Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/02-24, 10:11Citat fra: andersj Dato 14/02-24, 18:45I 2014 vandt Stadler udbuddet på 29 højhastighedstog til SBB med option på yderligere 92. I 2022 indløste SBB en option på syv togsæt til kørsel mellem Schweiz og Nordtyskland og nu er der så indløst yderligere en option på fem togsæt til at udvide kapaciteten på trafikken mellem Schweiz og Italien.
Det lyder interessant. Hvis man lader togene være gennemgående i Schweiz, har vi jo lige pludselig en direkte forbindelse Nordtyskland-Italien udført af højhastighedstog. Men mon ikke det er for godt til at være sandt og mon ikke det er mig, der er blåøjet?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
I dag køres EC 6, 7, 8 og 9 på korridoren Hamburg-Køln-Koblenz-Karlsruhe-Basel til Schweiz med SBB-personvogne. Det er disse vogne der skal erstattes af Giruno og samtidig flyttes togene med SBB-materiel til linjen (Kiel)-Hamburg-Hannover-Kassel-Frankfurt-Mannheim-Basel, der er væsentligt hurtigere. Frankfurt-Milano (tog 150/151) køres i dag af ETR 610 / RABe 503 (Astoro) togsæt, som også erstattes af Giruno og indsættes andet sted (muligvis forlængelse af München-Zürich til Italien også)
Så vidt jeg lige har kunnet finde er planen følgende tog med Giruno til og fra Tyskland:
EC 151 Frankfurt-Luzern-Milano / EC 150 Milano-Luzern-Frankfurt
EC 73 Kiel-Luzern-Milano / EC 70 Milano-Luzern-Hamburg
EC 77 Hamburg-Luzern-Chiasso / EC 74 Lugano-Luzern-Kiel
EC 1171 Hamburg-Basel / EC 78 Zürich-Hamburg
Men ICE 73 Kiel-Zürich (som EC 73 erstatter) kører i dag fra Kiel 06:12 og fra Hamburg 07:28, så der skal overnatning i Nordtyskland til hvis man som dansker vil køre direkte til Milano.
ICE 77 har afgang fra Hamburg 11:28 i dag og ICE 1171 klokken 15:12.
Citat fra: mlarsen Dato 15/02-24, 10:17Hvis jeg husker ret, skal de blandt andet erstatte de aldrende pendolinoer på linjen Milano-Stuttgart, så tanken er vel ikke helt i skoven.
Milano-Stuttgart eksisterer ikke i dag. Der er kun Zürich-Stuttgart, der betjenes af DB IC2 Stadler KISS togsæt. På sigt skal linjen dog betjenes af DB IC2 Alstom Twindexx dobbeltdækkervogne, men det er stadig ikke lykkedes hverken Bombardier eller nu Alstom at få IC2'erne godkendt i Schweiz.