Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 15
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 24/07-23, 19:34.
Der er rigtig kommet gang i bestillingerne på Alstom TRAXX lokomotiver.

Alstom skal levere 50 TRAXX MS3 lokomotiver til RAILPOOL

Alle lokomotiverne skal køre i Frankrig eller mellem Frankrig og nabolandene. (Vectron er endnu ikke godkendt i Frankrig, men Siemens er begyndt på processen).

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2023/7/alstom-und-railpool-unterzeichnen-einen-vertrag-ueber-50-traxx-universal-lokomotiven

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 26/07-23, 10:05.
Kassel bestiller 22 sporvogne fra Škoda
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: Škoda).
 
Kasseler Verkehrs-Gesellschaft (KVG) har indgået kontrakt med Škoda Group om levering af 22 toretnings sporvogne til Kassel samt med option på yderligere 18 sporvogne. Kontrakten på 88 mio. EUR er den største investering i rullende materiel i KVG's historie.

Produktionen er planlagt til at starte i slutningen af 2024 med levering i 2026 m.h.p. regulær drift fra 2027.

Uddybende kilde: https://www.railwaypro.com/wp/kassel-orders-22-trams-from-skoda/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 26/07-23, 16:10.
Det er meg bekjent første gang i sin historie at Kassel går utenom Tyskland med en sporvognsanskaffelse. Vites det noe om hvorvidt de nye vognene skal erstatte de etterhvert aldrende vognene av type NGT6C, eller om det dreier seg om en reell utvidelse av flåten?



Og er det kun KVG som skal ha de nye vognene, eller skal også RBK ha noen av dem? Bemerkningen i Railway Pro om "Vellmar, Baunatal, Lossetal and other neighbouring areas" kan tyde på at noen vil bli tildelt RBK.

Kassel og omegn er i det hele tatt en særdeles spennende sporveisregion. Her sprenges grensene mellom sporvei og jernbane. Sporveien beveger seg ut av bygatene og over på jernbanespor som den deler med både gods- og persontog, på flere strømsystemer og dieseldrift i tillegg. Her kan vi for alvor snakke om bybane. Kassel har ofte vært i spissen av den teknologiske utviklingen, og den nye bestillingen tyder på at de fortsatt ikke er redd for å prøve nye veier.

Se flere bilder fra Kassels mangfoldige og spennende sporvei her.


Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 2/08-23, 16:10.
Siemens skal levere 90 S-tog til DB Regio i München

Siemens blev i januar valgt som vinder af DB Regio's udbud på nye S-tog til München, men klager fra Alstom har gjort at kontrakten først er blevet tildelt nu.

Der er tale om en fast bestilling på 90 togsæt på 202 meter og med 13 vogne hver. Til sammenligning er de nuværende BR 423 togsæt 67 meter lange. Togene skal bl.a. bruges til at erstatte de sidste BR 420 i München og til at udvide kapaciteten. På sigt skal BR 423 togene også udskiftes.

Hvert togsæt får plads til 1.841 passagerer.

Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/germanys-most-modern-s-bahn-trains-munich


Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 2/08-23, 16:34.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 10/08-23, 15:44.
Siemens skal levere 28 Mireo til Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW)

Togene får tre vogne og leveres mellem november 2025 og april 2026. Togene skal indsættes rundt om Stuttgart som erstatning når de eksisterende tog tages ud af driften for udrustning til ETCS. Hvor de skal indsættes efterfølgende er ikke kendt.

Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/de/pressemitteilung/siemens-mobility-liefert-28-mireo-regionalzuege-fuer-baden-wuerttemberg



Alstom skal levere 60 personvogne til Connecticut Department of Transportation i USA

Vognene skal levers fra 2026 og der er en option på yderligere 313 vogne.

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/8/alstom-supply-60-single-level-coach-cars-connecticut-department-transportation-its-statewide-rail-system



Škoda og Titagarh Firema skal levere 70 nattogsvogne til Trenitalia

Kontrakten har en option på yderligere 300 vogne. I den første bestilling indgår tre vogntyper, 44 Comfort vogne, 22 DeLuxe vogne og 4 Economy vogne.

Economy er siddevogne med 2+1 opstilling. Comfort vognene har syv kupéer med fire senge i hver. DeLuxe vognene har otte kupéer med eget toilet og bad. Seks af kupéerne er med en seng og to af dem er med dobbeltseng.

Pressemeddelelse Škoda - https://www.skodagroup.com/press-release/skoda-group-and-titagarh-firema-won-tender-for-coaches-for-italian-night-lines






Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/08-23, 01:13.
Stadler skal levere yderligere 5 KISS togsæt til Caltrain

I 2016 indgik Caltrain i Californien en kontrakt med Stadler på elektriske dobbeltdækkertogsæt. Kontrakten lød på 96 vogne + 96 vogne i option. De første 96 vogne blev bestilt som 16 togsæt med seks vogne hver. I 2019 blev bestillingen forøget til 133 vogne, så man kom op på 19 togsæt med syv vogne hver.
Her i august har Caltrain og Stadler så annonceret bestillingen af yderligere fire togsæt, på ukendt antal vogne, samt et batteridrevet dobbeltdækkertogsæt på fire vogne, heraf tre personvogne. Det batterielektriske togsæt skal indsættes som en test mellem San Fransisco og Gilroy. Mellem San Fransisco og San Jose drives og oplades toget gennem køreledningerne.

Pressemeddelelse Caltrain: https://www.caltrain.com/news/caltrain-pilot-first-nation-bi-level-dual-electric-and-battery-powered-train-expand-zero
Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0818_media%20release_caltrain%20bemu%20and%20emu%20options_en.pdf



Begge fotos: Caltrain

Bemærk at der er døråbninger i to niveauer, hvoraf øverste niveau er tilpasset perronhøjden på det kommende California High-Speed Rail system. De første togsæt havde allerede fået monteret dobbeltdøre på øverste niveau inden man besluttede sig for at blænde dem af med en falsk dør indtil man er klar til at betjene de høje perroner i fremtiden.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/08-23, 22:00.
Hollandske GreenCityTrip har gennem et leasingselskab angiveligt købt 75 brugte ICR-vogne af de hollandske statsbaner NS, med option på op til 250 vogne i alt. ICR vognene bruges pt. i InterCity Direct togene på korridoren Amsterdam-HSL Zuid-Rotterdam-Breda-Bruxelles og som InterCity mellem Den Haag-Rotterdam-Eindhoven.
Vognene erstattes løbende af Coradia Stream / ICNG togsæt i takt med at de bliver leveret, men enkelte stammer er allerede arbejdsløse da man ikke var i stand til at forlænge lejeperioden på de leasede BR 186 lokomotiver der bruges i alle stammerne med ICR vogne.
Vognene blev bygget i 80'erne af Talbot i Aachen og må køre 160 km/t. Planen er at nogle af vognene skal ombygges til nattogskørsel.

Informationerne skulle stamme fra denne artikel, men da den er bag betalingsmur har jeg ikke selv mulighed for at verificere det: https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/touristik-wie-tui-den-nachtzug-profitabel-machen-will/29340610.html

Baggrunden er, som artiklen også handler om, at den tyske rejsearrangør TUI vil satse på togrejser til storbyer (TUI City Express) samt skitog (TUI Ski Express) om vinteren. Her i starten køber man sig ind på GreenCityTrips eksisterende chartertog Amsterdam-Prag her i sommerweekenderne og Amsterdam-Østrig i vintermånederne. TUI´s engagement har gjort at togene nu også standser på stationer i Tyskland for passagerudveksling. Normalt har GreenCityTrip kun standset i Holland.
Med de ekstra vogne kigger man på nye ruter mod Østrig, Italien, Frankrig og/eller Skandinavien.


Dette er endnu et eksempel på at markedet for både fabriksnyt og brugt fjerntogsmateriel i Europa er rødglødende i disse år. Eksisterende materiel sælges nu allerede mens det stadig er i drift.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 22/08-23, 21:51.
De israelske statsbaner vil udfase de sidste tog der ikke er dobbeltdækkere, for at tilbyde tilstrækkelig kapacitet til forventede 105 millioner årlige passagerer i 2025 og 300 millioner i 2040.

De har derfor besluttet at bestille yderligere 96 Twindexx dobbeltdækkervogne hos Alstom, hvoraf de i forvejen ejer 580. Dertil anskaffes der yderligere 4 TRAXX lokomotiver. Hver stamme skal bestå af 8 dobbeltdækkervogne.

Derudover bestilles der også yderligere 81 Siemens Desiro HC halvandendækkertogsæt med fire vogne hver. Israel har i forvejen bestilt 60 af disse togsæt, hvoraf 24 er leveret og i drift. Desiro HC skal køre med op til tre sammenkoblede togsæt på i alt 12 vogne.

Hvornår kontrakterne med Alstom og Siemens underskrives er ligesom leveringstidspunktet ukendt.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/israel-railways-to-switch-to-entirely-double-deck-fleet/64750.article

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 25/08-23, 14:00.
Stadler og ÖBB præsenterer Servicejet togsæt

ÖBB bestilte i 2021 18 nye redningstog hos Stadler udformet som togsæt. Primært som følge af de tre store østrigske jernbanetunneller der står klar i de kommende år - Koralmtunnel (33 km, december 2025), Semmering-Basistunnel (27,3 km, ca. 2030) og Brennerbasistunnel (64 km, ca. 2032).

Togsættene er multifunktionelle og har flere drivmidler, passagerafdeling til evakuering af op til 324 personer, brandslukningsudstyr, tophastighed på 160 km/t og førerrum i begge ender til hurtigt retningsskifte.
Togene kan og vil dog blive indsat på hele ÖBB's strækningsnet efter behov, eksempelvis som assistance til nedbrudte tog. 

Den midterste vogn indeholder 40.000 liter vand til brandslukning. 

Pressemeddelelse ÖBB med flere billeder og link til YouTube video: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=184279&menueid=27020



Siemens skal levere yderligere 10 Amtrak Airo tog til Amtrak i USA

Denne bestilling bringer det samlede antal bestilte Airo tog op på 83 tog. Togene bygges af Siemens i Californien og leveres fra 2026.

Pressemeddelelse Amtrak: https://media.amtrak.com/2023/08/more-amtrak-airo-trainsets-ordered-to-meet-surging-demand/

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 31/08-23, 12:44.
Siemens vinder rammeaftale på op til 540 Mireo togsæt til ÖBB

Erstatningen for den annullerede rammeaftale på Talent 3 togsæt fra Bombardier er nu endelig tildelt. Det er Siemens der får lov til at levere op til 540 Mireo togsæt til regionaltrafikken samt den inderalpine fjerntrafik i Østrig. Dvs. de IC-tog der i dag køres lokomotivtrukne med et par IC-vogne som eksempelvis Graz-Linz.

Det er endnu ikke offentliggjort hvor mange togsæt der rent faktisk bestilles, men der skulle ifølge medierne være tale om ca. 200 stk. i første omgang - rammeaftalen dækker over 10 år.
De første togsæt forventes først leveret i 2028, hvilket er utraditionelt for Mireo der ellers typisk har en leveringstid på blot ca. 2 år. Men der er muligvis tale om nogle opgraderinger i forhold til en standard-Mireo, der er ret skrabet indrettet. Desuden har produktionen i Krefeld også ret travlt i disse år.

Pressemeddelelse Siemens: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-wins-tender-framework-contract-540-trains-obb
Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=184628&menueid=27022

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 5/09-23, 13:44.
Alstom skal levere yderligere 5 Coradia Continental til Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH (RGB GmbH)

RGB bestilte i 2012 20 togsæt til det nye ENNO brand (Elektro-Netz Niedersachsen-Ost) som togene på RE30 Wolfsburg Hbf - Hannover Hbf og RE50 Wolfsburg Hbf - Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf siden december 2015 har kørt under med Metronom som operatør. Der var option på yderligere 13 togsæt i den oprindelige kontrakt med Alstom.

Den nuværende kontrakt med Metronom ophører i december 2025 og i den nye kontrakt vil man udvide driften på RE50, hvilket kræver flere togsæt. RE50 skal bl.a. forlænges fra Hildesheim Hbf til Elze (Han) og man vil indføre halvtimesdrift Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf.

Derfor bestilles der nu 5 yderligere Coradia Continental fra optionen, som skal være 100% identiske og kompatible med de eksisterede 20 togsæt. De 5 togsæt skal leveres inden april 2026.

Kilde: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:533810-2023:TEXT:DE:HTML&src=0

Anders

Kort materiel nyt
Af dysharmonica. 5/09-23, 14:22.
Citat fra: andersj Dato  5/09-23, 13:44Alstom skal levere yderligere 5 Coradia Continental til Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH (RGB GmbH)

RGB bestilte i 2012 20 togsæt til det nye ENNO brand (Elektro-Netz Niedersachsen-Ost) som togene på RE30 Wolfsburg Hbf - Hannover Hbf og RE50 Wolfsburg Hbf - Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf siden december 2015 har kørt under med Metronom som operatør. Der var option på yderligere 13 togsæt i den oprindelige kontrakt med Alstom.

Den nuværende kontrakt med Metronom ophører i december 2025 og i den nye kontrakt vil man udvide driften på RE50, hvilket kræver flere togsæt. RE50 skal bl.a. forlænges fra Hildesheim Hbf til Elze (Han) og man vil indføre halvtimesdrift Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf.

Derfor bestilles der nu 5 yderligere Coradia Continental fra optionen, som skal være 100% identiske og kompatible med de eksisterede 20 togsæt. De 5 togsæt skal leveres inden april 2026.

Kilde: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:533810-2023:TEXT:DE:HTML&src=0

Er disse de ATO-tog, der testes i regionen?

https://railway-news.com/alstom-wins-german-innovation-prize-ato/

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 5/09-23, 18:21.
Citat fra: dysharmonica Dato  5/09-23, 14:22
Citat fra: andersj Dato  5/09-23, 13:44Alstom skal levere yderligere 5 Coradia Continental til Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH (RGB GmbH)

RGB bestilte i 2012 20 togsæt til det nye ENNO brand (Elektro-Netz Niedersachsen-Ost) som togene på RE30 Wolfsburg Hbf - Hannover Hbf og RE50 Wolfsburg Hbf - Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf siden december 2015 har kørt under med Metronom som operatør. Der var option på yderligere 13 togsæt i den oprindelige kontrakt med Alstom.

Den nuværende kontrakt med Metronom ophører i december 2025 og i den nye kontrakt vil man udvide driften på RE50, hvilket kræver flere togsæt. RE50 skal bl.a. forlænges fra Hildesheim Hbf til Elze (Han) og man vil indføre halvtimesdrift Braunschweig Hbf - Hildesheim Hbf.

Derfor bestilles der nu 5 yderligere Coradia Continental fra optionen, som skal være 100% identiske og kompatible med de eksisterede 20 togsæt. De 5 togsæt skal leveres inden april 2026.

Kilde: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:533810-2023:TEXT:DE:HTML&src=0

Er disse de ATO-tog, der testes i regionen?

https://railway-news.com/alstom-wins-german-innovation-prize-ato/

Ja, det er disse tog fra første levering der omtales i artiklen. Jeg er ikke opdateret på status på testene.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 13/09-23, 12:52.
TJEKKIET: Prags trafikselskab DPP har tildelt Doppelmayr/Garaventa en KC 138 m kontrakt for levering et par nye vogne til Petřín-kabelbanen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
("Artist's Impression").

De specialdesignede køretøjer med sporvidden 1.435 mm vil blive fremstillet af Doppelmayr's CWA-datterselskab i Olten i Schweiz, mens fa. Frey vil producere styresystemet og Fatzer kabelsystemet.

Vognenes design er udviklet af det tjekkiske studie Anna Marešová Designers.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/peoplemovers-and-monorails/praha-funicular-cars-ordered/64840.article .

Nuværende vogntype er fra 1985:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Prag, kabelbanen til Petřín, 17.06.2009 (nm).

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 15

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak