Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Spor til Dansk Auto Logik i Vamdrup skal renoveres for 7,2 millioner
Faldt over denne artikel i den lokale netavis: https://christiansfeld-avis.dk/2022/09/25/krav-fra-banedanmark-udfordrer-kolding-kommune . Kolding Kommune har været nødt til at finde 7,2 millioner "andetsteds", da sporet lukkes, hvis det ikke renoveres. Renoveringen forventes gennemført juni-juli 2023 ad én omgang, modsat flere små omgange, da det ville blive endnu dyrere.
Så vidt jeg ved leverer både DB Cargo og CFL Cargo biler ad jernbanen til Auto Logik i Vamdrup (og Ringsted), som leverer bilerne videre ud til de enkelte forhandlere af flere store bilmærker.

Hilsen Mikkel

Kolding kommune har i denne uge afsat de påkrævede 7,2 millioner til at renovere industrisporene i Vamdrup: https://kolding-netavis.dk/jernbanenettet-i-vamdrup-skal-renoveres/
og https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0E53VGhWpFTTiWmgrBfY1BvCzJUihc6igmX7SSnyz5xc3n2qndgndrRqZU6LB2GPcl&id=100064521527332 .
Arbejdet forventes færdigt i august 2023.

Hilsen Mikkel

Prisen for sporrenovationen i Vamdrup er steget drastisk, nemlig med 3,3 millioner kroner til i alt 10,5 millioner kroner: https://jv.dk/kolding/regning-for-reparation-af-banespor-loeber-voldsomt-op-kommunen-maa-op-med-flere-millioner . Blandt andet skal der bruges cirka 1,1 million kroner til at udskifte rilleskinner til en "normal" type skinner på en del af sporet.
Kolding Kommune har bevilget de ekstra 3,3 millioner kroner (bl.a. ved at flytte penge fra Vej & Parks driftsbudget), og arbejdet forventes nu udført i september 2024.

Hilsen Mikkel

Det er formodentlig det her spor der er tale om. Det er vel en strækning på et par kilometer. Forunderligt at det skal være så dyrt. Hvorfor er de så meget imod rilleskinner? Det er jo ikke en strækning hvor der køres med høj hastighed.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sidesporet til Auto Logik ligger mere mod nord. Ligger ved Kærsmindevej.

Mvh Jørgen

Citat fra: bjergged Dato  5/07-24, 23:12Det er formodentlig det her spor der er tale om. Det er vel en strækning på et par kilometer. Forunderligt at det skal være så dyrt. Hvorfor er de så meget imod rilleskinner? Det er jo ikke en strækning hvor der køres med høj hastighed.
Jeg tror mere det er fordi det pågældende spor er så trafikeret som det nu engang er. Sporet med rilleskinner fortsætter, som Jørgen nævner, forbi Teknos og over til Auto Logik på Kærmindevej. Der leveres næsten alle hverdage biler via jernbanen af DB Cargo (hovedsagligt Audi og VW), Viking Rail (så vidt jeg ved Skoda/VW) og C-Rail Safety (Tesla), altså forholdsvis tunge tog, så det er sikkert også blevet taget med i vurderingerne om sporrenoveringen. Havde det været et ubenyttet eller meget lidt benyttet sidespor, havde samme krav formentlig ikke været der.

Hilsen Mikkel

Citat fra: bjergged Dato  5/07-24, 23:12Det er formodentlig det her spor der er tale om. Det er vel en strækning på et par kilometer. Forunderligt at det skal være så dyrt. Hvorfor er de så meget imod rilleskinner? Det er jo ikke en strækning hvor der køres med høj hastighed.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Sporet der er ud til H.Daugaard. Det bruges også et par gange om ugen. Dog ikke med helt så store godsmængder. Det spor er løbende blevet vedligeholdt/renoveret. Bl.a. i forbindelse med udvidelsen til to spor mellem Vamdrup og Sommersted (der havde man materieldepot, der hvor sporet krydser Østermarksvej), og det er vidst ikke andet end små 5 år siden, at det sidste stykke ud til H.Daugaard blev renoveret, i samme ombæring forlængede man læsserampen hos H.Daugaard. Sporet ind til Isover, er til gengæld noget sølle.

Citat fra: RBruns Dato  6/07-24, 14:33Sporet ind til Isover, er til gengæld noget sølle.
Skinnerne hos Isover er blevet pillet op på fabrikken. Så vidt man kan se har de lagt grus ud over sporet ind til fabrikken. Nok ikke helt efter reglerne, men man kan jo håbe på at sporskiftet er blevet låst, så eventuelle drengestreger ikke får konsekvenser...

Til de få, der stadig måtte følge med i denne næsten episodiske beretning, kan jeg oplyse at det er det meget lokale firma Nordic Maskin & Rail / Malus, der står for arbejdet på sidesporene i Vamdrup. Firmaet ligger bogstaveligt talt 100 meter fra sidesporet til Autologik, på Krumtappen i Vamdrup.
De har lagt en lille video om arbejdet på deres LinkedIn-side: https://www.linkedin.com/posts/nordicmaskinograilmalus_nordicmaskinograil-malus-sporfornyelse-activity-7247199329499631616-1fhR (videoen burde kunne ses uden login). I videoen ses også flere forskellige tovejskøretøjer (maskiner, som både har almindelige hjul til vejkørsel og jernbanehjul til kørsel på skinnerne), jeg skal dog ikke gøre mig klog på de faglige navne på de enkelte køretøjer.

Hilsen Mikkel

Gå op Sider:[1]
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak