Citat fra: TWB Dato 2/11-22, 10:56Citat fra: krabsen Dato 2/11-22, 09:29Citat fra: TWB Dato 2/11-22, 05:04Mig bekendt er der heller ikke IC3-tog i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog. Der er kun 17 togsæt der kan køre til Tyskland og de fleste afgange har 2 sæt. Så kan man selv lave matematikken
Der er heller ikke IC3- eller IR4-togsæt i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog i de indenlandske tog.
Hvad er begrundelsen for at der, bare fordi man kører til Tyskland, absolut skal være dublering?
Ret beset bliver nok væsentlig flere danskere påvirket af et nedbrudt tog mellem Fredericia og Aalborg end mellem Flensborg og Hamborg.
Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.
Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.
Det er der heller ingen der har påstået - heller ikke den som rejste forslaget i tråden her. Det var, som jeg læste det, mulige fremtidstanker.
Men at der ikke aktuelt er brug for EB-dubletterne andre steder betyder ikke, at der ikke kan blive det, når der er el nok steder i landet.
Og så vil det være en nem måde at få ekstra kapacitet at købe nogle styrevogne til Tysklandstogene samt nogle vognstamer til de frigjorte 8 lokomotiver.
Og at der ikke var færdigudiklede styrevogne da Talgo-vognene blev bestilt, betyder ikke at der ikke er det senere, som ret overkommeligt vil kunne udstyres til kørsel i DK.
Så alt i alt virker det som et rigtigt klogt valg af DSB at købe ind til sandwichkørsel til Tyskland i første omgang, da man vidste det virkede fra dag 1, og samtidig giver det nogle muligheder for let at udvide materielparken senere uden at skulle have nye lokomotiver eller endda en ny lokomotivtype ind, hvis der skulle blive brug for det.
Alt det andet med sikring mod nedbrud etc virker som vås. Strækningen fra Padborg og sydover køres af DB og det er deres ansvar, at passagererne kommer frem, og jeg har i hvert fald ikke hørt noget om at de kræver to lokomotiver. Om galt skal være må de sende et andet tog afsted og så må passagererne skifte i Padborg. Det er gjort før og kan gøres igen.