Citat fra: hummel_62 Dato 26/09-22, 14:22spørgsmål: hvis man må kører en tog type fra A til B. Hvad gør så at man ikke ( ud over tilladelser) må køre det ud på
et depot spor, og så køre tilbage igen ? det tror jeg mange læ-folk ikke forstår.
Kort sagt skal man kende de skinner, man kører på.
For at køre fra A til B skal man have strækningskendskab på strækningen fra A til B. Det indebærer ting som signalernes placering, der kan afvige fra de faste bestemmelser ved fx at stå til venstre for sporet og ikke til højre, højeste hastigheder og særlige sikkerheds- og materielkrav (fx på Storebælt eller Øresundsbanen).
Det samme gælder for at rangere rundt på en station, for i mange tilfælde er det ikke bare et spørgsmål om at køre materiellet fra A til B. Der kan være særlige sikkerhedsinstrukser for et givent område, dårlig signalsynlighed, sporskifter man selv skal stille, og generelt bare et hav af faldgruber og undtagelser som let kan føre til uheld eller værre, hvis ikke man er bevidst om dem. Nogle steder rangerer man hyppigt på mundtlige sikkerhedsmeldinger frem for signalgivning, og så skal man altså vide hvad der bliver snakket om.
Det behøver ikke tage mere end en enkelt arbejdsdag at opnå dette kendskab til et givent område, men det er stadig tid og ressourcer, der skal tages ud fra den almindelige drift. Og når kendskabet så er opnået, skal det selvfølgelig også vedligeholdes.