Citat fra: TWB Dato 18/01-24, 10:36Vi er som sådan enige.
Men initiativet kommer for sent og er stadig præget af alt for mange nationale måder at drive jernbanedrift på.
Antal af strømstyrker burde forlængst været reduceret til max 3-4 som ALLE nye elektriske tog kunne klare.
Hvilket burde have været et krav for min. 10 år siden.
Styring af alle tog burde også have været afklaret og været implimenteret i alle nye lokomotiver og togsæt for min 10 år siden.
Det er heller ikke sket.
Den europæiske jernbane bliver agterudsejlet når mere "grønne" former for flybrændstof bliver udbredt.
Det sker givet FØR jernbanedrift i EU er blevet reel grænseoverskridende.
Og med mere "grøn" skibsfart kan store mængder af fragt ende på vandet fremfor på skinnerne.
Hvilket i lyset af at gods på skinner larmer for meget næppe vil begrædt i større omfang.
Så alt i alt - ikke særlig imponerende!
Vi har allerede "bæredygtigt" flybrændstof. Det koster dog i omegnen af 2300 kr per fortrængt ton CO2 mens klimarådet anbefaler en CO2-afgift på 1500 kroner. Der er altså langt igen og selv da tager det 80 gange så meget strøm per passagerkilometer for en "bæredygtig" flyrejse som for en elektrisk togrejse.
Jeg synes egentligt der er mange fornuftige initiativer på vej når det gælder togtransport. Man kan selvfølgeligt begræde at tingene ikke er sket for mange år siden, men en del af forslagene om at reducere antallet af strømsystemer eller gøre det til krav at eltog kan klare alle strømsystemer er lidt ved siden af skiven.
Grænseoverskridende tog og højhastighedstog bliver i dag lavet, så det kan klare flere strømsystemer og let udstyres til kørsel i nye lande. Omvendt er der vel ikke nogen grund til at gøre det dyrere end nødvendigt at købe tog til en sidebane eller udbygge S-togene gennem krav om en interoperationalitet, der nok alligevel ikke er brug for.
Generelt har vi en okay måde at vurdere og prioriterer jernbaneprojekter, men problemet kommer jo når der så ikke er penge eller vilje nok til at komme gennem listen (som tilfældet med Vejle Fjord-broen og timemodellen). Den vilje skal man så finde og det handler så om at gøre jernbanen til en politisk vindersag.