Hej,
EB skal jo køre i sandwich med Talgovognene, så der er sådan set ikke noget der har ændret sig i den henseende. Blot har man taget forskud på glæderne med de tyske vogngarniturer.
Det kan godt være at de tyske vogne er flotte og stadig i god stand pga. diverse opgraderinger, men det er gammelt materiel fra 70/80'erne, så det er begrænset hvor længe de endnu kan bruges i højklasset trafik. Derfter bliver de enten solgt til baner med endnu ældre eller simplere materiel der skal udskiftes, eller discount- hhv. chartertogsfirmaer der kan køre dem ned til sokkeholderne.
Endelig skal det nævnes at den drift der snart opstartes svarer fuldstændig til EC-togene i 80/90'erne, også dengang anvendtes tyske vogne, i øvrigt grundlæggende de samme typer, i EC-togene.
Her et billede fra dengang (kort vinterstamme):
Avmz207, Bvmz185.3 og Bpmbz291-5 i EC på København H i 1992.
For eksempel oprangeres de nye stammer sådan her:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=1190&nazev=&rok=2023Avmmz 106.1 er ombygget fra Avmz 207
Bvmmz 188 og Bvmmsz 186 er ombygget fra Bvmz 185
Bpmbz 294 og Bpmmbdz 284 er ombygget fra Bpmbz 291.5/6
Bpmz 294 er ombygget fra Bpmz 291, der også kørte i EC-togene i sin tid.