Hollandske GreenCityTrip har gennem et leasingselskab angiveligt købt 75 brugte ICR-vogne af de hollandske statsbaner NS, med option på op til 250 vogne i alt. ICR vognene bruges pt. i InterCity Direct togene på korridoren Amsterdam-HSL Zuid-Rotterdam-Breda-Bruxelles og som InterCity mellem Den Haag-Rotterdam-Eindhoven.
Vognene erstattes løbende af Coradia Stream / ICNG togsæt i takt med at de bliver leveret, men enkelte stammer er allerede arbejdsløse da man ikke var i stand til at forlænge lejeperioden på de leasede BR 186 lokomotiver der bruges i alle stammerne med ICR vogne.
Vognene blev bygget i 80'erne af Talbot i Aachen og må køre 160 km/t. Planen er at nogle af vognene skal ombygges til nattogskørsel.
Informationerne skulle stamme fra denne artikel, men da den er bag betalingsmur har jeg ikke selv mulighed for at verificere det:
https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/touristik-wie-tui-den-nachtzug-profitabel-machen-will/29340610.htmlBaggrunden er, som artiklen også handler om, at den tyske rejsearrangør TUI vil satse på togrejser til storbyer (TUI City Express) samt skitog (TUI Ski Express) om vinteren. Her i starten køber man sig ind på GreenCityTrips eksisterende chartertog Amsterdam-Prag her i sommerweekenderne og Amsterdam-Østrig i vintermånederne. TUI´s engagement har gjort at togene nu også standser på stationer i Tyskland for passagerudveksling. Normalt har GreenCityTrip kun standset i Holland.
Med de ekstra vogne kigger man på nye ruter mod Østrig, Italien, Frankrig og/eller Skandinavien.
Dette er endnu et eksempel på at markedet for både fabriksnyt og brugt fjerntogsmateriel i Europa er rødglødende i disse år. Eksisterende materiel sælges nu allerede mens det stadig er i drift.