Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 21/06-23, 14:27Citat fra: andersj Dato 19/06-23, 11:13Så burde de jo ikke være særligt følsomme, taget deres alder i betragtning. Jeg var dog med en IC1 stamme fra Frankfurt til Hamburg sidste år hvor klimaanlægget i min vogn pludselig stoppede, muligvis ved en neutralsektion. Men det krævede bare at togpersonalet startede det igen ved tryk på en knap i vognens teknikskab i vestibulen.
Bare og bare...
Sidst jeg talte var der 21 (22 hvis man tæller Marslev som to) neutralsektoioner/fordelingsstationer på stræknignen mellem Padborg og Peberholm. Nogle af dem ligger med meget få kilometer fra hinanden. Til sammenligning er de to på strækningen mellem Malmö og Stockholm hvor man skal have hovedafbryderen ud resten er spændingssatte med mulighed for sektionering af kørestrømsspændingen.
Hovedafbryderen skal være udkoblet, så længe lkf ikke med sikkerhed kan udelukke en/flere strømaftagere i neutral-sektionen (SR).
Selv hvis der er spænding på neutral-sektionen, vil man skulle igennem et fase -skift/-forskydning, og det går sjældent godt med indkoblet hovedafbryder. Man ved ikke i hvilken ende, af neutral-sektionen, der skiftes fase, så derfor kan man ikke uden vider køre med indkoblet hovedafbryder i strømsat neutral-sektion.
Så strømsat neutral-sektion er kun noget man kan bruge, hvis man stopper eller går i stå i neutral-sektionen. Og så skal man være sikker på at man må køre ud med hovedafbryder indkoblet, før man sætter i gang.
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 21/06-23, 14:27Det er de færreste klimaanlæg der der kan klare at blive ud- og indkoblet så ofte uden det vil skabe problemer på en 3-4 timers køretur gennem Danmark. De operatører der kørte med personvogne i Danmark inden i lørdags har længe været klar over denne problematik og de problemer dette skaber. Man kunne håbe at DSB kommer med i dette klagekor mod Banedanmarks iver efter at plastre jernbanen til med neutralsektioner. Det vil i hvert fald give lidt tyngde i kritikken hvis IC1-vognenes klimaanlæg lider samme skæbne som AC-anlæggene i de svenske nattogsvogne.
Med udkoblet hovedafbryder "vender" bane-motoren og leverer strøm til togets udrustning (er lidt usikker om EB kan levere 1500V på den måde, anyone ?). Så strømmen til klima-anlæg afbrydes som sådan ikke.
Med eksempelvis en ER, kører klima-anlæg lystigt videre, med udkoblet hovedafbryder, når man kører gennem 400m strømløs neutral-sektion.