Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16
Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 17/09-23, 16:12.
Seneste redigering: 17/09-23, 16:15 af Niels Munch
Siemens Mireo Plus H brinttoget 563 001/101 testet i Bayern m.h.p. passagerdrift.

Citat fra: Niels Munch Dato  4/11-22, 10:09.....
Som det fremgår af vor reportage fra InnoTrans 2022, skulle togsættet i 2024 sættes i drift for DB Regio Baden-Württemberg på strækningen Tübingen–Horb–Pforzheim. Spændende, om det fastholdes nu, hvor brintdrift ikke er fundet konkurrencedygtig med hverken batteri-elektrisk eller konventionel elektrisk drift.

Den opmærksomme læser har noteret, at togsættet bærer Baden-Württemberg's farver i den ene ende, hvorimod den anden ende bærer fristaten Bayern's "Landessymbol", da toget i 2023 er forudsat testet hos Bayerische Regiobahn, Augsburg.
.....

Da man i Baden-Württemberg således (som også i Niedersachen) efter et studium fravælger brinttogsløsningen, har Siemens Mobility i Freistaat Bayern gennemført test af omhandlede brinttogsæt m.h.p. efterfølgende drift i fristaten:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mobility Mireo Plus H 563 001/101 testes i Bayern. (Pressefoto: Siemens).

Nu med Bayern-design i begge ender.

Brinttogsættet er herefter forudsat at komme i regulær passagertrafik i midten af 2024 på linjer mellem Augsburg og Füssen og Augsburg og Peissenberg på Bayerische Regiobahns (BRB, del af Transdev) strækninger. Driften af toget er planlagt for 30 måneder og støttes af delstaten Bayern.

Uddybende kilde (engelsk): https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-completes-first-test-runs-hydrogen-train-bavaria .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 19/09-23, 10:25.
Seneste redigering: 19/09-23, 10:31 af Niels Munch
Polske PESA Bydgoszcz skal levere 20 PESA DART fjerntog til Rumænien

PESA udviklede og leverede i 2014-15 20 EMU til PKP InterCity af typen "ED161":

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
PKP InterCity ED161-004 på TRAKO i Gdańsk, 25.09.2015 (foto: Jakub Murat - Wikimedia Commons).

Det blev åbenbart ved de 20 til PKP, idet en option i kontrakten nåede at udløbe. Som vi så på TRAKO-messen i 2021, har PKP InterCity også anskaffet Stadler FLIRT 3 "ED160" som fjerntog.

Men nu har "den rumænske jernbanereformmyndighed" (ARF) meddelte, at Pesa Bydgoszcz er vinderen af et udbud om levering af 20 mellem- og langdistance-EMU'er (såkaldte RE-IR2-tog). Kontrakten omfatter også levering af vedligeholdelsesydelser i en periode på 15 år. Der er desuden option på 9 togsæt samt forlængelse af vedligeholdelsesperioden.

Alstom Transport Romania og Pesa Bydgoszcz var de to producenter af rullende materiel, der indgav tilbud.

Bag betegnelsen "RE-IR2-tog" finder vi "ED161", som også går under produktnavnet "PESA DART".

Uddybende kilde (engelsk): https://www.railwaypro.com/wp/romania-selects-pesa-to-supply-20-emus/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 26/09-23, 22:52.
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:00Hollandske GreenCityTrip har gennem et leasingselskab angiveligt købt 75 brugte ICR-vogne af de hollandske statsbaner NS, med option på op til 250 vogne i alt.

GreenCityTrip har efterfølgende været ude og afvise at denne handel har fundet sted. Om det så er fordi aftalen ikke er lukket endnu eller fordi der slet ikke er interesse i vognene vides ikke.

Citat fra: andersj Dato  5/09-23, 13:44Alstom skal levere yderligere 5 Coradia Continental til Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH (RGB GmbH)

Alstom har nu bekræftet bestillingen: https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2023/9/regionalverband-grossraum-braunschweig-bestellt-fuenf-enno-zuege-bei-alstom

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 9/10-23, 11:07.
Citat fra: andersj Dato 21/07-23, 16:53Der er gang i togbestillingerne i disse uger:

Stadler vinder rammeaftale på op til 120 Flirt Akku til ÖBB

Stand still perioden er i dag udløbet og Stadler Bussnang AG tildeles ÖBBs 10-årige rammeaftale på batteritogsæt på op til 120 togsæt med en første ordre på 16 togsæt til Kamptalbahn. Togsættene forventes leveret i 2028 og kontrakten forventes at blive underskrevet i efteråret.

Der skulle være tale om tre vogns togsæt.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_0721_media%20release_flirt%20akku%20oebb_en.pdf
Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=182976&menueid=27022

Så er de første 16 togsæt bestilt. De bliver 63 meter lange og får 160 siddepladser.

Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/News_Detail.aspx?id=186852&menueid=27022


Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 12/10-23, 14:09.
Citat fra: andersj Dato  6/07-23, 11:50Stadler skal levere yderligere 35 KISS togsæt til ÖBB

I april 2022 indgik Stadler og ÖBB en rammeaftale på op til 186 KISS dobbeltdækkertogsæt. I første omgang blev der bestilt 20 togsæt med seks vogne og 21 togsæt med fire vogne i "Cityjet" variant til regionaltrafikken.

I dag har ÖBB og Stadler så annonceret en ny bestilling på yderligere 21 KISS med fire vogne i Cityjet variant samt 14 KISS med seks vogne i en Railjet variant til fjerntrafikken.

I går har det kommercielt drevne City Airport Train (CAT) under ÖBB, bestilt tre KISS togsæt med fem vogne hver. CAT kører mellem Wien Mitte og Wien Flughafen på 16 minutter til en pris på 14,90€ for en enkelt eller 24,90€ for en retur. Til sammenligning tager S-toget 22 minutter og koster 2,40€ for en enkeltbillet. CAT tilbyder dog også services som indcheckning af bagage samt ventefaciliteter, men det er stadig noget af en prisforskel.

Togene får en tophastighed på 200 km/t (hvilket de ikke kan udnytte på CAT strækningen) og plads til 300 siddende passagerer.

Dermed er der bestilt 81 togsæt i alt fra rammeaftalen mellem ÖBB og Stadler indtil videre.

Pressemeddelelse CAT: https://www.cityairporttrain.com/de/presse/20-jahre-city-airport-train-flughafen-expresszug-investiert-zum-jubilaum-in-neue-zuge


Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 13/10-23, 12:40.
Stadler skal levere 4 FLIRT H2 togsæt til California State Transportation Agency (CalSTA) og Caltrans

I 2019 indgik San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) og Stadler en aftale om udvikling af et brintdreven togsæt, der blev præsenteret på Innotrans i 2022 og i USA for nyligt.

De succesfulde tests af toget til SBCTA har nu fået CalSTA og Caltrains til at afgive ordre på 4 brinttogsæt med option på yderligere 25.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2023_1012_media%20release%20contract%20calsta%20flirth2_enfinal.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 23/10-23, 23:44.
Stadler skal levere yderligere 47 KISS i Cityjet varianten til ÖBB

Endnu en gang kalder ÖBB flere togsæt fra rammeaftalen med Stadler. Denne gang er det 47 KISS-togsæt med et ukendt antal vogne. I alt er der nu bestilt 109 KISS i Cityjet varianten til nærtrafik med en tophastighed på 160 km/t. Rammeaftalen dækker 186 togsæt og med de 14 i Railjet varianten og de 3 til CAT i Wien er der bestilt 126 togsæt til ÖBB koncernen. 

Pressemeddelelse ÖBB: https://presse-oebb.at/news-oebb-330-neue-zuege-im-anrollen?id=187694&menueid=27022&l=deutsch

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 25/10-23, 11:32.
Seneste redigering: 25/10-23, 11:35 af Niels Munch
ALSTOMs første Coradia Continental BEMU præsenteret i Chemnitz 21.08.2023

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ALSTOM Coradia Continental BEMU (pressefoto: VMS).

Meddelelse om, at Alstom har fået deres første ordre på batteritog, findes her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145752.

Det drejer sig om 11 Coradia Continental BEMU til Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS). Togene skal indsættes på strækningen Leipzig-Chemnitz.

Om kontraktindgåelsen og toget: https://news.cision.com/dk/alstom-sverige/r/alstom-har-underskrevet-den-forste-kontrakt-pa-batteridrevne-tog-til-regional-togdrift-i-tyskland,c3026340 .

Om præsentationen: https://www.globalrailwayreview.com/news/145850/alstom-and-verkehrsverbund-mittelsachsen-present-new-battery-powered-electric-train/?utm_source=netvaerk&utm_medium=email&utm_campaign=FTK_IDARail_20231025 .

Togene ventes indsat i 2024.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 10/11-23, 01:02.
Stadler skal levere 25 ORION togsæt til Matterhorn Gotthard Bahn (MGB)

MGB bestilte i 2020 12 ORION togsæt hos Stadler, efter tildeling af kontrakt i 2018, som er blevet leveret siden efteråret 2022 og løbende er indgået i driften siden juni 2023. Nu bestiller MGB så anden levering af ORION togsæt til levering fra starten af 2026.

Pressemeddelelse MGB - https://www.bvzholding.ch/de/medien/medienmitteilungen/detail/?tx_cs2news_cs2newsplugin%5Bcontroller%5D=News&tx_cs2news_cs2newsplugin%5Buid%5D=170&cHash=11b4b83ac4a6dc8d063fc701b2e12fcf



CAF skal levere 10 tri-mode InterCity tog til London North Eastern Railway (LNER)

Togene skal kunne køre på både strøm fra køreledninger, batteri og diesel. De bliver baseret på Civity UK platformen. Togsættene vil bestå af 10 vogne og bliver samlet hos CAF i Newport, Wales.

Pressemeddelese LNER:https://www.lner.co.uk/news/first-tri-mode-long-distance-trains-for-east-coast-main-line/
Pressemeddelelse CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=441


Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 11/11-23, 00:10.
Traditionen tro kommer der altid endnu en materielnyhed kort efter jeg har lavet et indlæg.

Hitachi Rail skal levere yderligere 30 ETR1000 højhastighedstog til Trenitalia

De 30 togsæt, med option på yderligere 10, vil alle få landepakker til Italien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Østrig, Schweiz, Belgien og Holland. Togene leveres fra foråret 2026 og bygges i Napoli samt på "IC4 fabrikken" i Pistoia.

Pressemeddelelse Hitachi Rail - https://www.mynewsdesk.com/uk/hitachi-rail-global/pressreleases/hitachi-rail-eu861m-deal-with-trenitalia-for-30-high-speed-trains-3285345

Qbuzz, som er det hollandske datterselskab af de italienske statsbaner har for nyligt offentliggjort planer om kommerciel trafik mellem Paris-Bruxelles-Amsterdam og Amsterdam-Berlin med netop ETR1000 togsæt. De italienske statsbaner kører også international kommerciel fjerntrafik Paris-Milano og i Spanien i datterselskabet iryo - også med ETR1000 togsæt (dog kaldet S 109 i Spanien)

Anders

Kort materiel nyt
Af anho. 11/11-23, 01:13.
Citat fra: andersj Dato 11/11-23, 00:10Qbuzz, som er det hollandske datterselskab af de italienske statsbaner har for nyligt offentliggjort planer om kommerciel trafik mellem Paris-Bruxelles-Amsterdam og Amsterdam-Berlin med netop ETR1000 togsæt. De italienske statsbaner kører også international kommerciel fjerntrafik Paris-Milano og i Spanien i datterselskabet iryo - også med ETR1000 togsæt (dog kaldet S 109 i Spanien)

Oooh. Paris-Bruxelles-Amsterdam er vist mest trafikeret af Thalys lige nu - og sidst jeg tjekkede var deres priser ret høje. Tror ikke folk i det område vil blive kede af mere konkurrence.

Hvad Amsterdam-Berlin angår, virker det som et sjovt valg af materiel - de kan trods alt designet til at køre 360 km/t i kommerciel drift, men det meste af ruten er begrænset til 130-140 km/t. Så skal de jo konkurrere mod DB's nye ICE-L'er - gad vide hvilken der bedst kan tiltrække passagerer?

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 11/11-23, 01:33.
Det er lidt det samme som med ICE 3 og snart ICE 3neo der kan køre 320 km/t, men slingrer langsom fra Köln og op til Amsterdam. Her handler det nok mest om at man har en materieltype der kan klare de forskellige strømsystemer. Der kan også være et marked i at køre direkte Paris-Amsterdam-Berlin, ligesom SNCF og DB i samarbejde fra december 2024 vil køre et direkte dagtog i hver retning Paris-Saarbrücken-Frankfurt am Main-Berlin.

Som nævnt tidligere i denne tråd har Arriva også lidt løsere planer om at køre Paris-Amsterdam og videre til deres hollandske "base" i Groningen.

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 17/11-23, 11:24.
Seneste redigering: 17/11-23, 11:33 af Niels Munch
Tjekkiet: Škoda Group vinder rammekontrakt på 200 sporvogne til Prag

Øvrige deltagere i udbuddet var Alstom, Siemens Mobility, Stadler og Pesa, og stand-still perioden udløber 25. november 2023. Kontrakten har en samlet værdi af 677,3 millioner euro, og en fast bestilling udgør 40 enheder til levering i 2026.

Kontrakten drejer sig om 32 meter lange, enkeltrettede og 3-leddede sporvogne af Škoda's ForCity type til 220 passagerer.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Škoda ForCity (15T) nr. 9351 (fra 2015) ved Anděl metro station i Prag, 21.07.2016 (foto: A.Savin - Wikimedia Commons). 

I perioden 2009-2018 leverede Škoda 250 ForCity til sporvejen i Prag.

Kilde: https://www.railway.supply/en/tender-for-tram-supply-in-prague-won-by-skoda-group/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 19/11-23, 18:29.
POLEN: NEWAG med hidtil største ordre

NEWAG har underskrevet kontrakt med leasingselskabet Akiem om levering af 30 Dragon-2 elektriske lokomotiver, med option på indtil 50 flere enheder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NEWAG Dragon-2 til Akiem (grafik: NEWAG).

Aftalen repræsenterer i værdi den største ordre i NEWAGs historie. Ordren består af 10 MS (PL/CZ/SK) og 20 DC (PL og grænsestationer i CZ/SK) lokomotiver udstyret med "last-mile".

Kontrakten omfatter tillige otte-årig vedligeholdelse, startende fra leveringen af de 30 lokomotiver.

Kilde: https://railmarket.com/news/rolling-stock/11185-record-breaking-locomotive-deal-akiem-orders-dragon-locomotives-from-newag .


NEWAG er desuden eneste byder på PKP Intercity's udbud af MS-lokomotiver. PKP IC vurderer nu, om tilbuddet opfylder alle krav. I givet fald skal NEWAG levere op til 95 MS-lokomotiver til PKP IC.

Disse 200 km/t lokomotiver vil være af den nye Griffin MS type (præsenteret på TRAKO 2023), udstyret med ETCS og vil kunne køre under 3kV DC, 15kV AC og 25kV AC. Den forventede godkendelse omfatter Polen, Tyskland, Østrig, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn.

De to første lokomotiver skal leveres inden for to år fra kontraktunderskrift, og hele ordren skal være gennemført inden for 60 måneder fra underskrift, der ventes at kunne finde sted inden udgangen af i år.

Kilde: https://railmarket.com/news/rolling-stock/11140-pkp-intercity-opened-offers-for-63-32-ms-locomotives-and-300-150-new-passenger-wagons .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 19/11-23, 19:16.
Mon den korte leveringsfrist på PKP-lokomotiverne har været årsagen til at de kun har fået et tilbud?

Anders

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak