Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nyt system skulle give stabil togdrift, sender tog imod hinanden
Så kom Jacob i avisen. Til lykke med det.
Desværre er læserne nok ikke blevet ret meget klogere. Mon ikke der er nogle der sidder tilbage med en fornemmelse af, at det er godt nok farligt at begive sig ud på tur med Arriva, når sådan noget kan forekomme?!

Begejstringen er ellers uden grænser:

Kollektiv Trafik Forum 7. SEP 2022:

"Tog på tværs af Jylland har fået nye digitale signaler at køre efter
Siden maj har Banedanmark arbejdet på med at etablere nyt, digitalt signalsystem mellem Holstebro og Herning og videre til henholdsvis Vejle og Skanderborg
- Det er rigtig godt for passagerne på tværs af Jylland, at de nu kan se frem til mere stabil drift. Når ambitionen er at få flere med den kollektive trafik, så er tog til tiden essentielt. Det er det nye signalsystem med til at sikre, siger transportminister Trine Bramsen (S)."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/tog-paa-tvaers-af-jylland-har-faaet-nye-digitale-signaler-at-koere-efter/2424 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-22, 15:56Begejstringen er ellers uden grænser:

Kollektiv Trafik Forum 7. SEP 2022:

"Tog på tværs af Jylland har fået nye digitale signaler at køre efter
Siden maj har Banedanmark arbejdet på med at etablere nyt, digitalt signalsystem mellem Holstebro og Herning og videre til henholdsvis Vejle og Skanderborg
- Det er rigtig godt for passagerne på tværs af Jylland, at de nu kan se frem til mere stabil drift. Når ambitionen er at få flere med den kollektive trafik, så er tog til tiden essentielt. Det er det nye signalsystem med til at sikre, siger transportminister Trine Bramsen (S)."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/tog-paa-tvaers-af-jylland-har-faaet-nye-digitale-signaler-at-koere-efter/2424 .

M.v.h.
Niels
Jo, fint nok, ikke mindst begrebet "essentielt". Desværre har virkeligheden i overgangsperioden vist sig lidt langt væk fra den ministerielle begejstring. Det skal nok komme, når alle har fået erfaring i det nye system, ikke mindst med at håndtere uventede situationer! :o 
M.v.h.
Ove af Erritsø, hvorfra jeg næsten kan skue over til "Trafiktårn Vest", hvor det hele styres fra "på tværs af Jylland"!

Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)

Nyt system skulle give stabil togdrift, sender tog imod hinanden
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/09-22, 14:21.
Seneste redigering: 12/09-22, 14:23 af Per Holm
Så længe der ikke er overlappende kørtilladelser er der intet sikkerhedsmæssigt problem men trafikstyringen skal gås efter så det kun vil forekomme hvor mindst et tog er tilsigtet at vende og køre i modsat retning tilbage.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: vollensir Dato 12/09-22, 13:00Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)
Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.

Citat fra: niko7866 Dato 20/09-22, 09:58
Citat fra: vollensir Dato 12/09-22, 13:00Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)
Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.
Men det svært at skrive at imellem to områder med sporskifter, så er man i et spor udenfor område
med sporskifter.. Ellers kan det gøres mere simpel? Nogle gange er de gamle begreber bedre end de nye...

Citat fra: steenth Dato 20/09-22, 10:07
Citat fra: niko7866 Dato 20/09-22, 09:58
Citat fra: vollensir Dato 12/09-22, 13:00Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)
Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.
Men det svært at skrive at imellem to områder med sporskifter, så er man i et spor udenfor område
med sporskifter.. Ellers kan det gøres mere simpel? Nogle gange er de gamle begreber bedre end de nye...
Nu skrev han jo også fri strækning og ikke fri bane  8)  ;)
(duk og væk)

Citat fra: niko7866 Dato 20/09-22, 09:58Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.

Det ved vi godt. Men forstod vi ikke alle, hvad der mentes? Ja. Befinder vi os i en sikkerhedskritisk kommunikation? Nej.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/09-22, 12:21
Citat fra: steenth Dato 20/09-22, 10:07
Citat fra: niko7866 Dato 20/09-22, 09:58
Citat fra: vollensir Dato 12/09-22, 13:00Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)
Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.
Men det svært at skrive at imellem to områder med sporskifter, så er man i et spor udenfor område
med sporskifter.. Ellers kan det gøres mere simpel? Nogle gange er de gamle begreber bedre end de nye...
Nu skrev han jo også fri strækning og ikke fri bane  8)  ;)
(duk og væk)
I den her debat er det vel ligegyldigt om det er fri bane eller strækning ?

Pointen er vel at de er sendt mod hinanden på et enkeltsporet sporstykke. Dog fuldt overvåget og dermed ikke en farlig situation, højst lidt akavet.

Og jeg er sikker på at alle forstod det, da de læste det første indlæg.

Citat fra: steenth Dato 20/09-22, 10:07
Citat fra: niko7866 Dato 20/09-22, 09:58
Citat fra: vollensir Dato 12/09-22, 13:00Efter signende er det sket så sent som i dag at tog Arriva tog igen igen har holdt med 200 meters mellemrum og kigget på hinanden på fri strækning  :(  8)
Der er ikke noget, som der hedder "fri bane", når man kører efter ORF.
Men det svært at skrive at imellem to områder med sporskifter, så er man i et spor udenfor område
med sporskifter.. Ellers kan det gøres mere simpel? Nogle gange er de gamle begreber bedre end de nye...
Man kunne jo bare kalde det et enkeltsporet sporstykke, som vel er pointen i problemet der skitseres ?

Det er slet ikke svært at forklare, bare se her:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh.
Poul.

Citat fra: Ove Nygaard Dato  9/09-22, 11:24
Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-22, 15:56Begejstringen er ellers uden grænser:

Kollektiv Trafik Forum 7. SEP 2022:

"Tog på tværs af Jylland har fået nye digitale signaler at køre efter
Siden maj har Banedanmark arbejdet på med at etablere nyt, digitalt signalsystem mellem Holstebro og Herning og videre til henholdsvis Vejle og Skanderborg
- Det er rigtig godt for passagerne på tværs af Jylland, at de nu kan se frem til mere stabil drift. Når ambitionen er at få flere med den kollektive trafik, så er tog til tiden essentielt. Det er det nye signalsystem med til at sikre, siger transportminister Trine Bramsen (S)."


Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/tog-paa-tvaers-af-jylland-har-faaet-nye-digitale-signaler-at-koere-efter/2424 .

M.v.h.
Niels
Jo, fint nok, ikke mindst begrebet "essentielt". Desværre har virkeligheden i overgangsperioden vist sig lidt langt væk fra den ministerielle begejstring. Det skal nok komme, når alle har fået erfaring i det nye system, ikke mindst med at håndtere uventede situationer! :o 
M.v.h.
Ove af Erritsø, hvorfra jeg næsten kan skue over til "Trafiktårn Vest", hvor det hele styres fra "på tværs af Jylland"!

Begge dele kan sådan set godt være rigtigt. Selv om der er fejl, og også en "ny" slags fejl, som den beskrevne, så kan det samlede antal signalfejl og de deraf følgende forsinkelser godt være mindre.

Som jeg har forstået det, så er det det, som er situationen på de strækninger, der har haft ERTMS i noget tid - altså at der generelt er færre fejl end før udskiftningen. Hvordan det ser ud på de senest indkoblede, ved jeg ikke, men mon ikke de ender samme sted?

Gå op Sider:[1]
DSB MT 162Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak