Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 8/03-23, 13:51.
Citat fra: mlarsen Dato  8/03-23, 09:15
Citat fra: andersj Dato  7/03-23, 22:43Enighed om kompensation for forsinkede og mangelfulde TWINDEXX Swiss Express

Alstom og SBB har nu indgået et forlig omkring TWINDEXX Swiss Express togene som blev bestilt hos Bombardier i 2010. Togene har været for sent leveret (sidste togsæt blev leveret i 2022) og mangler har gjort at man har opgivet tilt-funktionen som skulle muliggøre hurtigere kørsel i kurver.
Allerede i 2014 gav Bombardier tre ekstra togsæt uden beregning som kompensation for forsinkelserne mens man nu med Alstom har aftalt levering af forskellige ydelser til en værdi af seks togsæt.

Pressemeddelelse SBB: https://company.sbb.ch/de/medien/medienstelle/medienmitteilungen/detail.html/2023/3/0603-1
Kan man mærke en sød duft af præcedens her - til senere brug hvis det skulle blive aktuelt?

Det er jo ikke unormalt at der aftales kompensation for forsinket eller mangelfuld levering. I en anden tråd her på forummet nævnes det at DSB pt. er igang med at forhandle med Talgo om kompensation.

DSB fik også en blanding af kontant kompensation og rabat på reservedele hos AnsaldoBreda for IC4/IC2.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 8/03-23, 20:50.
Siemens skal levere 27 Desiro ML til ÖBB

ÖBB har i dag offentliggjort at de har bestilt yderligere 27 Desiro Mainline togsæt med tre vogne hver hos Siemens. Dermed kommer antallet af Desiro ML hos ÖBB op på 246 togsæt. Togene leveres fra 2025.

Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=174373&menueid=27022

Anders

Kort materiel nyt
Af Bent Jensen. 9/03-23, 16:01.
Citat fra: andersj Dato  8/03-23, 20:50Siemens skal levere 27 Desiro ML til ÖBB

ÖBB har i dag offentliggjort at de har bestilt yderligere 27 Desiro Mainline togsæt med tre vogne hver hos Siemens. Dermed kommer antallet af Desiro ML hos ÖBB op på 246 togsæt. Togene leveres fra 2025.

Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=174373&menueid=27022
var øbb ellers ikke negative over togene fra Siemens

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 20/03-23, 21:03.
Stadler skal levere 13 EuroLight Dual lokomotiver til Trenitalia

Der er indgået en rammeaftale på op til 50 lokomotiver, med fast bestilling på 13 stk. Dertil skal Stadler levere fuld service af lokomotiverne i 10 år med option på forlængelse af 5 år to gange (op til 20 år i alt). Lokomotiverne vil kunne køre på 3kV DC + diesel og skal bruges som redningslokomotiver til at trække nedbrudte tog væk fra strækninger samt til styrevognstog. De vil kunne trække op til to sammenkoblede ETR1000 Frecciarossa togsæt på en 21 ‰ stigning.

Mere info i pressemeddelelsen: https://www.stadlerrail.com/en/media/article/stadler-and-trenitalia-sign-a-framework-agreement-for-the-supply-of-up-to-50-bi-mode-locomotives/1288/?fbclid=IwAR3gEdSY73Z4YlicDLgWX_R9HtAAq7JWgnv-hvqHk2U9LppOjY1agHYJzB0

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af Bent Jensen. 21/03-23, 06:56.
Citat fra: andersj Dato 20/03-23, 21:03Stadler skal levere 13 EuroLight Dual lokomotiver til Trenitalia

Der er indgået en rammeaftale på op til 50 lokomotiver, med fast bestilling på 13 stk. Dertil skal Stadler levere fuld service af lokomotiverne i 10 år med option på forlængelse af 5 år to gange (op til 20 år i alt). Lokomotiverne vil kunne køre på 3kV DC + diesel og skal bruges som redningslokomotiver til at trække nedbrudte tog væk fra strækninger samt til styrevognstog. De vil kunne trække op til to sammenkoblede ETR1000 Frecciarossa togsæt på en 21 ‰ stigning.

Mere info i pressemeddelelsen: https://www.stadlerrail.com/en/media/article/stadler-and-trenitalia-sign-a-framework-agreement-for-the-supply-of-up-to-50-bi-mode-locomotives/1288/?fbclid=IwAR3gEdSY73Z4YlicDLgWX_R9HtAAq7JWgnv-hvqHk2U9LppOjY1agHYJzB0

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
er der nogen selskaber der opererer.i Danmark der er ved at købe denne type lokomotiver med venlig hilsen Bent Jensen

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 22/03-23, 10:55.
Citat fra: andersj Dato 12/12-22, 21:09CAF skal levere yderligere 20 sporvogne til Budapest

Budapesti Közlekedési Központ (BKK) har bestil 20 Urbos med fem vogne til levering i 2024. Siden 2014 har BKK bestilt hív. 37 og 36 Urbos og dette er nu den tredje ordre.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=404

Budapest kalder sidste option på rammeaftale med CAF

Budapesti Közlekedési Központ (BKK) har 20. marts 2023 kaldt den sidste option under rammeaftalen fra 2014 med CAF. Det drejer sig om 31 URBOS 3, hvoraf de 26 bliver 5-delte på 34 m og 5 bliver 9-delte på 56 m længde.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Budapest CAF tram (CAF).

Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/budapest-exercises-final-tram-option/63784.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

Se om sporvogne i Budapest: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Budapest .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 3/04-23, 14:26.
Seneste redigering: 3/04-23, 14:30 af Niels Munch
Polen: Nye tog til Gdańsk-området.

Regionen Pomorskie Voivodship har 27.03.2023 afgivet ordre til NEWAG Nowy Sącz på 20 3-vogns EMU til brug på SKM-forstadslinjerne fra Gdańsk til Wejherowo via Gdynia, og yderligere 11 4-vogns EMU til brug på regionale linjer.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
4-vogns Impuls 2 til regionale linjer (Grafik: NEWAG).

De første otte tog planlægges leveret inden udgangen af 2023, og fra 2026 vil Gdańsk – Wejherowo kun blive betjent med nye eller moderniserede tog.

EMU'erne fra producentens Impuls 2-familie vil erstatte aldrende, uombyggede EN57-enheder:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PKP SKM uombygget forstadstog EN57 nr. 1107 med S2 til Gdańsk-Śródmieście på Gdańsk Główny 26.09.2019 (nm).

Operatøren er det PKP-ejede SKM Trójmiasto.

Regionen har endvidere udbudt levering af fire elektro-diesel togsæt, der vil gøre det muligt at lancere gennemgående trafik også via ikke-elektrificerede linjer.

Uddybende kilde: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/pomorskie-voivodship-orders-emus/63858.article .
Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 5/04-23, 15:23.
CAF skal levere 6 sporvogne til Alcalá de Guadaíra

Pressemeddelelse: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=415

CAF skal levere 29 regionaltog til RENFE

Kontrakten inkluderer vedligehold i 15 år samt reservedele og har en option på yderligere 9 togsæt. CAF skriver at togene vil køre som 4-vognstog med plads til 500 passagerer, men RENFE skriver ikke noget om 4-vognstog og deres illustrationer viser et 2-vognstog.





Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=416

Pressemeddelelse RENFE: https://www.renfe.com/es/es/grupo-renfe/comunicacion/renfe-al-dia/sala-de-prensa/renfe-adjudica-caf-suministro-29-trenes-electricos-cercanias-millones-euros

CAF skal levere 11 Coradia Polyvalent til Nouvelle-Aquitaine regionen i Frankrig og 7 til Senegal

Dette er den første ordre efter CAF overtog Coradia Polyvalent platformen samt fabrikken i Reichshoffen i Frankrig fra Alstom, som følge af konkurrencemyndighedernes krav efter Alstoms køb af Bombardier.
Alstom skal leverer udstyr til togene, mens CAF designer og samler dem.
Alle togene er 4-vogns togsæt.

Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=417

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 10/04-23, 13:45.
Seneste redigering: 10/04-23, 13:52 af Niels Munch
'Class 230' endelig i trafik hos Transport for Wales Rail (TfW)

Her er der tale om avanceret genbrug, idet TfW har aftaget i alt fem 3-vogns togsæt fra firmaet Vivarail, der under produktnavnet "Vivarail D-Train" har ombygget/modificeret/moderniseret "D78 Stock" udrangeret fra London Underground.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Barking Station, District Line "D78 Stock" (forrest no. 7526), 05.08.2008 (Foto: Sunil060902 - Wikimedia Commons).

Togsættene til TfW er indrettet som batteri-diesel hybrid tog, der på fuldt opladede batterier vil kunne køre 65 - 80 km, hvilket rækker på Borderlands Line, hvor de indsættes.  Batterierne oplades dels af regenereret bremseenergi, dels af dieselgeneratoren, der også alternativt vil kunne anvendes som 'sekundær trækkraft'.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TfW  Class 230 testes nær Worcester, 16.07.2020 (Foto: Railphotographyuk - Wikimedia Commons).

Om det ikke udramatiske forløb til og med indvielsen 3. april 2023 - samt om toget generelt - kan læses i denne fyldige og illustrerede reportage: https://www.railwaygazette.com/uk/class-230s-finally-enter-service-with-transport-for-wales/63897.article .
(Fordrer sign-in, registrering er gratis).

Bl.a. vi anglofile vil vide, at genbrug af "London Tube Stock" i Storbritannien er et ældre fænomen og kendes fra Isle of Wight, hvis aldrende "1938 Stock" nylig er udskiftet til Vivarail D-Train i form af det 100% elektriske ombygningsprodukt Class 484.

Stadler Rail, som er involveret i nyleverancer til TfW (se InnoTrans 2022), skal i Birkenhead vedligeholde Class 230, bl.a. med medarbejdere fra det nu konkursramte Vivarail.

M.v.h.
Niels


Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 30/05-23, 22:23.
Så er det vist tid til en opdatering igen:

Alstom skal levere 60 RER NG til Île-de-France regionen

Togene er en option så der er nu bestilt i alt 131 RER NG togsæt. Togene skal indsætte på RER D og RER E linjerne i Île-de-France regionen i Frankrig.



Pressemeddelelse: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/4/alstom-supply-60-additional-rer-ng-trains-lines-rer-d-and-rer-e-ile-de-france-region

Alstom skal levere Citadis sporvogne til Toulouse, Brest, Besançon, Quebec City og Strasbourg

De tre første byer er gået sammen om en rammeaftale med en førstebestilling på 22 vogne. 9 til Toulouse, 8 til Brest og 5 til Besançon. De bliver 32,5 meter lange 2,4 meter brede og får plads til 201 passagerer.

Quebec City i Canada har bestilt 34 vogne inklusiv 30 års vedligehold,

Compagnie des Transports Strasbourgeois har indgået en rammeaftale med en førstebestilling på 22 vogne. Disse vogne bliver 45 meter lange, 2,4 meter brede og får plads til 286 passagerer. 

Pressemeddelelse: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/4/alstom-supply-new-citadis-trams-toulouse-brest-and-besancon-part-group-order
Pressemeddelelse: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/4/alstom-supply-34-citadis-trams-and-maintenance-quebec-city-canada
Pressemeddelelse: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/4/alstom-supply-new-trams-strasbourg-eurometropole

Siemens skal levere 40 Vectron lokomotiver til TX Logistik AG (FS Italiane Group)

Bestillingen inkluderer 15 års vedligehold og lokomotiverne skal bruges på Rhein-Alpe korridoren mellem Holland og Italien. Lokomotiverne kan derfor køre i Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland og Italien.

Pressemeddelelse: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-receives-large-order-tx-logistik-ag

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 1/06-23, 22:07.
Alstom skal levere 130 Citadis sporvogne til Southeastern Pennsylvania Transportation Authority (SEPTA)

Der er option på yderligere 30 vogne. Vognene skal bygges på Alstoms fabrik i Hornell i Upstate New York af hensyn til amerikansk protektionisme. Motorene bygges af Alstom i West Mifflin, Pennsylvania.

Vognene bygges til en sporvidde på 1,581 mm, der benyttes i Philadelphia.



Pressemeddelelse: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/6/alstom-selected-southeastern-pennsylvania-transportation-authority-deliver-130-low-floor-electric-citadis-light-rail-vehicles

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 16/06-23, 15:30.
UPPSALA

Der en endnu intet "materielnyt" fra Uppsala, hvorom vi under overskriften "Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby" i 'det gamle forum' sludrede om bystyrets godkendte planer for byens nye sporvej.

Det var bl.a. en forudsætning for projektets realisering, at staten ville bidrage med 50% af infrastrukturens anlægsomkostninger; statens tilsagn foreligger nu, og der er tegnet kontrakt om den videre rådgivning m.v.

Uppsala bliver således - med al sandsynlighed - Sveriges næste sporvejsby.

Indtil da kan vi f.eks. hygge os med dette foto af Uppsalas vel hidtil nyeste sporvognsmateriel:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spårvagn (31) från Upsala Spårvägs AB vid ändhållplatsen på Norrlandsgatan, Uppsala 1935. FOTOGRAF: Sandberg, Paul. digitaltmuseum.se - ID: PS01882.

Vognene nr. 30-32 var ex Göteborg-bivogne, som i Uppsala blev ombygget og indsat som motorvogne på Sveriges første hurtigsporvognslinie, Graneberglinjen (Mälarlinjen), der åbnede 1928, og som sidste linie i Uppsala nedlagdes i 1953.

Om sporvejen 1906-1953: https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_sp%C3%A5rv%C3%A4gar
Om den nye sporvej: https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_sp%C3%A5rv%C3%A4g_(2000-talet)
Bystyrets udførlige website om projektet: https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/sa-arbetar-vi-med-olika-amnen/sa-arbetar-vi-med-sparvag-i-uppsala/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/06-23, 23:50.
FLIRT nummer 2.500 solgt

FLIRT-togsættene har været en massiv salgssucces og har været den primære motor bag Stadlers vækst fra miniput til stor spiller på et marked hvor mange togproducenter har måtte kaste håndklædet i ringen siden 90'erne.
FLIRT historien startede i 2002, hvor Stadler vandt en kontrakt hos SBB på levering af 12 togsæt til Stadtbahn Zug og 30 togsæt til S-Bahn Basel.

FLIRT er ironisk nok en schweizerkniv af et togsæt, for det er bestilt til adskillige sporvidder, i adskillige udformninger lige fra S-Tog til luxustog hos Leo Express. Det er bestilt til dieseldrift, batteridrift, brintdrift og naturligvis eldrift gennem køreledninger.

I starten blev FLIRT markedsført som Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, men da man begyndte at sælge dem som fjerntog og også til øvrige lande blev Innovativer erstattet med Intercity og det engelske navn blev Fast Light Intercity and Regional Train.

Ordren der ramte milepælen var en bestilling på fire elektriske FLIRT togsæt fra den italienske region Valle d'Aosta.

Første generation Stadler FLIRT som S-Bahn i Zug. Foto: Stadler
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Pressemeddelelse: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0616_media%20release_2500%20flirt_en.pdf

Stadler skal levere FLIRT-flåde til LTG Link i Litauen

Næste ordre er allerede i hus og dækker over ni elektriske FLIRT togsæt i en InterCity variant og seks batteridrevne FLIRT togsæt.
Der er option på yderligere 13 InterCity togsæt samt 15 og 11 batteritogsæt med hhv. 100 og 70 km rækkevidde.
Det er Stadlers første kontrakt i Litauen.

InterCitytogene bliver 93 meter lange med fem vogne. De får 184 siddepladser på 2. klasse og 16 siddepladser på 1. klasse.

Batteritogene bliver 65 meter lange med tre vogne samt en power pack vogn hvor batterierne er anbragt. Der bliver 128 siddepladser.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Pressemeddelelse: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0621_media%20release_stadler%20with%20the%20first%20order%20in%20the%20lithuania_en.pdf

Anders

Kort materiel nyt
Af Bent Jensen. 22/06-23, 08:32.
Er de Stadler tog også deem.der skal bruges på Rail Baltica mellem Polen og Estland?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Kort materiel nyt
Af Danskjävlar. 22/06-23, 09:32.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 08:32Er de Stadler tog også deem.der skal bruges på Rail Baltica mellem Polen og Estland?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Vi kender intet til hvilken leverandør der skal levere tog til Rail Baltica. Projektet bliver først færdiggjort ved slutningen af årtiet. Vi ved dog blot at det kommer til at skulle køre 230-240km/t i drift.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak