FLIRT nummer 2.500 solgtFLIRT-togsættene har været en massiv salgssucces og har været den primære motor bag Stadlers vækst fra miniput til stor spiller på et marked hvor mange togproducenter har måtte kaste håndklædet i ringen siden 90'erne.
FLIRT historien startede i 2002, hvor Stadler vandt en kontrakt hos SBB på levering af 12 togsæt til Stadtbahn Zug og 30 togsæt til S-Bahn Basel.
FLIRT er ironisk nok en schweizerkniv af et togsæt, for det er bestilt til adskillige sporvidder, i adskillige udformninger lige fra S-Tog til luxustog hos Leo Express. Det er bestilt til dieseldrift, batteridrift, brintdrift og naturligvis eldrift gennem køreledninger.
I starten blev FLIRT markedsført som Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, men da man begyndte at sælge dem som fjerntog og også til øvrige lande blev Innovativer erstattet med Intercity og det engelske navn blev Fast Light Intercity and Regional Train.
Ordren der ramte milepælen var en bestilling på fire elektriske FLIRT togsæt fra den italienske region Valle d'Aosta.
Første generation Stadler FLIRT som S-Bahn i Zug. Foto: Stadler
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Pressemeddelelse:
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0616_media%20release_2500%20flirt_en.pdfStadler skal levere FLIRT-flåde til LTG Link i LitauenNæste ordre er allerede i hus og dækker over ni elektriske FLIRT togsæt i en InterCity variant og seks batteridrevne FLIRT togsæt.
Der er option på yderligere 13 InterCity togsæt samt 15 og 11 batteritogsæt med hhv. 100 og 70 km rækkevidde.
Det er Stadlers første kontrakt i Litauen.
InterCitytogene bliver 93 meter lange med fem vogne. De får 184 siddepladser på 2. klasse og 16 siddepladser på 1. klasse.
Batteritogene bliver 65 meter lange med tre vogne samt en power pack vogn hvor batterierne er anbragt. Der bliver 128 siddepladser.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Pressemeddelelse:
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0621_media%20release_stadler%20with%20the%20first%20order%20in%20the%20lithuania_en.pdf