Citat fra: thomastog Dato 23/09-22, 07:24Citat fra: anho Dato 22/09-22, 23:01Men spørgsmålet er om det overhovedet ville tilføje mere gavn. Med CBTC kan tog køre ned til et minut fra hinanden - dermed ikke sagt at man kan køre 60 tog i timen, men blot at hvis togene ender med at blive klumpet sammen, så er det en mulighed. Så hvis det langsomme tog ligger et minut foran det hurtige før Sorgenfri (og man antager at en standsning forlænger rejsetiden med et minut), ...
Det må være stærkt teoretisk, og kun gælde tog uden standsning (dermed uden passagerer), at du kan køre dem med 1 minuts mellemrum.
Du siger det næsten selv, "..antager en standsning forlænger rejsetiden med ét minut", så skal det efterfølgende jo vente et minut på, at der bliver plads til at køre vider.
Du kan jo regne på del-elementerne. Tog kører til perron, udveksler passagerer, kører fra perron+sikkerhedsafstand, før næste tog kan køre til perron. Tror du undervurderer kørsel til/fra perron(+sikkerhedsafstand.
Næste tog, kan ikke køre til perron, før man er sikker på at det kan køre helt til korrekt standsningssted (altså foregående er helt væk fra perron+sikkerhedsafstand). Ellers risikerer man tog der er delvist ved perron, og passagerer der nødåbner døre.
Her er antagelsen at både Jægersborg, Lyngby og Sorgenfri har fire spor, og at Lyngby har perroner til alle sporene.
Nu har jeg set en del førerrumsvideoer fra jernbaner i Japan hvor togene overhaler hinanden i stor stil. Den korteste tid mellem to tog jeg har set til dato, var hvor et stoptog kørte ind på et sidespor, lidt over et minut senere blev det overhalet af en ekspres - og så fulgte lokaltoget efter kun 40 sekunder efter ekspressen havde forladt stationen. Dette har været alt rigeligt, for det tager jo lidt tid for lokaltoget at komme op i fart og bremse ned igen, så ved den næste station holder lokaltoget først ved perronen vel over et minut efter ekspressen buldrede igennem. Her er der tale om overhaling ved én enkelt station med overhalingsspor, og ikke om en decideret firesporet strækning. Jeg tror det var på enten Keiō, Keikyū, eller JR Chūō linjen.
Antagelsen om at man henter 1 minut per stop man springer over er lidt en underdrivelse, men det gør ikke noget. Faktisk bliver det nemmere at udføre overhalingen uden ventetid, hvis et stop koster længere tid. I dag tager linje A fem minutter fra Hellerup til Lyngby, mens linje E tager 9 minutter - så 1 minut og 20 sekunder pr stop. Sammenligner man med Kystbanen kan man se at der her er en forskel på 1 minut og 15 sekunder for hvert stop man springer over.
Så lad os sige at Linje E afgår 4 minutter før Linje A fra Hellerup. Linje A indhenter 2 minutter og 40 sekunder på Bernstorffsvej og Gentofte. Linje E kører ind ved perron på Jægersborg, holder i 10 sekunder, og sætter så igang igen. På dette tidspunkt har A-toget indhentet det, og buldrer igennem på det ydre spor. Hvis timingen er korrekt, så ender togene med at køre parallelt med hinanden og ankomme samtidig til Lyngby. De afgår også samtidig. Ved ankomst til Sorgenfri kører Linje A direkte igennem på det ydre spor. E er begyndt at sakke bagud fordi den bremser for at standse ved perron på det indre spor. Når E er klar til afgang, vil A-toget være 40-60 sekunder foran, og E kan sætte i gang direkte uden at vente. Eftersom A ikke standser ved Virum, lægger den blot yderligere afstand til E og der bliver derfor ingen problemer med at togene skal vente på at køre til perron her.
Det vil formentlig blive en relativt hyppig hændelse at et A-tog må sænke hastigheden inden Jægersborg (eller Sorgenfri i sydgående retning) fordi det er kommet for tæt på E-toget - men det sker jo allerede den dag i dag, på alle linjer hvor der både køres stoptog og hurtigtog med en relativt høj frekvens. Jeg har i hvert fald siddet i mange Helsingør-tog der måtte vente bag et Nivå-tog!