Citat fra: Henrik Hansen Dato 27/09-22, 19:44Citat fra: frederikhk Dato 27/09-22, 16:53Det passer bare ikke: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/788/index.htm
"Det er ikke korrekt, at debatoplægget til en forenkling af Køben- havns Hovedbanegård skyldes, at det nye signalsystem, ERTMS, ikke kan håndtere den nuværende kompleksitet på Hovedbanegår- den. De nye signalsystemer kan håndtere trafikken på Københavns Hovedbanegård uanset, om stationen forenkles eller ej."
Man sammenligner Struer Station med Københavns hovedbanegård - allerede der bør alarmklokker ringe ret højt og tydeligt, for de to stationer er på ingen måde sammenlignelige, hverken i kompleksitet eller trafikmængde.
Det kan da også være at Alstom får en heldig dag, altaå en dag hvor det lykkedes at få hovedbanegården til at fungerer med ERTMS, men det er vist ikke sådan det tegner lige i øjeblikket.
Jeg kan gode følge dig det er ikke specielt gode eksempler. Men det er svært på nuværende tidspunkt at finde gode eksempler på meget store stationer, da specifikationerne før kom i 2016 og det tager nogle år før det er blevet til produkter, som kan installeres i tog og i sporet. Men når jeg kigger på de eksempler, som er i svaret, så kan Herning tilføjes til som eksempel på en større station. Og de større stationer Aarhus H og Fredericia kommer også før København H.
Men nu ligger København H så langt ude i tidsplanen, at er god tid til at modne systemet, så der kommer den funktionalitet, som man forventer. Mit indtryk at Alstom har nyudviklet meget at af det, som de skal levere. De skal kunne sælge deres system andre steder. Så de har også en interesse at få løst problemerne inden da. Og i status for signalprogrammet er nævnt, at der er leverancer på vej, som skal gøre afvikling af togtrafikken bedre. De er forsinket, men ikke så meget at man opgiver.
Og der er trin i projektet, hvor det er første gang nogen prøver nyt af. Der kan København H godt vel skubbe på en grænse for hvad man har prøvet før. Hvis pessimister som dig Henrik skal bestemme, så går alting i stå..
På S-tog blev CBTC udrullet til de sidste strækninger i weekenden. Her var der også problemer i starten. De fleste problemer er blevet løst og man arbejder stadig på styr på det sidste udestående. Men det bliver bedre efterhånden man får styr på problemer og man bliver bedre til at håndtere systemet. Det samme vil ske med ETCS, hvor både Danmark og udland får mere erfaring med det og man får løst de problemer, som man finder.