Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 34
Citat "Videoen ligger på Twitter, og er optaget af en passager i IC 91193 her til formiddag. Brugeren der har uploadet videoen er en ret stor polsk jernbane-tweeter."
[/quote]

Det er meget tydeligt at man prøver at skabe en sensation.

Døren er aflåst af personalet inden ankomst, og nogen har så låst den op igen og filmer det på en sådan måde at der ikke hersker nogen tvivl om at vedkommende har en finger med i spillet.

Når toget kører i DK er dørene modsat perron aflåst lokalt, men med den rigtige nøgle kan man naturligvis låse op igen.

Det er underlig måde at udøve en form for sabotage, og så tvivl om sikkerheden i toget.

Både Snälltåget og SJ Nattog har døre der i DK kan åbnes til begge sider ligesom IC1-stammerne syd for grænsen kan.

Citat fra: Lasseno Dato 17/06-23, 13:23Det er meget tydeligt at man prøver at skabe en sensation.
Døren er aflåst af personalet inden ankomst, og nogen har så låst den op igen og filmer det på en sådan måde at der ikke hersker nogen tvivl om at vedkommende har en finger med i spillet.
Når toget kører i DK er dørene modsat perron aflåst lokalt, men med den rigtige nøgle kan man naturligvis låse op igen.
Det er underlig måde at udøve en form for sabotage, og så tvivl om sikkerheden i toget.
Både Snälltåget og SJ Nattog har døre der i DK kan åbnes til begge sider ligesom IC1-stammerne syd for grænsen kan.
Klippet er fra Ringsted, første stop efter Kh, på første afgang med IC1 med passagerer. Der kan altså godt være tale om en forglemmelse/misforståelse hos togførerne, så man ikke har fået aflåst dørene korrekt; det er som nævnt første stop på første afgang.
Ifølge kommentarer på Twitter kan EB-lokomotiver ikke bruge den funktion, som ellers kan åbne dørene i kun én side på IC1-vognene. Det kan tyske styrevogne og BR101-lokomotiverne (og dermed er det ikke et problem i Tyskland).
Måske er Snälltåget og SJs vogne andre serier, hvor deres respektive lokomotiver kan åbne dørene i kun én side?
Vildt nok, og meget groft, at konstatere ud fra ét videoklip at der skulle være tale om "sabotage".

Hilsen Mikkel

Proceduren blev beskrevet i april udgaven af Jernbanen og der skulle lkf kontakte fjernstyringen 6 minutter før ankomst for at få bekræftet sporbenyttelse. Derefter skal lkf kontakte togpersonale hvorefter de skal rundt og låse de 14 døre i sporsiden.

Selvom de internationale tog kører med to togfører så er det måske ikke tidligt nok at starte proceduren 6 minutter før ankomst. Da EB ikke har Greenspeed så er der også "risiko" for tidlig ankomst til stationerne.

Men mon ikke man får tilpasset det hele, så der er styr på det når vi kommer til de kortere dage hvor der er en lille risiko for at ikke-stedkendte åbner døren i den forkerte side. Lige nu kører alle togene i Danmark i dagslys.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/06-23, 13:56Proceduren blev beskrevet i april udgaven af Jernbanen og der skulle lkf kontakte fjernstyringen 6 minutter før ankomst for at få bekræftet sporbenyttelse. Derefter skal lkf kontakte togpersonale hvorefter de skal rundt og låse de 14 døre i sporsiden.

Selvom de internationale tog kører med to togfører så er det måske ikke tidligt nok at starte proceduren 6 minutter før ankomst. Da EB ikke har Greenspeed så er der også "risiko" for tidlig ankomst til stationerne.

Men mon ikke man får tilpasset det hele, så der er styr på det når vi kommer til de kortere dage hvor der er en lille risiko for at ikke-stedkendte åbner døren i den forkerte side. Lige nu kører alle togene i Danmark i dagslys.
Så vidt jeg kan udlede af dagens afgangsskærme i Rg, Od og Kd, vil der på tog til Tyskland være udstigning i højre side alle tre steder (spor 1 i Rg, spor 3 (dog 5 på mandag) i Od) og spor 1 i Kd). I Pa er der normalt udstigning i venstre side (spor 2). Tog fra Tyskland vil normalt have udstigning i højre side i både Pa, Kd, Od og Rg (hhv. spor 2, spor 2, spor 4 og spor 2). Så nordpå er der i en normalsituation umiddelbart ikke brug for at "skifte" aflåsningen fra den ene side til den anden, når først venstre side er blevet aflåst inden ankomst i Padborg. I disse uger standser togene også i Ng, men her er der "normalt" også planlagt udstigning til højre i begge retninger ifølge Dinstation.
Og ja, seks minutter lyder som for lidt. Specielt når der vel er minimum en halv times tid imellem hvert stop, men så igen, sporbenyttelsen kan jo ændres akut indtil umiddelbart før toget ankommer til stationen, og så er det hele "spildt", og deraf kommer nok også de seks minutter, der bruges som hovedregel.

Hilsen Mikkel

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 17/06-23, 19:24.
Seneste redigering: 17/06-23, 19:28 af Niels-Erik Hansen
De nye tog kan stadig finde den gamle vej .....[attach id=6000]Dok5.docx

..... hvor 990394 fandt vejen over Roskilde lidt mindre end en time forsinket!

Citat fra: Niels Munch Dato 17/06-23, 11:59
Citat fra: andersj Dato 17/06-23, 11:48Spændende med dørfrigivning i begge sider og angiveligt ingen information fra togpersonalet om i hvilken side der er udstigning.

Link til video: https://twitter.com/doc7austin/status/1669974327259717632

I "de brune stammers tid" var der hverken dørstyring eller højttalerudkald, og den rejsende måtte selv orientere sig om til hvilken side, perronen var. I bedste fald gik en togbetjent derude og udråbte stationens navn.

I de røde IC-vogne kunne man også åbne alle døre når toget kørte under en vis hastighed. Det var meget sjældent et problem at nogen sted ud af en dør i den forkerte side.

Mvh. Jens

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Bengt Larsson. 17/06-23, 21:27.
Seneste redigering: 17/06-23, 21:29 af Bengt Larsson
Citat fra: Mikkelhk Dato 17/06-23, 13:33
Citat fra: Lasseno Dato 17/06-23, 13:23Det er meget tydeligt at man prøver at skabe en sensation.
Døren er aflåst af personalet inden ankomst, og nogen har så låst den op igen og filmer det på en sådan måde at der ikke hersker nogen tvivl om at vedkommende har en finger med i spillet.
Når toget kører i DK er dørene modsat perron aflåst lokalt, men med den rigtige nøgle kan man naturligvis låse op igen.
Det er underlig måde at udøve en form for sabotage, og så tvivl om sikkerheden i toget.
Både Snälltåget og SJ Nattog har døre der i DK kan åbnes til begge sider ligesom IC1-stammerne syd for grænsen kan.
Klippet er fra Ringsted, første stop efter Kh, på første afgang med IC1 med passagerer. Der kan altså godt være tale om en forglemmelse/misforståelse hos togførerne, så man ikke har fået aflåst dørene korrekt; det er som nævnt første stop på første afgang.
Ifølge kommentarer på Twitter kan EB-lokomotiver ikke bruge den funktion, som ellers kan åbne dørene i kun én side på IC1-vognene. Det kan tyske styrevogne og BR101-lokomotiverne (og dermed er det ikke et problem i Tyskland).
Måske er Snälltåget og SJs vogne andre serier, hvor deres respektive lokomotiver kan åbne dørene i kun én side?
Vildt nok, og meget groft, at konstatere ud fra ét videoklip at der skulle være tale om "sabotage".

Snälltåget har för Berlintrafiken gamla vagnar med helt manuell öppning, för hand per dörr.
Sannolikt säger personalen vilken sida passagerare ska gå av på.
Naturligtvis kan det vara så att personal låser dörrarna på sidan man inte ska gå av på.

Godaften
Jeg havde mulighed for at tilbringe et par timer i Padborg og Tinglev i eftermiddags.
Så jeg fik mulighed for at nørde lidt oprangeringer med de nye EB løb, håber også det har interresse her ;)

IC 394 Mod Kh
EB 3241
Avmmz
Bvmsz
Bpmbz
Bpmz
Bpmz
Bvmmz
Bpmmbdz

IC 395 Mod Hmb
EB 3224
Bpmmbdz
Bvmmz
Bpmz
Bpmz
Bpmbz
Bvmmsz
Avmmz
 
IC 1197 Mod Hmb
EB 3240
Avmmz
Bvmsz
Bvmz
Bpmz
Bpmz
Bpmbz
Bpmmbdz

Citat fra: andersj Dato 17/06-23, 13:56Proceduren blev beskrevet i april udgaven af Jernbanen og der skulle lkf kontakte fjernstyringen 6 minutter før ankomst for at få bekræftet sporbenyttelse. Derefter skal lkf kontakte togpersonale hvorefter de skal rundt og låse de 14 døre i sporsiden.

Selvom de internationale tog kører med to togfører så er det måske ikke tidligt nok at starte proceduren 6 minutter før ankomst. Da EB ikke har Greenspeed så er der også "risiko" for tidlig ankomst til stationerne.

Men mon ikke man får tilpasset det hele, så der er styr på det når vi kommer til de kortere dage hvor der er en lille risiko for at ikke-stedkendte åbner døren i den forkerte side. Lige nu kører alle togene i Danmark i dagslys.

Er det ikke usmart at låse dørene, hvis der opstår en situation der kræver akut evakuering?

I det tilfælde er 50% af dørene ubrugelige som flugtvej, med mindre der findes en mulighed for nødåbning af de aflåste døre?

Mvh. Jens

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af mss. 18/06-23, 00:41.
Seneste redigering: 18/06-23, 00:44 af mss
[
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 17/06-23, 20:01
Citat fra: Niels Munch Dato 17/06-23, 11:59
Citat fra: andersj Dato 17/06-23, 11:48Spændende med dørfrigivning i begge sider og angiveligt ingen information fra togpersonalet om i hvilken side der er udstigning.

Link til video: https://twitter.com/doc7austin/status/1669974327259717632

I "de brune stammers tid" var der hverken dørstyring eller højttalerudkald, og den rejsende måtte selv orientere sig om til hvilken side, perronen var. I bedste fald gik en togbetjent derude og udråbte stationens navn.

I de røde IC-vogne kunne man også åbne alle døre når toget kørte under en vis hastighed. Det var meget sjældent et problem at nogen sted ud af en dør i den forkerte side.

Mvh. Jens

Ja, men det var i gamle dage. Nutidens rejsende forventer noget andet. Vi skal jo heller ikke huske at smække kupévognsdøren efter os længere  ;D


Citat fra: mss Dato 18/06-23, 00:41[
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 17/06-23, 20:01
Citat fra: Niels Munch Dato 17/06-23, 11:59
Citat fra: andersj Dato 17/06-23, 11:48Spændende med dørfrigivning i begge sider og angiveligt ingen information fra togpersonalet om i hvilken side der er udstigning.

Link til video: https://twitter.com/doc7austin/status/1669974327259717632

I "de brune stammers tid" var der hverken dørstyring eller højttalerudkald, og den rejsende måtte selv orientere sig om til hvilken side, perronen var. I bedste fald gik en togbetjent derude og udråbte stationens navn.

I de røde IC-vogne kunne man også åbne alle døre når toget kørte under en vis hastighed. Det var meget sjældent et problem at nogen sted ud af en dør i den forkerte side.

Mvh. Jens

Ja, men det var i gamle dage. Nutidens rejsende forventer noget andet. Vi skal jo heller ikke huske at smække kupévognsdøren efter os længere  ;D

Tjo, gamle dage er næppe den rette betegnelse - det foregik her i landet indtil de sidste vogne i Bn-serien gik ud af drift.

Og visse ældre vogne i de indenlandske svenske nattog har stadigt helt manuelle døre uden lukkeautomatik, Karl Smart. ;-)

Mvh. Jens

Det var skam ganske seriøst ment, ud fra de almindelige rejsendes betragtning. Selv Bn-vognene er 15 år siden. Den slags forsvinder hurtigt fra den offentlige bevidsthed.

Jeg er snart 50 og er fuldt bevidst om (ikke mindst ved hjælp af mine unger) at noget jeg stadig opfatter som normalt ikke nødvendigvis opfattes sådan længere.
Så det er ikke for at være "Karl smart"  ;) -nogle gange er det bare godt at træde et skridt tilbage og se tingene i en aktuel sammenhæng.


Jeg brugte også gårsdagen i Tinglev, her er de filmklip det blev til
https://www.youtube.com/watch?v=EvpH6Wgeaxo

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af doc7austin. 18/06-23, 14:23.
Seneste redigering: 18/06-23, 14:25 af doc7austin
Citat fra: Lasseno Dato 17/06-23, 13:23Citat "Videoen ligger på Twitter, og er optaget af en passager i IC 91193 her til formiddag. Brugeren der har uploadet videoen er en ret stor polsk jernbane-tweeter."


Det er meget tydeligt at man prøver at skabe en sensation.

Døren er aflåst af personalet inden ankomst, og nogen har så låst den op igen og filmer det på en sådan måde at der ikke hersker nogen tvivl om at vedkommende har en finger med i spillet.

Når toget kører i DK er dørene modsat perron aflåst lokalt, men med den rigtige nøgle kan man naturligvis låse op igen.

Det er underlig måde at udøve en form for sabotage, og så tvivl om sikkerheden i toget.

Både Snälltåget og SJ Nattog har døre der i DK kan åbnes til begge sider ligesom IC1-stammerne syd for grænsen kan.

Hello, I will answer to this accusation in English.

What Lasseno has written here is plainly wrong.

It was actually the DSB train conductor, who has unlocked the left-side door somewhere between Copenhagen and Ringsted.

Explanation:
At Ringsted Station the train IC 1193 was scheduled to stop on track 1 (spor 1).
The right-hand doors of the train would lead to the station platform.
The left-hand doors of the train would lead to the railway tracks.

As I told you: Somewhere between Copenhagen and Ringsted the DSB train conductor locked the right-hand doors (to the station platform). Shortly thereafter he unlocked the left-hand doors (to the railway tracks).

As we had arrived in Ringsted, the Danish railway fans actually wanted to exit from the right-hand doors onto the station platform. But they couldn't, because that right-hand door was locked. You could hear their voices in the video.
So I have attempted to find out whether the locomotive driver had just forgotten to release the doors, hence, I tried to open the left-hand doors, which led to the railway station. And yes, these left-hand doors opened.

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Jens, Fredericia. 18/06-23, 15:11.
Seneste redigering: 18/06-23, 15:13 af Jens, Fredericia
Citat fra: mss Dato 18/06-23, 12:45Det var skam ganske seriøst ment, ud fra de almindelige rejsendes betragtning. Selv Bn-vognene er 15 år siden. Den slags forsvinder hurtigt fra den offentlige bevidsthed.

Jeg er snart 50 og er fuldt bevidst om (ikke mindst ved hjælp af mine unger) at noget jeg stadig opfatter som normalt ikke nødvendigvis opfattes sådan længere.
Så det er ikke for at være "Karl smart"  ;) -nogle gange er det bare godt at træde et skridt tilbage og se tingene i en aktuel sammenhæng.

Der er vi helt enige, hvis du så også kan undlade at tale ned i din argumentation.

Personligt syntes jeg dog at det er sørgerligt at alt skal være idiotsikret, for at publikum ikke skal tænke selv. Det er jeg ikke sikker på er den rigtige løsning på sigt.

Mvh. Jens

Gå op Sider: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 34
ContecRail

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak