Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 34
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 05:04Mig bekendt er der heller ikke IC3-tog i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog. Der er kun 17 togsæt der kan køre til Tyskland og de fleste afgange har 2 sæt. Så kan man selv lave matematikken :)
Der er heller ikke IC3- eller IR4-togsæt i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog i de indenlandske tog.

Hvad er begrundelsen for at der, bare fordi man kører til Tyskland, absolut skal være dublering?
Ret beset bliver nok væsentlig flere danskere påvirket af et nedbrudt tog mellem Fredericia og Aalborg end mellem Flensborg og Hamborg.

Citat fra: krabsen Dato  2/11-22, 09:29
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 05:04Mig bekendt er der heller ikke IC3-tog i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog. Der er kun 17 togsæt der kan køre til Tyskland og de fleste afgange har 2 sæt. Så kan man selv lave matematikken :)
Der er heller ikke IC3- eller IR4-togsæt i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog i de indenlandske tog.

Hvad er begrundelsen for at der, bare fordi man kører til Tyskland, absolut skal være dublering?
Ret beset bliver nok væsentlig flere danskere påvirket af et nedbrudt tog mellem Fredericia og Aalborg end mellem Flensborg og Hamborg.

Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.

Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.



Hvilken litra EB lokomotiver kan eller må køre i/til Tyskland?
Mangler de ikke den "D" godkendelse mærke på lokomotivet ... syntes ikke at havde set
på nogen af dem der er, kun at de er krydset med rødt.

Citat fra: Baumann Dato  2/11-22, 19:08Hvilken litra EB lokomotiver kan eller må køre i/til Tyskland?
Mangler de ikke den "D" godkendelse mærke på lokomotivet ... syntes ikke at havde set
på nogen af dem der er, kun at de er krydset med rødt.

EB er ikke godkendt til kørsel i Tyskland endnu

Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 10:56Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.

Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.




Igen du glemmer helt DSB's taktik på det seneste. De har udelukkende gået efter velafprøvet hyldevarer. Hvis de købte noget der var nonstandard som f.eks. nogle styrevogne af et helt nyt design, så ville der være næsten en garanti for problemer så som kommunikationsproblemer mellem lokomotivet og styrevognen. Chancen for nedbrud og aflysninger ville derfor være langt større og DSB ville næpppe ud i en situation hvor de står for skud pga problemer på deres tog igen.

Derfor!

Citat fra: Danskjävlar Dato  2/11-22, 21:50
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 10:56Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.

Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.




Igen du glemmer helt DSB's taktik på det seneste. De har udelukkende gået efter velafprøvet hyldevarer. Hvis de købte noget der var nonstandard som f.eks. nogle styrevogne af et helt nyt design, så ville der være næsten en garanti for problemer så som kommunikationsproblemer mellem lokomotivet og styrevognen. Chancen for nedbrud og aflysninger ville derfor være langt større og DSB ville næpppe ud i en situation hvor de står for skud pga problemer på deres tog igen.

Derfor!

Nej, der var ingen styrevogne på markedet på det tidspunkt, der var TSI-godkendt.

Om de kan kommunikere eller ej, og der så skulle opstå fejl, er lidt en hypotetisk grund, da der ville være krav om et standardiseret interface til kommunikationen. Så hvis man bygger styrevognen efter standarden, er der intet problem (sikkert nogle børnesygdomme).

EB er udstyret med ZWS https://de.wikipedia.org/wiki/Wendezugsteuerung#Zeitmultiplexe_Wendezugsteuerung_(ZWS) og WTB https://de.wikipedia.org/wiki/Wendezugsteuerung#Wendezugsteuerung_%C3%BCber_WTB

Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 10:56
Citat fra: krabsen Dato  2/11-22, 09:29
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 05:04Mig bekendt er der heller ikke IC3-tog i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog. Der er kun 17 togsæt der kan køre til Tyskland og de fleste afgange har 2 sæt. Så kan man selv lave matematikken :)
Der er heller ikke IC3- eller IR4-togsæt i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog i de indenlandske tog.

Hvad er begrundelsen for at der, bare fordi man kører til Tyskland, absolut skal være dublering?
Ret beset bliver nok væsentlig flere danskere påvirket af et nedbrudt tog mellem Fredericia og Aalborg end mellem Flensborg og Hamborg.

Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.

Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.




Det er der heller ingen der har påstået - heller ikke den som rejste forslaget i tråden her. Det var, som jeg læste det, mulige fremtidstanker.
Men at der ikke aktuelt er brug for EB-dubletterne andre steder betyder ikke, at der ikke kan blive det, når der er el nok steder i landet.
Og så vil det være en nem måde at få ekstra kapacitet at købe nogle styrevogne til Tysklandstogene samt nogle vognstamer til de frigjorte 8 lokomotiver.
Og at der ikke var færdigudiklede styrevogne da Talgo-vognene blev bestilt, betyder ikke at der ikke er det senere, som ret overkommeligt vil kunne udstyres til kørsel i DK.
Så alt i alt virker det som et rigtigt klogt valg af DSB at købe ind til sandwichkørsel til Tyskland i første omgang, da man vidste det virkede fra dag 1, og samtidig giver det nogle muligheder for let at udvide materielparken senere uden at skulle have nye lokomotiver eller endda en ny lokomotivtype ind, hvis der skulle blive brug for det.
Alt det andet med sikring mod nedbrud etc virker som vås. Strækningen fra Padborg og sydover køres af DB og det er deres ansvar, at passagererne kommer frem, og jeg har i hvert fald ikke hørt noget om at de kræver to lokomotiver. Om galt skal være må de sende et andet tog afsted og så må passagererne skifte i Padborg. Det er gjort før og kan gøres igen.

Korrekt. Mit forsalg er og har altid været at man ved at købe 16 styrevogne og 8 ekstra stammer med mellemvogne kunne fordoble antallet af Talgo-tog hos DSB relativt billigt. Man har allerede købt de 16 Vectron lokomotiver og man har allerede købt 16 endevogne uden førerrum som kan fordeles ud på 16 stammer.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/11-22, 17:50Korrekt. Mit forsalg er og har altid været at man ved at købe 16 styrevogne og 8 ekstra stammer med mellemvogne kunne fordoble antallet af Talgo-tog hos DSB relativt billigt. Man har allerede købt de 16 Vectron lokomotiver og man har allerede købt 16 endevogne uden førerrum som kan fordeles ud på 16 stammer.

Netop!

Og hvis man er heldig, så kan det måske være teknisk muligt, for Siemens, at opgradere eksisterende Vectrons til 230km/t (det er hvis kun hvis og såfremt), samt opgradere Talgo-vognene til højere hastighed (de tyske er vistnok leveret til 230km/t allerede), så har man 16 højhastighedstog..  8)

Citat fra: Niels Bak Dato  8/11-22, 15:38
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 10:56
Citat fra: krabsen Dato  2/11-22, 09:29
Citat fra: TWB Dato  2/11-22, 05:04Mig bekendt er der heller ikke IC3-tog i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog. Der er kun 17 togsæt der kan køre til Tyskland og de fleste afgange har 2 sæt. Så kan man selv lave matematikken :)
Der er heller ikke IC3- eller IR4-togsæt i reserve der kan overtage for et nedbrudt tog i de indenlandske tog.

Hvad er begrundelsen for at der, bare fordi man kører til Tyskland, absolut skal være dublering?
Ret beset bliver nok væsentlig flere danskere påvirket af et nedbrudt tog mellem Fredericia og Aalborg end mellem Flensborg og Hamborg.

Det er jo heller ikke den eneste begrundelse! Prøv at følge lidt med i tråden.

Men hvad er begrundelsen for at indkøbe nogle vogne som der ikke var skønnet at være brug for da man indkøbte de oprindelige Talgovogne?
Aktuelt er der IKKE brug for de ekstra 8 EB-lok som sandwichkonstruktionen indebærer.




Det er der heller ingen der har påstået - heller ikke den som rejste forslaget i tråden her. Det var, som jeg læste det, mulige fremtidstanker.
Men at der ikke aktuelt er brug for EB-dubletterne andre steder betyder ikke, at der ikke kan blive det, når der er el nok steder i landet.
Og så vil det være en nem måde at få ekstra kapacitet at købe nogle styrevogne til Tysklandstogene samt nogle vognstamer til de frigjorte 8 lokomotiver.
Og at der ikke var færdigudiklede styrevogne da Talgo-vognene blev bestilt, betyder ikke at der ikke er det senere, som ret overkommeligt vil kunne udstyres til kørsel i DK.
Så alt i alt virker det som et rigtigt klogt valg af DSB at købe ind til sandwichkørsel til Tyskland i første omgang, da man vidste det virkede fra dag 1, og samtidig giver det nogle muligheder for let at udvide materielparken senere uden at skulle have nye lokomotiver eller endda en ny lokomotivtype ind, hvis der skulle blive brug for det.
Alt det andet med sikring mod nedbrud etc virker som vås. Strækningen fra Padborg og sydover køres af DB og det er deres ansvar, at passagererne kommer frem, og jeg har i hvert fald ikke hørt noget om at de kræver to lokomotiver. Om galt skal være må de sende et andet tog afsted og så må passagererne skifte i Padborg. Det er gjort før og kan gøres igen.

Faktum er at der er indkøb EB-lok til sandwichkørsel.
At få styrevogne vil koste mange mio.

Og hvorvidt vogntypen kan benyttes andre steder er ren spekulation.

Men nogle har det jo fint med at bruge andres penge.
Sådan er vi nok lidt forskellige.

Citat fra: TWB Dato  8/11-22, 22:14Faktum er at der er indkøb EB-lok til sandwichkørsel.
At få styrevogne vil koste mange mio.

Og hvorvidt vogntypen kan benyttes andre steder er ren spekulation.

Men nogle har det jo fint med at bruge andres penge.
Sådan er vi nok lidt forskellige.

At der er indkøbt Vectron til en sandwichkørsel, som der ikke er behov for, er jo hele problemet. Mit forslag går jo ud på at afbøde den fejlinvestering man har foretaget sig, så der ikke skal stå 8 EB'er og ruste op frem til Femernforbindelsen er færdig.

Hele det her indkøb af internationale tog er en blanding af forhastede tvivlsomme beslutninger og dårlig timing i markedet.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/11-22, 23:18
Citat fra: TWB Dato  8/11-22, 22:14Faktum er at der er indkøb EB-lok til sandwichkørsel.
At få styrevogne vil koste mange mio.

Og hvorvidt vogntypen kan benyttes andre steder er ren spekulation.

Men nogle har det jo fint med at bruge andres penge.
Sådan er vi nok lidt forskellige.

At der er indkøbt Vectron til en sandwichkørsel, som der ikke er behov for, er jo hele problemet. Mit forslag går jo ud på at afbøde den fejlinvestering man har foretaget sig, så der ikke skal stå 8 EB'er og ruste op frem til Femernforbindelsen er færdig.

Hele det her indkøb af internationale tog er en blanding af forhastede tvivlsomme beslutninger og dårlig timing i markedet.

Indkøbet er hverken forfejlet eller forhastet, ligesom det på ingen måde er en fejlinvestering. Det er nøje gennemtænkt og fremtidssikret. Togene kommer IKKE til at stå og ruste op noget som helst sted og jeg er egentlig en anelse forbløffet over, at den "viden" skulle være faktuel. Den kommer ihvertfald ikke fra DSB eller anden valid kilde.

Citat fra: banemanden Dato  9/11-22, 07:39
Citat fra: andersj Dato  8/11-22, 23:18
Citat fra: TWB Dato  8/11-22, 22:14Faktum er at der er indkøb EB-lok til sandwichkørsel.
At få styrevogne vil koste mange mio.

Og hvorvidt vogntypen kan benyttes andre steder er ren spekulation.

Men nogle har det jo fint med at bruge andres penge.
Sådan er vi nok lidt forskellige.

At der er indkøbt Vectron til en sandwichkørsel, som der ikke er behov for, er jo hele problemet. Mit forslag går jo ud på at afbøde den fejlinvestering man har foretaget sig, så der ikke skal stå 8 EB'er og ruste op frem til Femernforbindelsen er færdig.

Hele det her indkøb af internationale tog er en blanding af forhastede tvivlsomme beslutninger og dårlig timing i markedet.

"Indkøbet er hverken forfejlet eller forhastet, ligesom det på ingen måde er en fejlinvestering. Det er nøje gennemtænkt og fremtidssikret."

Sign:
Egon Olsen

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af TWB. 9/11-22, 09:28.
Seneste redigering: 9/11-22, 09:32 af TWB
Citat fra: andersj Dato  8/11-22, 23:18
Citat fra: TWB Dato  8/11-22, 22:14Faktum er at der er indkøb EB-lok til sandwichkørsel.
At få styrevogne vil koste mange mio.

Og hvorvidt vogntypen kan benyttes andre steder er ren spekulation.

Men nogle har det jo fint med at bruge andres penge.
Sådan er vi nok lidt forskellige.

At der er indkøbt Vectron til en sandwichkørsel, som der ikke er behov for, er jo hele problemet. Mit forslag går jo ud på at afbøde den fejlinvestering man har foretaget sig, så der ikke skal stå 8 EB'er og ruste op frem til Femernforbindelsen er færdig.

Hele det her indkøb af internationale tog er en blanding af forhastede tvivlsomme beslutninger og dårlig timing i markedet.
Om "fejlinvesteringen" bedres ved at bruge 100 mio eller mere og så lade disse 8 EB-lok. stå uden at lave noget et eller andet sted - det er da ikke særligt smart.

DSB skal jo ikke køre godstog og skal de bruges til noget andet - så skal der indkøbes vogne.
Og kørestrøm til f.eks. Aarhus kommer ikke indenfor de næste 4-5 år.

Man kunne bedre på den sjællandske pendlertrafik ved at have flere afgange med disse 8 EB-lok med kun 2 dobbeltdækkervogne og en styrevogn i myldrertiden.
Men så skal der købes flere styrevogne til dobbeltdækkervognene.

Så det er nok heller ikke rentabelt.

Citat fra: TWB Dato  9/11-22, 09:28Om "fejlinvesteringen" bedres ved at bruge 100 mio eller mere og så lade disse 8 EB-lok. stå uden at lave noget et eller andet sted - det er da ikke særligt smart.
Der kommer sgu da ikke til at stå 8 Vectron og fise husleje af! Alle indgår i den daglige drift og kommer ud at køre. Alt andet vil da være tåbeligt. Maskineri skal holdes i gang, men ja, der vil stå skiftevis 8 flere standby eller på værksted. Her under indkøringen med børnesygdommene giver det en mere robust drift.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 34
ContecRail
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak