Citat fra: mss Dato 28/01-24, 17:10Mht. Litra må man skelne mellem diesel- og eltog.
"M-rækken" der i dag er dedikeret dieseltog er ret kaotisk. Der har man presset litra ind hvor der var plads (tidligere anvendelse skal være så længe siden som muligt). Fjerntogene i den række var MA, MB, MF, MG og MS. Sågar S-tog lå med MC, MM og MU førhen ret tilfældigt i denne litrarække.
I "E-rækken" der jo startede fra bunden i 1984 placerer DSB konsekvent lokomotiver i den lave ende (EA ff.) og togsæt i den højere (ER ff.). Så kommer der en dag et litra EF, tænker jeg umiddelbart at det vil være et lokomotiv.
Jeg finder det bare meget påfaldende at EG var et Elektrisk Godslokomotiv, og at ER er et Elektrisk Regionaltog. Jeg køber ikke at litraene bare er presset ind tilfældigt - selvfølgelig er betydningen af dem ikke vigtig i en operationel forstand, men jeg er næsten sikker på at der er nogen der har tænkt over hvad man kan navngive togene for at give dem en "sigende" betegnelse. Også selvom man måske først er begyndt på det ret sent - der er intet mønster i litraene hvis man går længere tilbage end MR, bortset fra at de store diesellokomotiver lå i slutningen af alfabetet med MX, MY, MZ.
Det eneste tog der er anskaffet efter MR, som
ikke følger et af de tre mønstre i litereringen (regionaltog omkring R, fjerntog omkring F, ellokomotiver i starten af alfabetet) eller på anden vis har et sigende navn (EG for Gods) er ME-lokomotiverne.
Selvfølgelig kan jeg ikke sige det med sikkerhed, men det passer næsten for godt til at der ikke skulle være nogen tanke bag. Alle regionaltog siden MR ligger inden for +/- 2 bogstaver fra xR (+/- tre bogstaver hvis man tæller MO med, men de er fra før der begyndte at opstå et "mønster" så jeg ville nok ikke tælle dem med), og fjerntog har kun haft xF eller xG-litrering (dog er der ikke meget data at gå på, her).
De dieseldrevne regionaltog har faktisk fået litra som MP, MQ og MR på trods af at der har været tidligere lokomotiver i samme litra, også selvom MI og MN er helt ledige og aldrig har været i brug.