Citat fra: andersj Dato 29/10-22, 20:45Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 15:16Det kan siges endnu kortere. Et lokomotiv i hver ende betyder at opholdet i Hamburg ALTID kan overholdes medmindre der er tale om større forsinkelser end 30 min!
Og en vogn med passagerer vejer 3/4 af hvad et lokomotiv gør.
Så jeg kan på ingen måde følge din tankegang.
Opholdet tager vel hverken længere eller kortere tid med en styrevogn i den ene ende fremfor et lokomotiv?
En IC1 styrevogn står i 47 tons, så en Talgo-styrevogn ligger nok på et sted mellem 30-40 tons. Men i og med at styrevognen skaber indtægter så kunne den veje 100 tons og stadig have en bedre økonomi end at bruge en Vectron som styrevogn.
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 17:58Citat fra: Time will tell Dato 29/10-22, 17:50Nu vil der jo altid holde et ekstra lokomotiv i Hamborg du kan sende afsted.
Med en lokofører? Dyr måde at gøre det på.
Og har man nedbrud midt mellem Padborg og Hamburg- så ryger køreplanen alligevel.
Så nej - dårlig ide.
DB Fernverkehr har vel en del lokomotivførere tilknyttet Hamburg.
Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 18:19Citat fra: krabsen Dato 29/10-22, 18:08Citat fra: TWB Dato 29/10-22, 17:58Og har man nedbrud midt mellem Padborg og Hamburg- så ryger køreplanen alligevel.
Så nej - dårlig ide.
Det gør køreplanen altid, når et tog får nedbrud.
Skal man være en anelse konsekvent, skal man efter dit princip altid have et ekstra lokomotiv med i alle tog. Er det f.eks. IC3 togsæt skal man så have enten et reservelokomotiv med - eller ekstra togsæt. Så meget overskudsmateriel tror jeg ikke DSB har..
Så nej - dårlig ide.
Nu er der her tale om togstamme til og fra Tyskland.
Er du sikker på at et tysk lokomotiv må køre videre med et nedbrudt DSB-tog med passagerer i Tyskland? Jeg tvivler på der er godkendelse til det.
Og herhjemme ville DSB mange steder kunne indsætte anden tog, togbus eller overføre til anden forbindelse.
Det er nok heller ikke tilfældet syd for grænsen??
Det er jo altsammen DB's problem, DB er operatør syd for Hamburg. DSB har slet ikke tilladelse til at køre tog i Tyskland.
Men det er da tidligere set at DB har indsat en ICE-T eller BR 101/BR 120 med IC1 vogne til at køre Hamburg-Padborg når der var mangel på ICE-TD togsæt. DSB indsatte så typisk 2xMR fra Padborg til Aarhus der kørte som "ICE" tog.
I august 2022 kørte Litra EB også 77.000 km mellem hver tekniske fejl der var årsag til en forsinkelse på 3 minutter eller mere. DSB oplyser ikke intervallet mellem totale nedbrud.
Den oprindelige plan om at køre sandwichkørsel til Hamburg var heller ikke begrundet i driftssikkerhed, men i praktikaliteter omkring omløb og lokomotivskifte ved endestationerne.
Problemet omkring driftssikkerhed er et du helt selv har opfundet. Der er ingen jernbaneselskaber der kører med et ekstra lokomotiv i et tog som driftsreserve.
Det er givet korrekt at DB står for turen i det nordtyske.
Men har de et lokomotiv som er godkendt til at køre med danske vogne med passagerer?
Og givet også rigtigt at udfordringen fra starten var manglende udvikling af styrevogne til disse tog.
Men et EB- lokomotv kan tilsyneladende købes for under 25 mio kr.
Tænker en specielt udviklet styrevogn til danske forhold ret hurtig kommer en del over prisen på en alm. Talgovogn.
Så er det indtjening så ville indkb af 8 vogne mere give et bedre afkast.
Lokofører skal oplæres i brug af styrevogne.
Da det tilsyneladende kun er sturevogne til disse tog - så risikerer man at mangle lokofører som måbetjene såvel EB-lok som styrevogne.
Det er korrekt at det ikke tager mere tid i Hamburg med en styrevogn og 1 EB-lok end med 2 EB-lok.
Men det vil givet tage længere tid at skifte fra et ankommende tog med et EB- lok forrest til at afkoble dette, komme med et andet EB-lok og koble det til med alle de test lokomotivskift medfører.
Dertil har du et EB-lok fast stationeret i Hamburg.
Tænker det koster såvel på løn som for at få plads til dette.
En styrevogn er givet lettere end et EB-lok. Men de 40-50 tons mervægt i togstammen betyder næppe meget i det samlede regnskab!
En styrevogn kan give flere pladser. Det er også rigtigt.
Det samme og endda lidt til i forhold til antal passagerer kan en ekstra vogn gøre.
Ellers står du tilbage med 8 overflødige vogne hvis den ene vogn udskiftes med en styrevogn.
Så lige netop i denne situation med ret få tog kan det samlet set give god mening