Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 32 33 [34]
Toget endte i øvrigt med at køre over Roskilde i stedet for Køge Nord. Jeg kender ikke årsagen.

Sæt 2 ankommet idag til DSB ;-)

Hvilket sæt 2?
Den her tråd handler om de tyske IC-vogne.


Godaften i forummet!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Da jeg i går eftermiddags skiftede tog på København H, kunne jeg tage dette billede.
Til højre et tog ankommet fra Hamburg, til venstre et tog, som kort tid efter afgik uden passagerer.

v.h.
Ottoemil

Det siges at styrevognene med litra "Bpmmbdzf" vil være at finde i alle stammer fra 26. august og dermed vil cykelmedtagning igen være muligt på København-Hamburg - desværre lige 2-3 måneder for sent i forhold til højsæsonen.

Styrevognene gør at stammerne bliver forlænget fra 7 til 8 vogne og siddepladserne i Bpmmbdzf sælges ikke, men kan disponeres i tilfælde af nedbrud på en af de øvrige vogne - samt selvfølgelig til rejsende uden reservering, når sommerens reserveringskrav bortfalder. Førerrummet vil ikke blive benyttet, da styrevognene  ikke er udstyret med ATC - om de kan fjernstyre DSB's EB'er ved jeg faktisk ikke, men hvis de kan så kan DB jo teoretisk godt køre eller rangerer med stammerne fra styrevognen på tysk grund.

Anders

Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.


Citat fra: mss Dato  4/08-24, 22:46Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.
Til gengæld er en del IC1-ruter ved at blive erstattet med ICE-materiel løbende

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: mss Dato  4/08-24, 22:46Det undrer mig at tyskerne bedre kan undvære styrevogne end almindelige  Bpmmbdz eller Bpmmdz til denne drift. Nede i Tyskland kører de fleste IC1 med styrevogn.

Det handler primært om hvor mange vogne der kan klare forskellige strømsystemer. Det er bl.a. derfor en del tog bliver kørt med IC3, selvom der er mange ledige IC1 vogne i Tyskland - men desværre ikke vogne bygget til at kunne klare flere strømsystemer. Dertil handler det også om hvornår de enkelte vogne falder for revision, da DB som udgangspunkt ikke længere gennemfører revisioner på IC1 vogne.

Anders

Da jeg boede i Tyskland var min fornemmelse, at de fleste IC-tog kørte uden styrevogn og det virkede lidt som en kuriøsitet,  når jeg så styrevognene. Nu hvor de fleste IC-tog er erstattet af ICE-tog kan det selvfølgeligt sagtens være, at det er lettere at sikre, at de tilbageværende IC-tog har styrevogn.

Det lyder som plausible argumenter. Styrevognene er jo godt nok dyrere i vedligeholdelse, men så længe de har frister og der bliver eksemplarer med flere strømsystemer ledige er det vel oplagt.

Mpp: Der var næsten 100 IC-styrevogne og det gav en stor andel IC-tog med styrevogn. Særligt efter en større reduktion i IC-nettet for nogle år siden var de ret dominerende. Men selvfølgelig har der altid været løb uden, særligt til udlandet.


Gå op Sider: 1 ... 32 33 [34]
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak