Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny ejer af Arriva Danmark
Gå ned Sider:[1] 2
Ny ejer af Arriva Danmark
Af jhcn. 27/09-22, 12:20.
Jeg har set følgende tekst på Arriva Danmarks facebookside i dag:

I dag er en stor dag for os i Arriva Danmark A/S.
Vores nuværende ejer, Deutsche Bahn, har fundet en køber af vores danske forretning. Det er Mutares, som overtager alle Arrivas aktiviteter i Danmark – dvs. Arriva Tog, Arriva Bus, vores bybiler fra SHARE NOW og uddannelsescentret UCplus inkl. alle medarbejdere.
Vores drift og forretning fortsætter som hidtil, så uanset om du er passager i bus eller tog, kunde i SHARE NOW eller elev hos UCplus, er der ikke noget der ændrer sig.



Citat fra: jhcn Dato 27/09-22, 12:20Jeg har set følgende tekst på Arriva Danmarks facebookside i dag:

I dag er en stor dag for os i Arriva Danmark A/S.
Vores nuværende ejer, Deutsche Bahn, har fundet en køber af vores danske forretning. Det er Mutares, som overtager alle Arrivas aktiviteter i Danmark – dvs. Arriva Tog, Arriva Bus, vores bybiler fra SHARE NOW og uddannelsescentret UCplus inkl. alle medarbejdere.
Vores drift og forretning fortsætter som hidtil, så uanset om du er passager i bus eller tog, kunde i SHARE NOW eller elev hos UCplus, er der ikke noget der ændrer sig.




Der er lidt mere information her:

https://mutares.de/en/eleventh-acquisition-in-2022-mutares-has-signed-an-agreement-to-acquire-arriva-denmark-poland-bus-and-serbia-from-the-arriva-group/

Mvh Vestjyden

Ny ejer af Arriva Danmark
Af Niels Munch. 27/09-22, 12:44.
..... og mere her: http://myldretid.dk/nyheder/nr/1021 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 27/09-22, 12:44..... og mere her: http://myldretid.dk/nyheder/nr/1021 .

Det erindres også, at finske VR Group (der dog er forankret i trafik) er køber til Arriva's aktiviteter i Sverige: http://myldretid.dk/nyheder/nr/1011 .

M.v.h.
Niels

Ny ejer af Arriva Danmark
Af mss. 1/10-22, 15:04.
Seneste redigering: 1/10-22, 15:06 af mss
Hej,

Jeg opdagede det først i dag på Railcolor-news.
Har Mutares overhovedet erfaringer med drift?
Som jeg læser det er det en bank og rådgivningsvirksomhed.
Det bliver interessant at følge udviklingen.


Ny ejer af Arriva Danmark
Af LM94. 1/10-22, 15:53.
Citat fra: mss Dato  1/10-22, 15:04Hej,

Jeg opdagede det først i dag på Railcolor-news.
Har Mutares overhovedet erfaringer med drift?
Som jeg læser det er det en bank og rådgivningsvirksomhed.
Det bliver interessant at følge udviklingen.

Kapitalfond køber den danske del af Arriva
"Mutares har ambitioner om at fastholde og vokse aktiviteterne og styrke disse virksomheders markedspositioner. Med fokus på Europa og virksomhedens ekspertise inden for branchen mener jeg, at Mutares er godt rustet til at understøtte den fortsatte udvikling af disse forretninger fremadrettet," lyder det videre fra Mike Cooper

Ny ejer af Arriva Danmark
Af ivar. 1/10-22, 16:32.
Citat fra: mss Dato  1/10-22, 15:04Hej,

Jeg opdagede det først i dag på Railcolor-news.
Har Mutares overhovedet erfaringer med drift?
Som jeg læser det er det en bank og rådgivningsvirksomhed.
Det bliver interessant at følge udviklingen.

Det er en kapitalfond, så de driver ikke noget. Sådanne størrelser køber ledelsen med - og stiller en pæn fastholdelsesbonus i udsigt.
Kan se på deres side, at de også er inde i Frigoscandia - og meget andet - som de garanteret heller ikke forstand på.

Bh
-ivar

Ny ejer af Arriva Danmark
Af J@n46. 1/10-22, 18:38.
Skifter de Arriva-navnet ud?

Citat fra: J@n46 Dato  1/10-22, 18:38Skifter de Arriva-navnet ud?

Det kommer vel an på, hvad parterne i handelen har aftalt. P.t. hedder selskabet "Arriva Danmark A/S".

Du vil kunne se, at et selskab, hvori en kapitalfond har overtaget aktiemajoriteten og indskudt kapital, beholder sit navn, evt. indtil selskabet findes modent til videresalg.

M.v.h.
Niels

Ny ejer af Arriva Danmark
Af Pvc. 2/10-22, 07:45.
En kapitalfonds forretningside er at udvikle de selskaver, de køber, så de bliver mere værd på markedet den dag, man vil sælge igen. Det bliver så spændende at se, hvordan det kommer til at påvirke Arriva Danmark og dets kunder (staten og de rejsende).

Citat fra: Pvc Dato  2/10-22, 07:45En kapitalfonds forretningside er at udvikle de selskaver, de køber, så de bliver mere værd på markedet den dag, man vil sælge igen. Det bliver så spændende at se, hvordan det kommer til at påvirke Arriva Danmark og dets kunder (staten og de rejsende).

Mere om kapitalfonden Mutares' køb af Arriva Danmark A/S her: https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article14440430.ece .

Andre kapital- eller infrastrukturfonde er blevet ene- eller majoritetsaktionærer i busbranchen, f.eks. i selskaber som Vikingbus, Umove og Nobina.

M.v.h.
Niels

Ny ejer af Arriva Danmark
Af Niels Munch. 25/05-23, 12:41.
Handelen er nu endelig på plads:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arriva AR 2043 i Varde, 26.06.2020 (nm). 

Kollektiv Trafik Forum 16. MAJ 2023:

"Arriva Danmark har fået ny ejer
Arriva Danmark, der er Danmarks største private operatør på området for kollektiv transport, har fået ny ejer efter, at den aftalte handel mellem Deutsche Bahn og den tyske kapitalfond, Mutares, er blevet gennemført.
Mutares SE & Co. KGaA, har med købet overtaget alle Arriva's aktiviteter i Danmark - herunder Arriva Bus, Arriva Tog, delebilerne fra Share Now og uddannelsescenteret UCplus - fra Deutsche Bahn, som har ejet Arriva Danmark siden 2010.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/arriva-danmark-har-faaet-ny-ejer/2725 .

M.v.h.
Niels

En lidt vovet tanke, at måske DSB køber det en dag?
Duk og væk
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 25/05-23, 14:51En lidt vovet tanke, at måske DSB køber det en dag?
Duk og væk
Med venlig hilsen Bent Jensen

Der er snarere nogen, der køber DSB; staten har jo før solgt ud af "arvesølvet", og hvis det er anløbet, bliver prisen vel derefter.

Nej det er faktisk rigtigt var i Banedanmark i en del år,indtil det blev privatiseret der troede jeg DSB blev privatiseret først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Gå op Sider:[1] 2
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak