Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 16
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 21/09-22, 19:12.
I denne tråd vil jeg meddele om kort nyt på materielfronten fra Europa, andre er selvfølgelig også velkommen til at melde nyheder ind. Her nogle bestillinger fra september og august:

CAF skal levere mindst 60 halvandendækkertogsæt til NS

24. august annoncerede de hollandske statsbaner at CAF havde vundet udbuddet på nye halvandendækkertogsæt (kombineret dobbeltdækker/enkeltdækker) til fjerntrafikken. Der er tale om en fast ordre på 60 togsæt med 6 vogne og ca. 30.000 siddepladser i alt, med option på flere togsæt. De skal erstatte DDZ dobbeltdækkerne fra 2028 og der er tale om en helt ny togtyper, da CAF pt. ikke har dobbeltdækkertog i sortiment.

Der skrives først kontrakt ultimo 2022, så der er endnu ingen illustrationer tilgængelig.

Kilde: https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aanschaf-nieuwe-dubbeldekkers/

CAF skal levere mindst 42 TW 4000 bybanetog til Hannover

CAF har vundet udbuddet på næste generation af bybanetog til ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG. I første omgang skal der leveres 42 to-vogns togsæt fra september 2025. Rammeaftalen tillader levering af i alt 275 togsæt frem til 2040.

I første omgang skal de resterende TW 6000 tog fra 70'erne udfases, hvilket ikke lykkedes med leveringen af de 153 TW 3000 togsæt mellem 2013-2020 pga. stigende passagertal. På sigt skal de 144 TW 2000/2500 togsæt leveret mellem 1997 og 2000 også erstattes af TW 4000. Mange linjer i Hannover kører efterhånden med tre togsæt, og dermed den maksimale tilladte længde for sporvogne i Tyskland på 75 meter, i hele eller dele af driftsdøgnet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kilde: https://www.uestra.de/unternehmen/presse-medien/pressemitteilungen/details/2022/hersteller-fuer-die-neue-stadtbahn-steht-fest-caf-aus-spanien-baut-den-tw-4000/ (Siden kan kun tilgås fra Tyskland eller gennem VPN)

Stadler skal levere 15 togsæt til DB Regio Nordost

I går blev det offentliggjort at DB Regio Nordost havde vundet Netz Nord-Süd hos Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg. Denne pakke omfatter følgende linjer:
RE3 Stralsund eller Schwedt (Oder) – Berlin – Lutherstadt Wittenberg/Halle (Saale)
- Der indsættes 12 fabriksnye KISS dobbeltdækkertogsæt med 5 vogne og 579 siddepladser + 72 cykelpladser. Der er option på yderligere 6 FLIRT XL med 3 vogne der kan køre sammenkoblet med KISS togsættene som kapacitetsforstærker nord for Berlin.



RE4 Stendal – Rathenow – Berlin– Falkenberg (Elster)
RE5 Rostock eller Stralsund – Berlin – Ludwigsfelde


På disse linjer indsættes renoverede dobbeltdækkervogne med BR 146.

RE5C Stralsund – Neustrelitz

På denne linje indsættes der 3 fabriksnye FLIRT XL med 275 siddepladser.



Kilde: https://www.deutschebahn.com/pr-berlin-de/aktuell/presseinformationen/DB-Regio-gewinnt-Zuschlag-fuer-das-Netz-Nord-Sued-8872376

Stadler skal levere 56 sporvogne til Halle

Hallesche Verkehrs-AG (HAVAG) har bestilt 56 sporvogne af den nye TINA model. Alle vogne er dobbeltretningssporvogne. 39 af vognene får litra MGT-M og bliver 30 meter lange med plads til 166 passagerer, 64 heraf siddende. 17 af vognene får litra MGT-XL og bliver 45 meter lange med plads til 267 passagerer, heraf 96 siddende.

Rostocker Strassenbahn AG (RSAG) bestilte desuden tilbage i juni 28 TINA sporvogne på 32 meter.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kilde: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_08_23_pressrelease_stadler%20to%20supply%2056%20innovative%20trams%20to%20havag.pdf

Alstom skal levere yderligere 17 Coradia Stream til Rumænien

De rumænske statsbaner bestilte i marts 20 Coradia Stream og nu har de bestilt yderligere 17 inklusive 15 års vedligehold.

Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/9/alstom-supply-17-additional-coradia-stream-inter-regional-electric

Stadler skal levere 19 FLIRT XL til DB Regio

DB Regio vandt i august Netz MoselLux kontrakten der består af de langsomme regionaltog mellem Koblenz – Trier - Perl samt Traben-Trarbach - Bullay. Togene får fire vogne og 245 siddepladser og de indsættes i driften i december 2024.



Kilde: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2022_08_09_medienmitteilung_stadler_mosel_lux.pdf

Alstom skal levere 10 Coradia Stream til Barcelona

Togene er bestilt af Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya og skal betjene en ny lufthavnslinje mellem Barcelona midtby og El Prat lufthavnen. De får 5 vogne og plads til 600 rejsende med en topfart på 120 km/t.

Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/9/alstom-provide-10-coradia-stream-regional-trains-and-15-years

Alstom skal levere 20 Traxx DC3 til Polo Mercitalia

Det af de italienske statsbaner ejede togselskab "Polo Mercitalia" har udnyttet en option på 20 Traxx DC3 (litra E.494) fra en kontrakt på oprindeligt 40 lokomotiver fra 2017. De yderligere 20 lokomotiver skal leveres i 2024.

Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/9/alstom-and-polo-mercitalia-fs-group-sign-agreement-supply-additional-20

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 21/09-22, 20:53.
Kontrakten ganske vist indgået i juni 2018, men i disse dage præsenteres prototypen på InnoTrans 2022.

Det drejer sig om Škoda's prototype på den specialdesignede ForCity Smart 36T-sporvognstype bestilt af Rhein-Neckar transportmyndighed RNV til det metersporede net, der betjener de tre byer Mannheim, Ludwigshafen og Heidelberg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Škoda ForCity Smart 36T sporvogn til RNV, InnoTrans 2022.

RNV krævede et køretøj med en specifikation, der overholder både sporvejs- og jernbanebestemmelser, et usædvanligt krav til et metersporet net.

RNV's kontrakt med Škoda omfatter en fast levering af 80 sporvogne med option på 34 mere.

Vognene kommer i tre længder: 31 bliver 30 m lange med tre sektioner, 37 vil være fire-sektionsvogne 40 m lange, og 12 bliver seks-sektionsvogne 60 m lange. Alle er de dobbeltrettede lavgulvskøretøjer med en maksimal hastighed på 80 km/t.

Designet er modulært, så de længere sporvogne vil kunne omdannes til to kortere ved tilføjelse af førerhuse. De længste sporvogne kan også opdeles, så de kan passe ind i de eksisterende depotfaciliteter, med en rangérpult i "den åbne ende", der gør det muligt derfra at styre depotbevægelserne.

Denne ForCity Smart 36T-vogntype kan således næppe betegnes som "hyldevare", hvorfor jeg fandt den "egnet" til omtale i denne tråd.

Se den fulde beskrivelse her: https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/tram-designed-to-meet-high-specifications-of-three-city-network/62534.article .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 5/10-22, 14:30.
Stadler skal levere 40 bybanetog til Stuttgart

Stadler vinder udbuddet på 40 nye togsæt + option på yderligere 30 til Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB). De nye togsæt får betegnelsen DT 8.16 og skal erstatte de 40 DT 8.4 der blev leveret i 1985 og 1986.

Stadler leverer i forvejen 20 DT 8.15 togsæt frem til 2023 på en option fra en kontrakt indgået i 2010. Togene der er leveret på kontrakten fra 2010 baserer sig på Stadler Tango platformen, men er tilpasset til S-DT 8 specifikationerne. Det er en forkortelse for "Doppeltriebwagen Typ Stuttgart mit acht Achsen" og gør at alle DT 8 tog leveret siden 80'erne visuelt minder meget om hinanden uanset om det er Duewag, Siemens, Bombardier eller Stadler der er producent.

Wikipedia artikel om DT 8 togene: https://de.wikipedia.org/wiki/SSB_DT_8#DT_8.16

Pressemeddelelse om den netop indgåede kontrakt: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/medienmitteilung_stadler_liefert_weitere_stadtbahnen_fuer_die_stuttgarter_straßenbahnen_ag.pdf

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 7/10-22, 17:02.
Hvis vi kigger fremad så er der en del større udbud igang eller på vej på bybanetog der nok vil få ordrebøgerne hos togproducenterne fyldt godt op de kommende år.

S-tog København - udbud endnu ikke startet
Mindst 180 togsæt på 60 meter, forventet køb af 216 togsæt ved nuværende rutenetværk.

S-Bahn Berlin, delnetværk Stadtbahn og delnetværk Nord-Syd - udbud igang
Op til 1.300 vogne.

S-Bahn München (DB Regio) - udbud igang
Mindst 110 togsæt med option på 90 yderligere på mellem 200-210 meter.

S-Bahn Köln - udbud igang
Mindst 90 togsæt i to varianter med hhv. 150 og 170 meter længde.

U-Bahn Hamburg - udbud netop igangsat
Op til 370 nye togsæt fordelt på op til 270 DT6-F med førerrum og 120 DT6-A uden førerrum til den kommende fuldautomatiske U5. Første bestilling på 48 togsæt. Togsættene skal være 40 meter lange og have fire vogne - det er samme længde som DT5 men med en vogn mere.

Dertil kommer at Stadler i Berlin er igang med at bygge 606 vogne til U-Bahn Berlin med option på knap 1.000 yderligere vogne (1.500 i alt). Stadler har desuden alene i 2022 også vundet udbud på levering af mindst 389 sporvogne til kunder i Tyskland og Østrig.

ÖBB har også op til 660 togsæt i udbud, delvist som S-tog selvom der ikke rigtig er forskel på S-tog og regionaltogsmateriel i Østrig. Der er udbud på op til 540 enkeltdækkere fordelt på 270 togsæt på 73 meter og 270 togsæt på 105 meter. Dertil kommer op til 120 65 meter lange togsæt med alternativt drivmiddel (batteri eller brint).

Anders

Kort materiel nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 7/10-22, 17:48.
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 17:02S-tog København - udbud endnu ikke startet
Mindst 180 togsæt på 60 meter, forventet køb af 216 togsæt ved nuværende rutenetværk.
Idag er der 105 SA og 31 SE så hvordan kommer du op på næsten dobbelt så mange? S-tog til Helsingør og Roskilde?

Kort materiel nyt
Af RasmusD. 7/10-22, 18:02.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/10-22, 17:48Idag er der 105 SA og 31 SE så hvordan kommer du op på næsten dobbelt så mange? S-tog til Helsingør og Roskilde?

Jeg kan kun gætte på andersj's vegne, men et SA-togsæt er 80 meter langt og ikke 60 meter, det øger behovet for sæt. Og så er det nuværende antal togsæt reelt også i underkanten af hvad der er behov for.

Kort materiel nyt
Af Frank Poulsen. 7/10-22, 18:09.
Jeg undrer mig lidt. 2 sæt af 80 meter i dag fylder mig bekendt mange perronner fint op. Hvis man skærer ned til 2x60 meter. Så må det give færre pladser. Eller vil man op og køre 3x60 meter. Men det giver jo 20 meter længere. Er der plads til det rundt omkring?

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/10-22, 18:51.
Seneste redigering: 7/10-22, 18:56 af Per Holm
Citat fra: Frank Poulsen Dato  7/10-22, 18:09Hvis man skærer ned til 2x60 meter. Så må det give færre pladser. Eller vil man op og køre 3x60 meter. Men det giver jo 20 meter længere. Er der plads til det rundt omkring?

Mon ikke der står et par ord herom i DSBs rapport "Fremtidens S-tog" fra 2021-04?

Jeg vil ikke forsøge at citere fra den efter hukommelsen men svjh. var den ganske fornuftig og troværdig.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 7/10-22, 19:04.
Det er korrekt at informationerne stammer fra "Beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane" fra 2021.

Som bekendt er der også for få SA/SE i dag i forhold til efterspørgslen, så det er naturligt at man vil øge kapaciteten. Der planlægges med op til tre sammenkoblede togsæt, da perronerne på alle strækninger pånær Ringbanen er mindst 169 meter lange.

Anders

Kort materiel nyt
Af thomastog. 8/10-22, 08:35.
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 19:04Det er korrekt at informationerne stammer fra "Beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane" fra 2021.

Som bekendt er der også for få SA/SE i dag i forhold til efterspørgslen, så det er naturligt at man vil øge kapaciteten. Der planlægges med op til tre sammenkoblede togsæt, da perronerne på alle strækninger pånær Ringbanen er mindst 169 meter lange.
3*60m = 180m

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 8/10-22, 10:14.
Citat fra: thomastog Dato  8/10-22, 08:35
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 19:04Det er korrekt at informationerne stammer fra "Beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane" fra 2021.

Som bekendt er der også for få SA/SE i dag i forhold til efterspørgslen, så det er naturligt at man vil øge kapaciteten. Der planlægges med op til tre sammenkoblede togsæt, da perronerne på alle strækninger pånær Ringbanen er mindst 169 meter lange.
3*60m = 180m

Det er korrekt og de fleste stationer er også på mindst 180 meter. Jeg har dog lige nærlæst beslutningsoplægget og der fremgår en længde på 55-60 m og følgende citat "Et togsæt på op til 60 meter kan dog også medføre, at der skal foretages punktvise ændringer i infrastrukturen."

Anders

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/10-22, 10:40.
Seneste redigering: 8/10-22, 10:49 af Per Holm
Citat fra: thomastog Dato  8/10-22, 08:35
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 19:04Det er korrekt at informationerne stammer fra "Beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane" fra 2021.

Som bekendt er der også for få SA/SE i dag i forhold til efterspørgslen, så det er naturligt at man vil øge kapaciteten. Der planlægges med op til tre sammenkoblede togsæt, da perronerne på alle strækninger pånær Ringbanen er mindst 169 meter lange.

3 * 60 m = 180 m

Nej. De yderste meter i hver ende, hvor der ingen døre er at ind- og udstige, skal ikke medregnes og CBTC standser toget temmelig præcist.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kort materiel nyt
Af Krabsen. 8/10-22, 10:49.
Citat fra: thomastog Dato  8/10-22, 08:35
Citat fra: andersj Dato  7/10-22, 19:04Der planlægges med op til tre sammenkoblede togsæt, da perronerne på alle strækninger pånær Ringbanen er mindst 169 meter lange.
3*60m = 180m

Den nødvendige perronlængde bestemmes ikke af togsættets totallængde, men af afstanden mellem de yderste døre..


Kort materiel nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 8/10-22, 23:56.
Sidespring spørgsmål
Hvorfor så lange s-tog perroner?

Kort materiel nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/10-22, 00:19.
Seneste redigering: 9/10-22, 00:27 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato  8/10-22, 23:56Sidespring spørgsmål
Hvorfor så lange s-tog perroner?
De længste perroner er anlagt før S-tog blev opfundet og beregnet til lokomotivtrukne udflugtstog på helligdage. (Valbys 270 m er vist de længste)

Da så S-tog blev implementerede kunne ingen se en business-case i at grave noget af dem væk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 16


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak