Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 34
Citat fra: doc7austin Dato 22/06-23, 16:34Hej,

Jeg har udgivet en komplet turreportage på Youtube om indvielsesrejsen for det første IC1-tog mellem København og Hamborg.

Du kan også se hele "forkert dør"-oplevelsen i Ringsted.


https://www.youtube.com/watch?v=yFxPo5AC4Wk

God fornøjelse!

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 10/07-23, 20:10.
Seneste redigering: 10/07-23, 20:15 af Mikkelhk
Nu kom vi da vist lidt væk fra det oprindelige emne i denne tråd - kunne vi ikke være fri for fnidder?

For at komme tilbage til emnet, så kørte IC 91192 i går 9/7 med EB + 14 IC1 + EB imellem Padborg og København H. Årsagen var at 1197 tidligere på dagen var blevet aflyst fra Padborg til Hamborg, da der ikke var særlig meget kul tilbage på strømaftageren, og det er de åbenbart ret strikse med i Tyskland. Derfor blev 1192 og 1197 koblet i Padborg, og kørte som en lang stamme til Kh. De 7 IC1-vogne fra den oprindelige 1197 (de bagerste) var aflåst.
Og i fredags blev 1190/91190 aflyst fra Schleswig til København H pga. (vistnok) store flader på en af vognene, og toget var derfor blevet groundet i Schleswig. Passagererne blev sendt over i regionaltoget til Flensburg, hvor de så måtte stuves sammen (efter sigende over 400 passagerer) i én MF. Jeg var selv med i 5766 fra Padborg, og kan bekræfte at der var fuldstændig proppet i toget, og over 20 passagerer måtte efter sigende efterlades i Flensburg, da de simpelthen ikke kunne mases ind i toget.

Det er strenge tider for (passagererne i) den grænseoverskridende trafik imellem Danmark og Tyskland.

Hilsen Mikkel

Hvis tyskerne er mere strikse med kul på strømaftageren, så betyder det måske de har færre køreledningdprpblemer?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 11/07-23, 05:24Hvis tyskerne er mere strikse med kul på strømaftageren, så betyder det måske de har færre køreledningdprpblemer?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Der er da vist ingen her, som kan svare på det .....med mindre svaret er "det kan da godt være, hvis det er det, der er tilfældet".

Citat fra: Mikkelhk Dato 10/07-23, 20:10Nu kom vi da vist lidt væk fra det oprindelige emne i denne tråd - kunne vi ikke være fri for fnidder?

For at komme tilbage til emnet, så kørte IC 91192 i går 9/7 med EB + 14 IC1 + EB imellem Padborg og København H. Årsagen var at 1197 tidligere på dagen var blevet aflyst fra Padborg til Hamborg, da der ikke var særlig meget kul tilbage på strømaftageren, og det er de åbenbart ret strikse med i Tyskland. Derfor blev 1192 og 1197 koblet i Padborg, og kørte som en lang stamme til Kh. De 7 IC1-vogne fra den oprindelige 1197 (de bagerste) var aflåst.
Og i fredags blev 1190/91190 aflyst fra Schleswig til København H pga. (vistnok) store flader på en af vognene, og toget var derfor blevet groundet i Schleswig. Passagererne blev sendt over i regionaltoget til Flensburg, hvor de så måtte stuves sammen (efter sigende over 400 passagerer) i én MF. Jeg var selv med i 5766 fra Padborg, og kan bekræfte at der var fuldstændig proppet i toget, og over 20 passagerer måtte efter sigende efterlades i Flensburg, da de simpelthen ikke kunne mases ind i toget.

Det er strenge tider for (passagererne i) den grænseoverskridende trafik imellem Danmark og Tyskland.

Når man læser i de norske , svenske og danske Facebook-grupper for togrejser/Interrail, så er der utallige historier og beretninger om aflysninger i sidste øjeblik fra Hamborg, passagerer der stander i Padborg og der kommer aldrig en togbus, aflysninger af tog fra København, store forsinkelser, tog der er aflyst Hamborg-Padborg hvor man lover ar vente på dem der kommer op og ikke gør der alligevel  osv. osv. Det er ret tydeligt at både nordmændene og svenskerne overvejende set ikke har været helt oppe at ringe over DSB's og DB's håndtering af ferietrafikken mellem Hamborg og Padborg/Fredericia/København H. Det burde ellers se så lyst ud nu med flere siddepladser og "nyt" materiel. De sidste 2-3 år har været et rent helvede på Hamborg-togene i sommermånederne. Jeg tror alle havde set frem til en sommer hvor der kom styr på flaskehalsen fra Norge/Sverige ud i Europa. Virkeligheden er måske en anden og i tiden hvor togrejser/togferie har fået denne opblomstring burde der bare køre tog i pendulfart København H-Hamborg hele sommeren.

Fra 6.oktober til 1.november skal IC393/394 køres med EB i hver ende, da toget kun kører til/fra Neumünster

Hej folkens  :)

Er der mon nogle der har været så flittige at notere numrene på vognene der p.t. anvendes i togene?


I morges kørte IC 396 fra Hamburg med en ICE 1, dog kun til Flensburg. Fra Flensburg var næste IC 5754 så vidt jeg kan se opformeret med yderligere IC3 togsæt. 

I ICE-TD tiden kørte DB jævnligt erstatningstog til Padborg med enten IC1 vogne eller ICE-T når man endnu engang ikke havde køreklare ICE-TD. DSB indsatte så MR eller lignende fra Padborg til Aarhus.

Anders

Citat fra: mss Dato 17/10-23, 00:17Hej folkens  :)

Er der mon nogle der har været så flittige at notere numrene på vognene der p.t. anvendes i togene?

Vognsæt noteret fra d. 17. juni 2023
DB Avmmz   61 80 19-91 190-7
DB Bvmsz   61 80 21-90 354-6
DB Bpmbz   61 80 29-91 718-3
DB Bpmz    61 80 20-91 353-8
DB Bpmz    61 80 20-91 561-6
DB Bvmmz   61 80 21-91 530-0
DB Bpmmbdz 61 80 84-91 106-3

Også noteret ved testkørsel i april (3/4-23)
DB Avmmz   61 80 19-91 159-2
DB Bvmmsz  61 80 21-90 750-5
DB Bvmmz   61 80 21-91 520-1
DB Bpmz    61 80 20-91 353-8
DB Bpmz    61 80 20-91 359-5
DB Bpmbz   61 80 29-91 706-8
DB Bpmmbdz 61 80 84-91 104-8

Det er de eksempler jeg har ved papiret.

Hvor længe endnu, som det ser ud nu, bruger DSB tysk IC1 vogne mellem København og Hamburg?

Hilsen
Tim Jonasen

Citat fra: Tim Dato  6/11-23, 22:01Hvor længe endnu, som det ser ud nu, bruger DSB tysk IC1 vogne mellem København og Hamburg?

DBF har planer om at IC1 skal helt ud til K25 (sammen med 101), så det bliver nok der omkring

Citat fra: Time will tell Dato  6/11-23, 23:07DBF har planer om at IC1 skal helt ud til K25 (sammen med 101), så det bliver nok der omkring

Men mon ikke Talgo-vognene er klar før K25 og vi derfor kan sende IC1 tilbage til DB inden:)

Citat fra: tobilaq Dato  7/11-23, 01:23
Citat fra: Time will tell Dato  6/11-23, 23:07DBF har planer om at IC1 skal helt ud til K25 (sammen med 101), så det bliver nok der omkring

Men mon ikke Talgo-vognene er klar før K25 og vi derfor kan sende IC1 tilbage til DB inden:)

Jo forhåbentlig er Talgo klar før men derfor tror jeg ikke du skal forvente at IC1 stopper fuldstændigt før K25.

I øvrigt er det stadig DBs vogne så ikke noget at sende tilbage til dem på den måde

Marcus Grahnert, der driver hjemmesiden og databasen "Fernbahn.de" med data stillet til rådighed af DB Fernverkehr, har nu fået lagt en del oprangeringer for K24 op.

På de direkte tog Hamburg-København vil der være en ændret oprangering i den nye køreplan, hvilket desværre medfører at cykelmedtagning ikke længere er muligt i de direkte tog. Oprindeligt var planen at man ville erstatte Bpmmbdz vognen med det lille flexrum med Bpmmbdzf styrevogne med stort flexrum, men det ser ud til at den plan er droppet eller i hvert fald ikke klar til køreplanskiftet.

Ændringen betyder dog at der er flere kupéer på anden klasse i hvert tog og antallet af siddepladser på anden klasse går fra 424 til 437.

Den nye oprangering bliver:
Avmmz
Bvmsz               
Bpmbz               
Bpmz               
Bpmz               
Bvmmz               
Bvmmz

Link til EC 394 (K24) - https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=20240100394

Den nuværende oprangering er:
Avmmz
Bvmsz
Bpmbz         
Bpmz         
Bpmz            
Bvmmz            
Bpmmbdz

Link til IC 394 (K23) - https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=20230100394

Både ny og gammel oprangering er med forbehold for at anden klasse vognene både kan være ICmod vogne (mm) og ikke moderniserede vogne (m) alt efter stamme. Da jeg var med fra Hamburg til Kolding for en uges tid siden var det eksempelvis en Bvmmsz.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 34
Veterantog kalender
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak