som i weekenden koster i omegn af ca. 80 kr. på rejsekort på 2. klasse, men ca. 260 kr. på IC 1. klasse. Uanset om man får en kop kaffe/vand og "lounge-adgang" (som har lukket lørdag/søndag), så finder kunderne det tydeligvis ikke attraktivt. Hvis dit argument skulle give mening, så var kunderne der jo - men det er de tydeligvis ikke. Markedet har talt.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 7/02-24, 23:06.
Fra Slagelse er man vel allerede opgraderet i den forstand at man kører med IC-tog til samme pris på standard som tilsvarende rejser med regionaltog koster.

Så er vi endda slet ikke kommet til det med at 1. klasse i det ene togsæt i regionaltog med flere togsæt er nedklasseret til Standard Stillezone. Så her kan man ofte sidde på 1. klasse i en IC3 fra Nykøbing F til København med en billig Orange billet - sidst jeg gjorde det, havde jeg hele 1. klasse kupéen for mig selv, mens folk stod op ude i gangen det sidste stykke fra Ringsted til København.

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/02-24, 23:06Fra Slagelse er man vel allerede opgraderet i den forstand at man kører med IC-tog til samme pris på standard som tilsvarende rejser med regionaltog koster.

Så er vi endda slet ikke kommet til det med at 1. klasse i det ene togsæt i regionaltog med flere togsæt er nedklasseret til Standard Stillezone. Så her kan man ofte sidde på 1. klasse i en IC3 fra Nykøbing F til København med en billig Orange billet - sidst jeg gjorde det, havde jeg hele 1. klasse kupéen for mig selv, mens folk stod op ude i gangen det sidste stykke fra Ringsted til København.
Men hvordan hjælper det de af kunderne på f.eks Slagelse-Kbh., som gerne betaler ekstra for god plads og fravær af råb og skrig, men ikke vil flås med 3-4-dobbelt pris på 1. i forhold til 2. klasse?

Og hvordan hjælper det DSB's økonomi at køre med tomme 1. klasses zoner? Er planøkonomi fint, eller kunne DSB med fordel tænke lidt mere forretningsorienteret?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 7/02-24, 23:56.
Find stillekupéen i stedet. Så behøver du ikke at ærgre dig sådan.
1.kl. er for de der vil betale for lidt mere plads og eller at skulle slippe for at blande sig med "pøbelen", og det koster nu engang.
At 1.kl. må og skal være dyrere ligger i kortene, der er færre pladser pr. Kvm. og ingen ståpladser ved spidsbelastning. Mange ville heller aldrig betale tillægget om det så kun var 10 kr, så belægningen vil aldrig være 100%.
Så hvis 1.kl. blev billigee ville det betyde at standard-passagererne skulle betale for den dårlige rentabilitet på 1.kl...


Gå op Sider: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 36
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak