Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 16 17 [18]
Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 16/04-25, 12:13.
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 19:38Die Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) starter udbud på trimodale tilt-tog

BR 612 togsættene der blev bygget i 192 eksemplarer mellem 1998 og 2003 af ADtranz/Bombardier begynder så småt at nærme sig udskiftningsalderen. Togsættene er unikke ved at de har kurvestyring til kørsel med høj hastighed på strækninger med mange kurver, hvilket gør at de udelukkende bruges i den sydlige halvdel af Tyskland. De kørte dog også mellem Hannover og Bad Harzburg frem til 2014, hvor kurvestyringen ikke blev brugt men hvor der var behov for en højere hastighed end de 120 km/t øvrige dieseltogsæt kunne levere. Erixx overtog herefter med fabriksnye 140 km/t hurtige Lint 54. 

BEG har nu startet et udbud på efterfølgeren der udover kurvestyring skal kunne køre på både strøm fra køreledninger, batteri og brint. Dertil skal de have lavgulv, hvilket BR 612 ikke har.
At man vælger brint fremfor flere "køreledningsøer" kan virke underligt og nok også som noget der væsentligt komplicerer og fordyrer togene.
Jeg kan ikke helt gennemskue om det er BEG der køber togene, eller om det er operatøren der køber togene. Umiddelbart ligner det at det er operatøren der skal anskaffe togene, der skal indsættes fra 2029 og frem til 2032.

Det burde nok have været en kontrakt hvor alle delstaterne med BR 612 i drift gik sammen om en rammeaftale, for det giver ikke mening at udvikle mere end en variant og når de andre skal købe så har den togproducent jo monopol.

Pressemeddelelse BEG - https://beg.bahnland-bayern.de/de/pressemitteilungen/BEG-startet-Vergabeverfahren-fuer-Regionalverkehr-mit-innovativen-Neigetechnikzuegen-im-Allgaeu

Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) er kommet på andre tanker

Delstaten Bayern har annonceret planer om at erstatte dieseltrækkraft på 462 km ikke-elektrificerede strækninger med batteri og elektrisk trækkraft inden 2036.

210 km elektrificeres konventionelt. Til driften af strækningerne planlægger BEG at anskaffe elektriske togsæt, batteri-elektriske hybrid togsæt, kurvestyrede batteri togsæt og 'konventionelle' batteri togsæt.

Dette vil erstatte en tidligere plan om batteri-brint-elektrisk tri-mode drift, som i et feasibility study fandtes såvel kompleks som risikabel.

Uddybende kilde (engelsk): https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/tilting-battery-trainsets-in-bayerns-plan-to-abolish-diesel/68594.article .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 18/04-25, 11:30.
Det råder en utbredt skepsis i Tyskland mot hydrogendrift, noe som skal ha sin rot i erfaringene fra Hindenburg-katastrofen. Riktignok ser jeg at enkelte busselskaper har tatt i bruk hydrogenbusser, men det skjer ikke uten protester i de respektive lokalmiljøer. Bayerns vedtak om å gå bort fra hydrogenløsningen på lokaltogene må nok ses på bakgrunn av det tyskerne selv omtaler som "Hindenburg-syndromet".

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/04-25, 14:04.
Seneste redigering: 18/04-25, 14:08 af Per Holm
Mon ikke humlen er den høje pris og den besværlige tankning?

Hvis brint i øvrigt havde været billigt og nemt ville det nok have været nemmere at se bort fra en 88 år gammel luftskibsulykke. Der er trods alt siden sket mange andre ulykker.

Mere spændende kan det blive om det planlagte brintnet med lager i Lille Thorup og terminal i Hirtshals skulle give andre operatører interesse for brintdrift ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af SGN. 18/04-25, 20:01.
Citat fra: eyolf Dato 18/04-25, 11:30Det råder en utbredt skepsis i Tyskland mot hydrogendrift, noe som skal ha sin rot i erfaringene fra Hindenburg-katastrofen. Riktignok ser jeg at enkelte busselskaper har tatt i bruk hydrogenbusser, men det skjer ikke uten protester i de respektive lokalmiljøer. Bayerns vedtak om å gå bort fra hydrogenløsningen på lokaltogene må nok ses på bakgrunn av det tyskerne selv omtaler som "Hindenburg-syndromet".
Det var en lustig koppling. Skälen är nog helt andra!

Kort materiel nyt
Af Danskjävlar. 18/04-25, 21:15.
Citat fra: eyolf Dato 18/04-25, 11:30Det råder en utbredt skepsis i Tyskland mot hydrogendrift, noe som skal ha sin rot i erfaringene fra Hindenburg-katastrofen.

Næppe. Det lader til mere at være fordi brintdrift er yderst uøkonomisk.

Alle udregninger jeg har set hvad angår brintkøretøjer sammenlignet med elektriske viser at det kræver 3 gange så meget elektricitet per kilometer at køre et brintkøretøj som et elektrisk. Så alle driftsomkostninger med brændstof er mindst 3 gange højere. Og brintkøretøjer har ofte flere tekniske problemer fordi der er flere dele i undervejs i brinttankene og brændselscellerne der kan gå galt. For slet ikke at nævne hydrogentankene som også er yderst kostlige at installere sammenlignet med at koble på køreledninger på jernbanen, eller at bygge en lynlader til en bus eller lastbil.

Vi har jo også allerede haft 2 forskellige forsøg med brintbusser i Danmark. Et i Nordjylland med 3 busser og Et i København med 1 bus. Begge sluttede tidligt fordi de var alt for dyre i drift til at økonomien hængte sammen.

Så kort sagt, hvorfor så bruge en teknologi der både er mere kostbar og risikabel når alternativet ikke har disse problemer. Brintens eneste fordel er en hurtig genopfyldning i tanken, men batterier på bl.a. biler nærmer sig allerede over halvdelen af en brinttanks rækkevidde, og med hurtigere og hurtigere ladehastigheder på lynladere.

Det sted som jeg tror regeringen tænker på at bruge brint henne er dog nok mere som energilagring og til Power2X. Jeg har hørt om ideer om at gemme grøn energi som brint. Det ville ikke være super effektivt men det kunne holde. Men de vil sikkert i stedet for bruge brinten som ingredients til at lave metanol på Power2X fabrikker. Regeringen har satset på metanol som et "grønt" brændstof til bl.a. skibsfarten og flyindustrien. Og man kan lave metanol gennem en kombination af brint, og carbondioxid, hvilket kan hentes enten ved fermentering af afgrøder, eller ved Carbon capture.

Nogle folk hævder at dette er CO2 Neutralt fordi de ikke vil tilføje ny CO2 i atmosfæren, hvilket kan være sandt nok men næppe praktisk i virkeligheden. CO2 neutralitet har ikke altid holdt i længden mens produktion bliver skaleret op, ligesom vi bl.a. har set i biomasse industrien der også reklamerede sig med at være CO2 Neutral. Plus så er Carbon Capture teknologi ikke effektiv nok til at suge CO2 direkte ud af atmosfæren endnu. Alle ordninger i Danmark indtil videre har været på skorstene på fabrikker og kraftværker. Så det betyder at CO2'en ikke rigtig er genbrugt CO2 og at der ergo er nødt til at blive udledt CO2 fra sorte kilder til at skabe metanolen.

...Vent hvad handle den her diskussion om igen?

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 18/04-25, 21:43.
I Tyskland har der været ekstremt dårlige erfaringer med brintdriften på tognettet omkring Bremervörde hvor LNVG og EVB indsatte 14 brinttogsæt i 2022 og i Taunusnetz omkring Frankfurt am Main.

Nogle af problemerne omhandlede tekniske problemer på selve iLint togsættene fra Alstom, men der har også bl.a. været mangel på brint fordi det kun er blevet produceret når der har været strøm i overskud og kun få steder i Tyskland. LNVG i Niedersachsen ændrede lynhurtigt mening fra at brinttog var fremtiden til at droppe alle planer om at anskaffe flere end de 14 togsæt til EVB.

De tre brintbusser i Nordjylland var med i et EU-projekt med massivt tilskud fra 2020-2022, men det kunne ikke betale sig at fortsætte driften af busserne efter tilskuddet fra EU ophørte og nu kører de samme ruter med rene batteribusser, fordi udviklingen på batteribusserne er gået så hurtigt i forhold til rækkevidde. 

Anders

Kort materiel nyt
Af Keminørden. 18/04-25, 22:21.
Citat fra: Danskjävlar Dato 18/04-25, 21:15[Men de vil sikkert i stedet for bruge brinten som ingredients til at lave metanol på Power2X fabrikker. Regeringen har satset på metanol som et "grønt" brændstof til bl.a. skibsfarten og flyindustrien. Og man kan lave metanol gennem en kombination af brint, og carbondioxid, hvilket kan hentes enten ved fermentering af afgrøder, eller ved Carbon capture.

Jern og stål. Svenskerne har allerede bygget et stålværk som bruger brint til at reducere jern i stedet for kul. Det smeltes derefter i en lysbueovn, hvor man kan justere sammensætningen. Den slags anlæg burde være til at bygge, eventuelt også i DK eller bare med dansk brint et andet sted i Europa, og så er det bare et spørgsmål om at få et tog eller skib til at levere jernmalm ind, og så at få kørt stålet videre til industrien. Metanol er også en god mulighed, men som du jo har nævnt er det begrænset.

Kort materiel nyt
Af anho. 18/04-25, 22:48.
Citat fra: Danskjävlar Dato 18/04-25, 21:15Nogle folk hævder at dette er CO2 Neutralt fordi de ikke vil tilføje ny CO2 i atmosfæren, hvilket kan være sandt nok men næppe praktisk i virkeligheden. CO2 neutralitet har ikke altid holdt i længden mens produktion bliver skaleret op, ligesom vi bl.a. har set i biomasse industrien der også reklamerede sig med at være CO2 Neutral. Plus så er Carbon Capture teknologi ikke effektiv nok til at suge CO2 direkte ud af atmosfæren endnu. Alle ordninger i Danmark indtil videre har været på skorstene på fabrikker og kraftværker. Så det betyder at CO2'en ikke rigtig er genbrugt CO2 og at der ergo er nødt til at blive udledt CO2 fra sorte kilder til at skabe metanolen.

...Vent hvad handle den her diskussion om igen?

Den primære årsag til at vi endnu ikke benytter direkte CO2-indfangning fra atmosfæren er at det simpelt hen er billigere at forhindre drivhusgasserne i at blive udledt til at begynde med. For en stat der har målsætninger om at sænke klimaaftrykket men også har en masse andre ting man ønsker at bruge penge på, giver det langt mere mening at investere i produktion af grøn energi end i at fange CO2 fra atmosfæren.

Det kan potentielt være bedre for klimaet at benytte P2X-løsninger selv hvis de ikke er 100 % klimaneutrale, så længe der er fossile brændstoffer som de kan erstatte, og så først bekymre sig om at 'lukke kredsløbet' og opnå 0 (eller negativ) drivhusgasudledning når man er holdt op med at bruge fossile brændsler direkte.

Som Keminørden (det burde have været mit navn!) også skriver, så er brint en nødvendighed for klimaneutralt stål. Hvis brint skal bruges direkte som energikilde til andre formål end reduktion af jernmalm, så bliver det nok i og omkring stålværker hvor man bare kan tappe det fra en rørledning i stedet for at behøve store tanke med det stads.

Kort materiel nyt
Af Keminørden. 18/04-25, 22:58.
Citat fra: anho Dato 18/04-25, 22:48Som Keminørden (det burde have været mit navn!) også skriver, så er brint en nødvendighed for klimaneutralt stål.

Det kan jo også lavet med direkte elektrolyse, enten med jernoxid i en basisk opløsning, klor-jern processen, smeltet oxid elektrolyse, eller endda elektrolyse af jernklorid hvor man bruger den producerede klor til at lave saltsyre, som så kan opløse mere jernmalm.

Om det er billigere at producere det via brint eller via en af de andre processer kommer vel mest an på hvor billige elektrolysecellerne kan blive. Og om det bliver central eller distribueret produktion. Måske kommer der til at være et væsentligt marked for jernbanen hvis der pludseligt skal transporteres en masse jernmalm og jernprodukter rundt i EU til de steder hvor elmarkedet er bedst egnet til produktionen.

Kort materiel nyt
Af ivar. 19/04-25, 00:00.
Der er skrevet mange kloge ord om brintdrift, det skal jeg ikke gå ind i.

Men man skal heller ikke uden videre hælde Eyolfs argument ned ad brættet. Tyskland har historisk set haft ret dårlige erfaringer med en innovativ tilgang til rigtig meget. Det er ganske vist 90 år siden, det gik løs, men det præger stadig tankegangen - vi ved, hvad vi har.

Tyskland er dybt konservativt. Der er en grund til, at der stadig står en fax i Kanzleramt - og andre steder i administrationen.

Den blyantsstreg, der blev sat i 1920, udgør en meget stor forskel i deres og vores tilgang til rigtig mange emner.

-ivar

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 19/04-25, 13:10.
Frankrig

Den af mange danske kendte og skattede "koglebane" Chemins de fer de Provence (CP) skal i f.m. et igangværende moderniseringsprogram have nye tog.

Région Provence-Alpes-Côte d'Azur har med Stadler Bussnang indgået kontrakt om otte skræddersyede tovogns diesel-batteri hybrid togsæt til levering i 2028:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Grafik: Stadler.

Stadlers uddybende pressemeddelelse (engelsk) af 16.04.2025: https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/bye-bye-co2-eight-customised-hybrid-metre-gauge-multiple-units-built-by-stadler-for-southern-france .

Togsættene skal vedligeholdes på et nybygget værksted i banens depotområde i Nice-Lingostière.

Det betyder farvel til CP's ældre dieselflåde, hvoraf nyeste type er denne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
CP dieseltogsæt AMP 805/806, Gare de Nice CP 25.04.2016 (NMø).

..... som blev bygget i 4 eksemplarer i 2010 af CFD Bagnères (som nu ejes af spanske CAF) og kaldtes Autorail Métrique Provence (AMP 800).

På grund af deres form og farve døbte jeg dem "pølsetog" .....

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 19/04-25, 14:23.
Thüringen [D]

DB Regio har bestilt 19 batteri-elektriske FLIRT Akku togsæt fra Stadler til det såkaldte Mittelthüringer Akku-Netz:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Grafik: Stadler.

Den nye DB Regio operatørkontrakt løber fra december 2028 til december 2043 og omfatter et årligt volumen på omkring 3,6 millioner køreplankilometer.

Stadler er aktuelt oppe på 151 FLIRT Akku-tog i alt til det tyske marked.

Stadlers uddybende pressemeddelelse af 17.04.2025 (engelsk): https://www.stadlerrail.com/en/media/media-releases/stadler-liefert-19-flirt-akku-fahrzeuge-fuer-das-mittelthueringer-akku-netz .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 16 17 [18]

DSB R 951

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak