Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 22/06-23, 11:25.
Stadler skal levere 14 TRAMLINK sporvogne til Milano

Efter at Stadler i 2020 vandt en rammeaftale på op til 80 25-meter lange TRAMLINK med tre vogne, hvoraf 60 er bestilt indtil videre, har Azienda Transporti Milanesi S.p.A. (ATM) tildelt Stadler endnu en rammeaftale på længere TRAMLINK sporvogne.

Rammeaftalen gælder for op til 50 TRAMLINK sporvogne med 5 vogne og en længde på 35 meter. Heraf er der en fast bestilling på 14 vogne. Vognene leveres i juni 2026 og bygges hos Stadler Valencia.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Pressemeddelelse: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0622_media%20release_new%20atm%20tram%20order_en.pdf

Anders

Kort materiel nyt
Af Krabsen. 22/06-23, 12:46.
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 23:50Batteritogene bliver 65 meter lange med tre vogne samt en power pack vogn hvor batterierne er anbragt. Der bliver 128 siddepladser.


Er der gennemgang for passagerer gennem batteri-vognen, eller skal det nærmere betragtes som to sammenkoblede 'skinnebusser'?

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 22/06-23, 15:08.
Citat fra: Krabsen Dato 22/06-23, 12:46
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 23:50Batteritogene bliver 65 meter lange med tre vogne samt en power pack vogn hvor batterierne er anbragt. Der bliver 128 siddepladser.


Er der gennemgang for passagerer gennem batteri-vognen, eller skal det nærmere betragtes som to sammenkoblede 'skinnebusser'?

Der er altid gennemgang i disse vogne fra Stadler. Her et billede af en dieselmotorvogn i en FLIRT til Greater Anglia:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af Bengt Larsson. 22/06-23, 21:42.
Citat fra: andersj Dato 21/06-23, 23:50FLIRT nummer 2.500 solgt

FLIRT-togsættene har været en massiv salgssucces og har været den primære motor bag Stadlers vækst fra miniput til stor spiller på et marked hvor mange togproducenter har måtte kaste håndklædet i ringen siden 90'erne.
FLIRT historien startede i 2002, hvor Stadler vandt en kontrakt hos SBB på levering af 12 togsæt til Stadtbahn Zug og 30 togsæt til S-Bahn Basel.



Stadler har sålt mycket fler tåg än Ansaldobreda (medan de fanns).
Kvalitet lönar sig trots allt.

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 30/06-23, 11:13.
Seneste redigering: 30/06-23, 11:18 af Niels Munch
ITALIEN: Smalsporede brinttog bestilt

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: STADLER).

ARST på Sardinien og Ferrovie della Calabria har afgivet en fælles ordre på 12  brintdrevne togsæt.

Kontrakten på €78 mio. blev tildelt Stadler den 19. juni. De smalsporede (950 mm) togsæt bliver 50 m lange med en kapacitet på 170 passagerer og en maksimal hastighed på 100 km/t. Levering er planlagt til december 2026.

De seks tog til Sardinien forventes at køre på den eksisterende 34 km lange linje fra Sorso via Sassari til Mamuntanas, og til Alghero lufthavn på en 7 km strækning, for hvilken anlægskontrakter forventes offentliggjort inden længe.

De andre seks skal indsættes på strækningen Cosenza – Catanzaro, der drives af Ferrovie della Calabria. Denne linje skal moderniseres under et projekt på 188 mio. EUR, som omfatter udvikling af et anlæg til produktion af grøn brint.

Bestillingen er et led i en samlet plan om omstilling fra diesel- til brintdrift i seks italienske regioner.

Læs hele nyheden her: https://www.railpage.com.au/news/s/narrow-gauge-hydrogen-trains-ordered .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 2/07-23, 13:27.
NAH.SH nyt 19/06/2023:

"Marschbahnwagen" skal moderniseres
Delstaten Slesvig-Holsten har givet Alstom Transportation Germany GmbH i opdrag at modernisere de 90 passagervogne på Marschbahn. Opgaven er planlagt til start i september 2023 i Hennigsdorf.
.....
Moderniseringen vil grundlæggende omfatte udskiftning af sædebetræk, polstring og armlæn samt gulvbelægning. Desuden bliver vognene udstyret med WLAN, et udvidet passagerinformationssystem og stikkontakter samt forbedrede handicap-faciliteter. Endelig vil vognenes udvendige farver og piktogrammer blive fornyet og tilpasset NAH.SH-designet.


Læs hele den uddybende artikel her (tysk): https://www.nah.sh/de/themen/neuigkeiten/marschbahnwagen-werden-modernisiert/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NAH.SH/DB "Marschbahn" tog i Niebüll, 21.07.2022 (nm).

Om "Marschbahnwagen" også kaldet "Bombardier Married Pairs", se: https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Married_Pair .
Togene fremføres af TRAXX P160 DE ME: https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1411343&lang=1 .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 3/07-23, 00:54.
Lokomotivnyheder er altid lidt bøvlet at berette om, for ofte er bestillingerne fra de private jernbaneselskaber ikke offentlige. Men det er alligevel værd at berette om at den første Traxx nu er blevet Alstom-i-ficeret, idet man har indbygget Alstoms Atlas signalsystem i lokomotivet - hvor det før var Bombardiers EbiCab.

Nu skal der testes og forhåbentlig vil vi snart se Alstom acceptere flere ordre på Traxx lokomotiver fra fabrikken i Kassel, der i lørdags fejrede 175 års jubilæum med et åbent hus arrangement.

Pressemedelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/6/traxx-locomotives-atlas-are-coming

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 6/07-23, 11:50.
Stadler skal levere yderligere 35 KISS togsæt til ÖBB

I april 2022 indgik Stadler og ÖBB en rammeaftale på op til 186 KISS dobbeltdækkertogsæt. I første omgang blev der bestilt 20 togsæt med seks vogne og 21 togsæt med fire vogne i "Cityjet" variant til regionaltrafikken.

I dag har ÖBB og Stadler så annonceret en ny bestilling på yderligere 21 KISS med fire vogne i Cityjet variant samt 14 KISS med seks vogne i en Railjet variant til fjerntrafikken.

De nye Railjet KISS vil få 480 siddepladser og en tophastighed på 200 km/t. Der bliver catering gennem automater og ikke en bistro som det ses i Railjet fra Siemens. De første tog indsættes i 2026.



Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182214&menueid=27021

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 7/07-23, 12:11.
ALSTOM TRAXX MS3

Citat fra: andersj Dato  3/07-23, 00:54Lokomotivnyheder er altid lidt bøvlet at berette om, for ofte er bestillingerne fra de private jernbaneselskaber ikke offentlige. Men det er alligevel værd at berette om at den første Traxx nu er blevet Alstom-i-ficeret, idet man har indbygget Alstoms Atlas signalsystem i lokomotivet - hvor det før var Bombardiers EbiCab.

Nu skal der testes og forhåbentlig vil vi snart se Alstom acceptere flere ordre på Traxx lokomotiver fra fabrikken i Kassel, der i lørdags fejrede 175 års jubilæum med et åbent hus arrangement.

Pressemedelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/6/traxx-locomotives-atlas-are-coming

Lasse skrev i går under "Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK":

"Der er forventninger til leveringer i år af MS3 platformen, da testene med Alstom ETCS forløber fint, og godkendelsen forhåbentlig snart er på plads. Man har om ikke andet lige landet et par store ordrer på MS3 lok - herunder 50 lok til Northrail - så markedet er i al fald begyndt at tro på "hul på bylden" inden så længe."

Og det er ganske vist:

Alstom har underskrevet en rammekontrakt til en værdi af 370 millioner euro om levering af 50 multisystem Traxx universal-lokomotiver til leasingselskabet Northrail AG, inklusive op til 16 års fuld vedligeholdelse.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Pressefoto ALSTOM).

Aftalen, der blev offentliggjort den 29. juni, omfatter en fast ordre på 15 lokomotiver med vedligeholdelse. Lokomotiverne vil blive bygget på Alstoms fabrik i Kassel, med levering fra 2025, og vil blive udstyret med Atlas ETCS ombord udstyr.


Kilde: https://www.railway.supply/en/northrail-signs-a-framework-deal-for-traxx-universal-locomotives/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 7/07-23, 12:51.
DB Gebrauchtzug

Det tynder lidt ud i Mukran:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Pressefoto Mukran Port).

De første seks ud af 30 renoverede dobbeltdækkervogne blev overdraget til Tanzania Railways Corporation (TRC) til drift på normalsporbanen (SGR).

Vognene bliver inden afsendelsen renoveret ved Lückemeier Transport & Logistik GmbH. De er af typerne DBz751 og DABz756 (mig bekendt til 140 km/t).

Uddybende kilde: https://railmarket.com/news/rolling-stock/6270-tanzania-receives-the-first-second-hand-german-double-deck-coaches-for-sgr .

Om DBs dobbeltdækkervogne, se evt.: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Doppelstockwagen_der_Deutschen_Bahn .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 7/07-23, 14:06.
Østrigske ZILLERTALBAHN som brintbane

I 2018 kom det frem, at den af mange danske kendte og afholdte 760 mm Zillertalbahn i Østrig overvejede at indføre brintteknologi: https://www.zillertalbahn.at/data.cfm?vpath=ma-wartbare-inhalte/ma-downloadfiles/quelle-etr-juni-2018-nr-6-wwweureilpressde-etr

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Brinttog på Zillertalbahn, "artist's impression".

..... og i 2020 støttede Østrigs Klimabeskyttelsesministerium projektet om "udvikling af verdens første smalsporede brinttog" med 3,1 mio. EUR: https://fuelcellsworks.com/news/hytrain-research-project-on-hydrogen-train-on-the-zillertalbahn-receives-3-1-million-euros-in-funding/ .

Siden har debatten om projektet bølget frem og tilbage; der har sågar været forslag om omsporing til 1.435 mm og konventionel elektrificering.

Men senest har Tyrols provinsregering officielt givet sin opbakning til forslaget om at omdanne Zillertalbahn til brinttrækkraft: https://energynews.biz/green-hydrogen-on-the-rails-tirols-zillertalbahn-takes-the-sustainable-route/ .

Måske det italienske projekt om 950 mm brinttog kan sætte yderligere skub i det østrigske projekt: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,566.msg10341.html#msg10341 ?

Spændende bliver det at følge.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 11/07-23, 16:36.
Seneste redigering: 11/07-23, 16:44 af Niels Munch
CIRCUMVESUVIANA skal have nye tog

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: Stadler).

Italien: EAV Srl, der driver offentlig transport i regionen Campania, herunder CIRCUMVESUVIANAs 950 mm linjer, har med Stadler Rail Group indgået rammeaftale om levering af 40 nye 950 mm elektriske togsæt (1500V DC). Rammeaftalen omfatter fuld vedligeholdelse af togene i en periode på 5 år og omfatter en første fast ordre på levering af 23 togsæt.

Nyeste rullende materiel i dag er 26 "Metrostar", bygget af AnsaldoBreda/Firema i 2008/9.

Uddybende kilde (engelsk): https://www.urban-transport-magazine.com/en/new-trains-for-the-circumvesuviana/ .


Det er bl.a. tog af denne type, lanceret 1971, der skal udskiftes, Sorrento august 2002 (nm).

CIRCUMVESUVIANA, der bl.a. omfatter linjen Napoli-Sorrento, er kendt af mange danske, som f.eks. har taget turen rundt om Vesuv og/eller besøgt Pompeji og Herculanum.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 13/07-23, 23:11.
Citat fra: Niels Munch Dato 11/07-23, 16:36Italien: EAV Srl, der driver offentlig transport i regionen Campania, herunder CIRCUMVESUVIANAs 950 mm linjer, har med Stadler Rail Group indgået rammeaftale om levering af 40 nye 950 mm elektriske togsæt (1500V DC). Rammeaftalen omfatter fuld vedligeholdelse af togene i en periode på 5 år og omfatter en første fast ordre på levering af 23 togsæt.

Ifølge pressemeddelelsen fra Stadler er der tale om en rammeaftale på i alt 60 togsæt med en fast ordre på 16 togsæt.

De 40/23 togsæt var fra en anden ordre fra 2021. Jeg ved ikke hvorfor man har tildelt endnu en kontrakt, da togene skulle være mere eller mindre identiske.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 13/07-23, 23:37.
Seneste redigering: 13/07-23, 23:45 af Niels Munch
Citat fra: andersj Dato 13/07-23, 23:11De 40/23 togsæt var fra en anden ordre fra 2021. Jeg ved ikke hvorfor man har tildelt endnu en kontrakt, da togene skulle være mere eller mindre identiske.

Tak for korrektionen, Anders. Det var denne nyhed fra 11.07.2023: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/circumvesuviana-narrow-gauge-emu-order/64485.article - der triggede mig. Men da Railway Gazette er blevet lidt 'kortfattede', gik jeg "i vandet" med en 2 år gammel artikel fra Urban Transport Magazine.

Der skulle være nok at "gå i gang med", idet der jf. http://www.railfaneurope.net/ var 85 sæt af 1971-udgaven og 35 af 1989-udgaven.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/07-23, 16:53.
Der er gang i togbestillingerne i disse uger:

Stadler vinder rammeaftale på op til 120 Flirt Akku til ÖBB

Stand still perioden er i dag udløbet og Stadler Bussnang AG tildeles ÖBBs 10-årige rammeaftale på batteritogsæt på op til 120 togsæt med en første ordre på 16 togsæt til Kamptalbahn. Togsættene forventes leveret i 2028 og kontrakten forventes at blive underskrevet i efteråret.

Der skulle være tale om tre vogns togsæt.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0721_media%20release_flirt%20akku%20oebb_en.pdf
Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182976&menueid=27022

Akiem indgår rammeaftale med Alstom på op til 100 Traxx MS3 lokomotiver 

Der er en fast bestilling på 65 lokomotiver der bygges i Kassel og leveres mellem 2025 og 2028. Lokomotiverne leveres i forskellige varianter både med og uden last mile samt med enten diesel eller batteri last mile.

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/7/akiem-signs-new-framework-agreement-100-traxx-multi-system-locomotives-alstom

Siemens skal levere yderligere 8 Inspiro til Sofia

Konsortiet SIMETRO, som består af Siemens og NEWAG, skal levere yderligere 8 Inspiro togsæt til den nye metrolinje 3 i Sofia. Det bringer det samlede antal Inspiro togsæt til Sofia op på 38. De første 30 togsæt har været i drift siden 2020 mens denne ordre skal leveres i 2026.

Siemens infoside: https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/references/metro-sofia.html

CAF skal levere yderligere 5 metrotog til Euskotren i Bilbao

Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=431

CAF skal levere yderligere 11 togsæt til Transport for London (TfL) / Docklands Light Railway (DLR)

Togsættene er et supplement til de 43 sæt der blev bestilt i 2019.

Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=429

CAF skal levere yderligere 6 metrotog til Ente Autonomo Volturno i Napoli

Bestillingen er en del af rammeaftalen på i alt 10 togsæt der blev indgået i 2020. Første bestilling var på fire togsæt og nu indløses optionen på resten.

CAF skal levere 9 sporvogne til Palermo

Der er en option på levering af yderligere 35 sporvogne.

Pressemeddelelse Napoli + Palermo: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=430

Citat fra: andersj Dato 23/11-22, 23:08CAF skal levere 28 elektriske togsæt med batterier til RENFE

Efter de to store spanske pendlertogskontrakter i 2021 gik til hhv. Stadler og Alstom, så har CAF nu vundet en kontrakt på mellemdistancetog på hjemmebane. Kontrakten inkluderer vedligehold af 17 af togsættene i 15 år og der er option på yderligere 42 togsæt.
Togsættene kan køre 200 km/t og kan med det indbyggede batteri køre korte afstande uden køreledning.

Kilde: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=400

RENFE har nu valgt at udnyttet optionen til at bestille yderligere 32 togsæt fra ovenstående kontrakt.

Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=426

Citat fra: Niels Munch Dato 30/06-23, 11:13ITALIEN: Smalsporede brinttog bestilt

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: STADLER).

ARST på Sardinien og Ferrovie della Calabria har afgivet en fælles ordre på 12  brintdrevne togsæt.

Kontrakten på €78 mio. blev tildelt Stadler den 19. juni. De smalsporede (950 mm) togsæt bliver 50 m lange med en kapacitet på 170 passagerer og en maksimal hastighed på 100 km/t. Levering er planlagt til december 2026.

De seks tog til Sardinien forventes at køre på den eksisterende 34 km lange linje fra Sorso via Sassari til Mamuntanas, og til Alghero lufthavn på en 7 km strækning, for hvilken anlægskontrakter forventes offentliggjort inden længe.

De andre seks skal indsættes på strækningen Cosenza – Catanzaro, der drives af Ferrovie della Calabria. Denne linje skal moderniseres under et projekt på 188 mio. EUR, som omfatter udvikling af et anlæg til produktion af grøn brint.

Bestillingen er et led i en samlet plan om omstilling fra diesel- til brintdrift i seks italienske regioner.

Læs hele nyheden her: https://www.railpage.com.au/news/s/narrow-gauge-hydrogen-trains-ordered .

M.v.h.
Niels

Stadler har nu bekræftet bestillingen og der er nogle opdaterede illustrationer med den store power pack. Togene får plads til 155 personer, heraf 89 siddepladser.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0720_media%20release_hydrogen%20trains%20for%20italy_en.pdf

Anders

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak