Der er gang i togbestillingerne i disse uger:
Stadler vinder rammeaftale på op til 120 Flirt Akku til ÖBBStand still perioden er i dag udløbet og Stadler Bussnang AG tildeles ÖBBs 10-årige rammeaftale på batteritogsæt på op til 120 togsæt med en første ordre på 16 togsæt til Kamptalbahn. Togsættene forventes leveret i 2028 og kontrakten forventes at blive underskrevet i efteråret.
Der skulle være tale om tre vogns togsæt.
Pressemeddelelse Stadler:
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0721_media%20release_flirt%20akku%20oebb_en.pdfPressemeddelelse ÖBB:
https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182976&menueid=27022Akiem indgår rammeaftale med Alstom på op til 100 Traxx MS3 lokomotiver Der er en fast bestilling på 65 lokomotiver der bygges i Kassel og leveres mellem 2025 og 2028. Lokomotiverne leveres i forskellige varianter både med og uden last mile samt med enten diesel eller batteri last mile.
Pressemeddelelse Alstom:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/7/akiem-signs-new-framework-agreement-100-traxx-multi-system-locomotives-alstomSiemens skal levere yderligere 8 Inspiro til SofiaKonsortiet SIMETRO, som består af Siemens og NEWAG, skal levere yderligere 8 Inspiro togsæt til den nye metrolinje 3 i Sofia. Det bringer det samlede antal Inspiro togsæt til Sofia op på 38. De første 30 togsæt har været i drift siden 2020 mens denne ordre skal leveres i 2026.
Siemens infoside:
https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/references/metro-sofia.htmlCAF skal levere yderligere 5 metrotog til Euskotren i BilbaoPressemeddelelse CAF:
https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=431CAF skal levere yderligere 11 togsæt til Transport for London (TfL) / Docklands Light Railway (DLR)Togsættene er et supplement til de 43 sæt der blev bestilt i 2019.
Pressemeddelelse CAF:
https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=429CAF skal levere yderligere 6 metrotog til Ente Autonomo Volturno i Napoli Bestillingen er en del af rammeaftalen på i alt 10 togsæt der blev indgået i 2020. Første bestilling var på fire togsæt og nu indløses optionen på resten.
CAF skal levere 9 sporvogne til PalermoDer er en option på levering af yderligere 35 sporvogne.
Pressemeddelelse Napoli + Palermo:
https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=430Citat fra: andersj Dato 23/11-22, 23:08CAF skal levere 28 elektriske togsæt med batterier til RENFE
Efter de to store spanske pendlertogskontrakter i 2021 gik til hhv. Stadler og Alstom, så har CAF nu vundet en kontrakt på mellemdistancetog på hjemmebane. Kontrakten inkluderer vedligehold af 17 af togsættene i 15 år og der er option på yderligere 42 togsæt.
Togsættene kan køre 200 km/t og kan med det indbyggede batteri køre korte afstande uden køreledning.
Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=400
RENFE har nu valgt at udnyttet optionen til at bestille yderligere 32 togsæt fra ovenstående kontrakt.
Pressemeddelelse CAF:
https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=426Citat fra: Niels Munch Dato 30/06-23, 11:13ITALIEN: Smalsporede brinttog bestilt
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: STADLER).
ARST på Sardinien og Ferrovie della Calabria har afgivet en fælles ordre på 12 brintdrevne togsæt.
Kontrakten på €78 mio. blev tildelt Stadler den 19. juni. De smalsporede (950 mm) togsæt bliver 50 m lange med en kapacitet på 170 passagerer og en maksimal hastighed på 100 km/t. Levering er planlagt til december 2026.
De seks tog til Sardinien forventes at køre på den eksisterende 34 km lange linje fra Sorso via Sassari til Mamuntanas, og til Alghero lufthavn på en 7 km strækning, for hvilken anlægskontrakter forventes offentliggjort inden længe.
De andre seks skal indsættes på strækningen Cosenza – Catanzaro, der drives af Ferrovie della Calabria. Denne linje skal moderniseres under et projekt på 188 mio. EUR, som omfatter udvikling af et anlæg til produktion af grøn brint.
Bestillingen er et led i en samlet plan om omstilling fra diesel- til brintdrift i seks italienske regioner.
Læs hele nyheden her: https://www.railpage.com.au/news/s/narrow-gauge-hydrogen-trains-ordered .
M.v.h.
Niels
Stadler har nu bekræftet bestillingen og der er nogle opdaterede illustrationer med den store power pack. Togene får plads til 155 personer, heraf 89 siddepladser.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Pressemeddelelse Stadler:
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0720_media%20release_hydrogen%20trains%20for%20italy_en.pdf