Citat fra: Time will tell Dato 7/02-24, 17:04Citat fra: GHolm Dato 7/02-24, 01:46Citat fra: Time will tell Dato 7/02-24, 00:37Det koster i forvejen kun 40 kr. for 1. klasses tillæg i regionaltog og her er 1. klasse ofte stadig tom.
40 kroner er også meget hvis man kun skal et kort stykke, som jo ofte er tilfældet med regional. Men det er også mere InterCity jeg tænkte på
Husk at du kan hente kaffe, te eller vand i 7-Eleven og har Loungeadgang inkluderet i prisen. Men nej det er måske et stort tillæg hvis man rejser fra Nørreport til Østerport alt er relativt.
1) Hvor mange regionaltog går der mellem København og f.eks Slagelse på lørdage og søndage? Vist nok 0. Så hjælper det ikke kunder i f.eks Slagelse, at der nok går nogle fra Ringsted.
2) Og DSB går stadig glip af penge ved at køre med ledige 1. klasses pladser på IC i weekenden. Vil du have ekstra betalingsvillige IC-kunder over i regionaltog, når der tydeligvis er ledig kapacitet på 1. i IC? Hvad er fordelen for DSB (og skatteborgere/samfund) ved at køre med tomme 1. klasses zoner?
3) Dit ekstreme eksempel med Nørreport til Østerport virker lidt fjollet. Her hopper de fleste på S-toget, og man overlever nok det festlige klassefrie samfund i et par minutter
Tænk i stedet på København-Slagelse, som i weekenden koster i omegn af ca. 80 kr. på rejsekort på 2. klasse, men ca. 260 kr. på IC 1. klasse. Uanset om man får en kop kaffe/vand og "lounge-adgang" (som har lukket lørdag/søndag), så finder kunderne det tydeligvis ikke attraktivt. Hvis dit argument skulle give mening, så var kunderne der jo - men det er de tydeligvis ikke. Markedet har talt.