DB Regio vandt i 2013 udbuddet på bl.a. RE1 mellem München-Ingolstadt-Nürnberg, der kører på højhastighedsstrækningen og derfor skulle køre mindst 189 km/t og med tryktæt materiel. Indtil da havde DB kørt forbindelsen med IC1-vogne med BR 101 lokomotiver.
DB Regio bestilte derfor 6 lokomotivtrukne dobbeltdækkertog hos tjekkiske Skoda til levering i december 2016. Togene blev først indsat i persontrafikken i november 2020 og har så vidt jeg kan forstå aldrig kørt pålideligt.
Ny udbydes bl.a. RE1 igen fra december 2028 og trafikkøberen
Die Bayerische Eisenbahngesellschaft har sørget for at DB Regio i hvert fald ikke kan byde ind med de problematiske Skoda tog, da der kræves 7 togstammer der ikke er ældre end 2020.
Det bliver dog heller ikke noget problem for byderen at finde et hurtigt dobbeltdækkertog, da både Stadler KISS, Alstom Coradia Max og Siemens Desiro HC er bygget/bygges i en variant til 200 km/t (Desiro HC dog kun 190 km/t).
Det bliver spændende hvad der så skal ske med de 6 dobbeltdækkertog fra Skoda, der så vil have været "i drift" i kun 8 år.
Alstom skal levere yderligere 103 MF19 metrotog til ParisI 2019 vandt et konsortium bestående af Bombardier og Alstom en rammeaftale på op til 410 MF19 metrotogsæt til metroen i Paris. En fast ordre på 44 togsæt blev dengang indgået og de første togsæt ventes i drift i slutningen af 2025, mindst et år senere end aftalt.
Med dette kald fra rammeaftalen kommer den samlede bestilling op på 147 togsæt.
Pressemeddelelse Alstom:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/3/alstom-receives-additional-order-103-mf19-new-generation-metros-modernise-paris-region-networkAlstom skal levere yderligere 30 Movia C30 metrotog til Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik (SL)
Bombardier vandt i 2013 kontrakten på levering af 96 metrotog til Stockholm, med option på yderligere 80. Hvert togsæt består af fire vogne og er 70 meter langt.
Optionen der er kaldt nu skal sikre plads til det stigende antal passagerer. Flere togsæt vil sandsynligvis blive kaldt når udvidelserne af Grøn og Blå linje tages i brug frem mod 2030.
Pressemeddelelse Alstom:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/3/alstom-supply-20-additional-movia-c30-metro-trains-sl-swedenH. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o. o. skal levere 300 personvogne til PKP InterCityDer er option på yderligere 150 vogne til de polske statsbaner. Vognene er traditionelle bogievogne og den faste bestilling er sammensat af følgnede vogntyper:
- 38 1. klasse blandet kupé og storrumsvogn
- 40 2. klasse kupévogne
- 80 2. klasse storrumsvogne
- 38 2. klasse kupévogne med faciliteter til handicappede
- 40 2. klasse storrumsvogne med flexrum til cykelbefordring
- 38 spisevogne
- 26 "Dag og nat vogne"
Vognene skal kunne køre 200 km/t og være godkendt til kørsel i Polen, Tjekkiet, Tyskland, Østrig, Slovakiet, Ungarn og Litauen.
Pressemeddelelse PKP Intercity:
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity-rozstrzygnelo-najwiekszy-pod-wzgledem-liczby-pojazdow-przetarg.htmlStadler skal levere yderligere fire ABeh 4/8 togsæt til Berner Oberland-Bahnen AG (BOB)I 2022 bestilte BOB, der betjener strækningen Interlaken Ost-Grindelwald, 6 nye togsæt med tre vogne hver hos Stadler Bussnang. Efterbestillingen på fire togsæt betyder at de tre ABeh 4/4 II fra 1986 kan udrangeres.
Togsættene har 140 siddepladser og kan køres i dobbeltraktion.
Pressemeddelelse Jungfraubahnen Management AG:
https://www.jungfrau.ch/de-ch/unternehmen/news/die-bob-flotte-wird-erweitert-und-modernisiert-neue-triebzuege-bestellt/