Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 34
Citat fra: andersj Dato  8/11-23, 02:42På de direkte tog Hamburg-København vil der være en ændret oprangering i den nye køreplan, hvilket desværre medfører at cykelmedtagning ikke længere er muligt i de direkte tog. Oprindeligt var planen at man ville erstatte Bpmmbdz vognen med det lille flexrum med Bpmmbdzf styrevogne med stort flexrum, men det ser ud til at den plan er droppet eller i hvert fald ikke klar til køreplanskiftet.
Desværre er godkendelsen ikke klar endnu

Jeg fandt lige denne materieloversigt inde på DSB's hjemmeside, og der er en IC1-styrevogn med på tegningen. Har DSB planer om at leje styrevogne? Det synes jeg nemlig ikke, jeg har læst noget om.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Citat fra: Theis Andersen Dato 10/12-23, 20:03Jeg fandt lige denne materieloversigt inde på DSB's hjemmeside, og der er en IC1-styrevogn med på tegningen. Har DSB planer om at leje styrevogne? Det synes jeg nemlig ikke, jeg har læst noget om.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Har du et link?
De er ikke med på denne, som blev opdateret for to dage siden:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/

Citat fra: Trainee Dato 10/12-23, 20:30Har du et link?
De er ikke med på denne, som blev opdateret for to dage siden:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/
Jeg fik for 2 uger siden at vide fra DSB's kommunikationsfolk, at man var klar med 200 km/t for tog med IC1 og her står 180 km/t.

Citat fra: Trainee Dato 10/12-23, 20:30
Citat fra: Theis Andersen Dato 10/12-23, 20:03Jeg fandt lige denne materieloversigt inde på DSB's hjemmeside, og der er en IC1-styrevogn med på tegningen. Har DSB planer om at leje styrevogne? Det synes jeg nemlig ikke, jeg har læst noget om.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Har du et link?
De er ikke med på denne, som blev opdateret for to dage siden:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/

Det er mærkeligt. Det er den side, du linker til, hvor jeg fandt billedet for et par dage siden. (Jeg er i hvert fald ret sikker på, at det var der, jeg fandt det.) Den er åbenbart blevet ændret.


Citat fra: Theis Andersen Dato 10/12-23, 20:03Jeg fandt lige denne materieloversigt inde på DSB's hjemmeside, og der er en IC1-styrevogn med på tegningen. Har DSB planer om at leje styrevogne? Det synes jeg nemlig ikke, jeg har læst noget om.


Det er i sidste ende DB der styre hvilke vogne der indsættes og de havde planer om at bruge en styrevogn (dog blot som almindelig vogn) for at skaffe cykelpladser. Men godkendelsen er ikke på plads.

Ja og her til aften er EC togene ramt af person påkørsel i Tinglev så 2 timer forsinket

Idag kørte første tog også med ic3 hvad jeg så på mit tog

Citat fra: steenth Dato 10/12-23, 21:18
Citat fra: Trainee Dato 10/12-23, 20:30Har du et link?
De er ikke med på denne, som blev opdateret for to dage siden:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/
Jeg fik for 2 uger siden at vide fra DSB's kommunikationsfolk, at man var klar med 200 km/t for tog med IC1 og her står 180 km/t.

Der er blevet kørt 200 km/t siden i fredags.

Citat fra: steenth Dato 10/12-23, 21:18
Citat fra: Trainee Dato 10/12-23, 20:30Har du et link?
De er ikke med på denne, som blev opdateret for to dage siden:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/
Jeg fik for 2 uger siden at vide fra DSB's kommunikationsfolk, at man var klar med 200 km/t for tog med IC1 og her står 180 km/t.

Det tager nu ned til 4t 36m at komme til Hamburg fra Kbh H. Er det hurtigere end før? Formoder i øvrigt kun at det er på Kbh - Ringsted banen, at der køres 200?

Jeg fandt lige en gammel pladsbillet og i juli 2022 med IC3 tog det 4t 47m, så de har fundet 11 minutter på en eller anden vis

Citat fra: mpp Dato 15/01-24, 20:34Jeg fandt lige en gammel pladsbillet og i juli 2022 med IC3 tog det 4t 47m, så de har fundet 11 minutter på en eller anden vis

Det må være hentet flere steder, for forskellen på at tilbagelægge Ringstedbanen med hhv 180 og 200 km/t er max et par minutter. 

Kunne IC3 ikke også kun køre 140 i Tyskland.

I så fald har IC1 hentet en del i Tyskland hvis den må kører 160 hele vejen fra Flensburg til Hamburg.

Det kan selvfølgelig være at det er noget jeg bilder mig ind men jeg mener bare at have hørt det et sted.


Beklager, en dag finder jeg måske ud af at fortsætte teksten efter det indsatte citat. Den kommer her:

I luftfarten anvendes fire begreber ved passagerfartplaner: STD scheduled time of departure/fartplan afgangstid, ATD actual time of departure/faktisk afgangstid fra gate, STA: scheduled time of arrival/fartplanankomst, og ATA: actual time of arrival/faktisk ankomsttid til gate.

Det er praktisk, fordi der er et stort antal variable, der afgør rejsetiden såsom vejr og vind, trængsel, sene passagerer, sikkerhedstjek, og den mest optimale udnyttelse af luftrummet/korridorerne. Der er indlagt længere rejsetid mellem STD og STA end den faktiske flyvetid. (Der anvendes andre begreber til registrering af motorernes gangtid etc.).

Hamburg-København vv. på 4h36 er en teoretisk tid, som det nu er velkendt meget sjældent realiseres. Om det nu skyldes grænsekontrol, renovation af skinner, langsomstrækninger, manglende togpersonale i Hamburg, manglende plads på KH, kaputte passagervogne eller ...........

Måske burde jernbanerne tage statistikken over forbindelsen seriøst og offentliggøre køreplaner med f.eks. en times længere rejsetid, altså STD og STA. Når så toget af og til ankommer ATA før køreplanens STA vil passagererne blive vildt begejstret for den fine service! I modsætning til i dag, hvor de bliver nervøse, rastløse, vrede, opgivende eller fravælger jernbanen.


Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af andersj, Aalborg. 16/01-24, 12:55.
Seneste redigering: 16/01-24, 12:59 af andersj
Citat fra: mpp Dato 15/01-24, 20:34Jeg fandt lige en gammel pladsbillet og i juli 2022 med IC3 tog det 4t 47m, så de har fundet 11 minutter på en eller anden vis

Det har nok været pga. sporarbejde at din rejse i juli 2022 tog længere tid. København-Hamburg togene har i normalkøreplanen kørt på stort set de samme minuttal i begge retninger siden de blev omlagt fra Femern til Padborg i december 2019. Der er nogle faste kanaler man skal ramme både på København-Snoghøj og Padborg-Hamburg der gør der svært at optimere køretiderne.

Citat fra: Nordexpress Dato 16/01-24, 11:52Måske burde jernbanerne tage statistikken over forbindelsen seriøst og offentliggøre køreplaner med f.eks. en times længere rejsetid, altså STD og STA. Når så toget af og til ankommer ATA før køreplanens STA vil passagererne blive vildt begejstret for den fine service! I modsætning til i dag, hvor de bliver nervøse, rastløse, vrede, opgivende eller fravælger jernbanen.

Men hvor skal den time så lægges henne? Mellem Hamburg og Schleswig, mellem Kolding og Odense eller mellem Ringsted og København?

I flytrafikken har man jo kun bindinger til anden trafik ved selve lufthavnene, mens tog har bindinger på hele strækningen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/01-24, 12:55
Citat fra: mpp Dato 15/01-24, 20:34Jeg fandt lige en gammel pladsbillet og i juli 2022 med IC3 tog det 4t 47m, så de har fundet 11 minutter på en eller anden vis

Det har nok været pga. sporarbejde at din rejse i juli 2022 tog længere tid. København-Hamburg togene har i normalkøreplanen kørt på stort set de samme minuttal i begge retninger siden de blev omlagt fra Femern til Padborg i december 2019. Der er nogle faste kanaler man skal ramme både på København-Snoghøj og Padborg-Hamburg der gør der svært at optimere køretiderne.

Citat fra: Nordexpress Dato 16/01-24, 11:52Måske burde jernbanerne tage statistikken over forbindelsen seriøst og offentliggøre køreplaner med f.eks. en times længere rejsetid, altså STD og STA. Når så toget af og til ankommer ATA før køreplanens STA vil passagererne blive vildt begejstret for den fine service! I modsætning til i dag, hvor de bliver nervøse, rastløse, vrede, opgivende eller fravælger jernbanen.

Men hvor skal den time så lægges henne? Mellem Hamburg og Schleswig, mellem Kolding og Odense eller mellem Ringsted og København?

I flytrafikken har man jo kun bindinger til anden trafik ved selve lufthavnene, mens tog har bindinger på hele strækningen.
Det er vist lidt af en tilsnigelse!

Fly i Europa bevlger sig i korridorer.
De kan i mindre omfang flyve højere eller lavere.
Men ellers ender de med at cirkle i en større eller mindre omkreds når de når deres bestemmelsessted og må nogle gange vente både 30-40 min før de får lov at lande.

Vel ikke så forskellig fra togdrift. Største forskel er at tog kan holde stille og vente. Ikke en mulighed i et fly.

Gå op Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 34
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak