Jeg er ved at blive gammel:
I "gamle dage" var der f.eks. 3 perroner på Aarhus H station. Det kunne nogle gange give lidt problemer med entydigheden. For der var jo to spor ved hver perron, og dermed risiko for at kunden kom med det forkerte tog.
Det blev bedre, efterhånden som man gik bort fra
perronnumre og gik over til entydige
spornumre: "Toget afgår fra spor 2". Ingen risiko for noget som helst.
Nu ser jeg til min rædsel, at man går tilbage til begrebet
perronnumre i ORF Strækningsoversigt. Rædslen ser dog ud til at være begrænset, idet man åbenbart bare skifter ordet
spor ud med ordet
perron. Samtidig beholder man dog begrebet spor, de steder hvor der ingen perron er. Nå, det ser alligevel entydigt ud og forvekslingsmuligheder synes at være udelukkede, idet der ikke kan være to spor ved samme perron som i gamle dage.
Så vidt så godt.
På strækningen Aarhus-Aalborg Lufthavn benytter man åbenbart sporombygningen (med tilhørende sporspærring) til at smide en masse spornumre op i luften og bytte om på en masse af dem. Hvis ellers jeg forstår tingene rigtigt, (og det er der bestemt ingen garanti for):
I Aalborg tog jeg i dag et billede af spor 4, og jeg kunne i ORF strækningsoversigten se, at spor 4 nu hedder
perron 4 - i hvert fald ved perronen. Fred være med det. Jeg ville efterfølgende undersøge, hvor langt mod nord, spor 4 hedder spor 4. Og spor 4 hedder åbenbart spor 4 hele vejen fra perron 4 og frem til Jernbanebroen over Limfjorden, hvor sporet så hedder 1. hovedspor. Undervejs passeres Aalborg Vestby trinbræt. Og nu begynder det at blive interessant. De to spor på Aalborg Vestby trinbræt hed frem til 26. juli 2024 spor 2 (det vestlige/sydgående spor) henholdsvis spor 1 (det østlige/nordgående spor):
22. september 2021. Sydgående tog sætter i gang fra Aalborg Vestby trinbræt fra det vestlige spor, der dengang hed spor 2. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.Kigger man i ORF strækningsoversigten, vil man kunne se, at sporene på Aalborg Vestby trinbræt, fremover skal hedde
perron 4 henholdsvis
perron 3:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Jeg kan ikke forestille mig, at sporene ude i virkeligheden fortsat skal hedde
spor 2 og
spor 1, når lokomotivførere, togførere og trafikledere skal jonglere med begreberne perron 4 og perron 3. Jeg går derfor ud fra, at der skal nye skilte op på begge perroner på Aalborg Vestby trinbræt.
Nå, nu var min "mistanke" vakt, og jeg kiggede lidt længere mod syd:
I Skalborg, Svenstrup og Støvring skal der byttes om på skiltene mellem spor 1 og spor 2, således at standsningsstederne får de gamle spornumre tilbage - de spornumre, der var i brug, da der var tale om stationer.
I Skørping, Arden og Hobro skal der ikke ændres noget. Arden trinbræt er sjovt nok aldrig blevet ændret på samme måde som Skalborg, Svenstrup og Støvring. Hvordan det ser ud syd for Hobro, ved jeg ikke.
Sådan er der jo så meget. Opgaven med ombytningen af spornummerskiltene kommer dog næppe i EU-udbud. Men nogen skal snart i gang med opgaven - det kunne i går ved selvsyn konstateres, at Aalborg Vestby trinbræt endnu ikke har fået nye spornumre opsat.
Hvis nogen kender begrundelsen for at ændre spornumrene i Aalborg Vestby, Skalborg, Svenstrup og Støvring, hører jeg gerne nærmere.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen